خودرو صفر در بازار ارزان‌تر از کارخانه!



اخبار,اخبار اقتصادی ,  قیمت خودرو

 

اخبار اقتصادی - خودروسازان مبهوت کاهش قیمت‌ها شدند
خودرو صفر در بازار ارزان‌تر از کارخانه!

قیمت بعضی از خودروهای صفر در بازار ارزان‌تر از کارخانه شده است. حتما شما هم با خواندن این جمله تعجب کردید، اما حقیقت دارد.

طی چند سال اخیر تفاوت قیمت کارخانه و بازار همواره مورد توجه دلالان بود به‌گونه‌یی که به‌کسب و کارشان رونق می‌بخشید. در بازاری که قیمت کارخانه حداقل 3 تا 4میلیون تومان از قیمت بازار کمتر بود، دلالان جایگاه خود را یافته و با خرید خودرو ازطریق فروش فوری یا طرح‌های ویژه با قیمت کارخانه و فروش آن در بازار آزاد توانستند بازار خودرو را به جولانگاهشان بدل کنند.

فعالان بازار معتقد بودند که واسطه‌ها یا همان دلالان با مدیران و نمایندگان شرکت‌های خودروسازی دستشان در یک کاسه است. به‌همین دلیل خریداران واقعی از طرح‌های فروش فوری یا فروش ویژه سودی نمی‌برند و پشت درهای کارخانه‌ها می‌مانند در عوض خودروهای کارخانه‌یی نصیب دلالان می‌شود.

در همین راستا دبیر انجمن خودروسازان نیز بارها و بارها اعلام کرد: 70درصد از خودروهای کارخانه‌یی به‌دلالان می‌رسد. البته وی دلیل این تفاوت را فریزکردن قیمت خودرو می‌دانست.

هنگامی که صنعت خودرو با مساله قیمت‌گذاری دست و پنجه نرم می‌کرد، بازار خودرو و خریدارنش قربانی تاخیر در اعلام قیمت‌ها شدند و رکود بر بازار حاکم شد. غافل از اینکه دلالان با سود هر چند اندک به کار خود ادامه می‌دهند و گویی بازاری پر رونق دارند. این را می‌شد از جمعه بازارهای خودرو تشخیص داد.

 

جایی که می‌توان گفت 80درصد از فروشندگان و خریداران دلال هستند. زمانی که خودروسازان گاهی با شورای رقابت و گاهی با دولت و نمایندگان برای افزایش قیمت دست به‌گریبان بودند، قیمت خودرو در بازار با نوسان شدیدی مواجه بود. به‌گونه‌یی که فعالان بازار ادعا داشتند برخی از خودروها یک شبه چند میلیون تومان افت قیمت داشته و این موضوع آنها را متضرر کرده است. در شرایط نابسامان آن روزهای بازار خودرو، تفاوت قیمت بازار و کارخانه رفته رفته کم شد.

 

تا آنجا که خریداران می‌توانستند تنها با پرداخت کمتر از 500هزار تومان بیشتر ازقیمت کارخانه، خودرو مورد نظرشان را از بازار خریداری کنند. البته رکود حاکم بر این بازار سنگین‌تر از آن بود که با چنین اتفاقی رونق یابد. در این میان فروش فوری و فروش ویژه خودروسازان نیز همچنان به کام دلالان بود.

 

چراکه آنها حاضر نبودند از سودهای حداقلی نیز چشم پوشی کنند. اما آخرین خبرها از بازار خودرو حاکی از کاهش قیمت‌هاست. اما کاهشی که قیمت برخی از خودروها را حتی پایین‌تر از قیمت کارخانه نشان می‌دهد. دلیل این کاهش قیمت را می‌توان در کاهش یا عدم تقاضا برای این خودروها خلاصه کرد.

 

افرادی که تا دیروز خودروهای زیادی را خریداری کرده بودند تا با قیمت‌های بالاتر در بازار به‌فروش برسانند هنگامی که بازار بی‌مشتری را پیش رو خود دیدند در پی فروش خودروهای خود با قیمت‌های کمتر از کارخانه برآمدند تا بخشی از ضررشان را جبران کنند. یا حداقل اگر سودی نمی‌برند ضرر هم نکنند. در سوی دیگر نیزحرف‌های نمایندگان مجلس مبنی بر ارزان شدن خودرو هم مزید بر علت شده تا مردم کمتر به‌فکر خرید خودرو باشند. حال همه این عوامل دست به دست هم داده تا تقاضا برای خرید کمتر و قیمت‌های بازار کمتر از قیمت‌های کارخانه باشد.

 

شاید اگر به گفته نعمت‌بخش قیمت‌ها در حاشیه بازار تعیین می‌شد خودروسازان ‌باید به کاهش قیمت‌ها تن در می‌دادند و مغلوب خریداران می‌شدند که البته این امری کاملا بعید است. شاید در این روزها دبیر انجمن خودروسازان نظری دیگر از این داشته باشد. به هر حال خودروسازانی که با شورای رقابت دست در دست هم دادند تا از مردم پول بیشتری در ازای خودروهای بی‌کیفیتشان بگیرند این روزها در شوک بازار خودرو هستند.

 

به‌نظر می‌رسد حنای آنها دیگر برای مردم رنگی ندارد یا اینکه مردم از سرگردانی در نمایندگی‌های خدمات پس از فروش این شرکت‌ها خسته شده‌اند. هر چه که هست این روزها بحران وصف ناپذیری در بازار خودرو حکمفرماست که به‌نفع خودروسازان و دلالان نیست اما شاید مردم نفسی تازه کنند.
اخبار اقتصادی - روزنامه تعادل

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------