چگونه مخالفان افزایش قیمت خودرو؛ طرفدار خودروسازان شده اند؟!



اخبار اقتصادی - چگونه مخالفان افزایش قیمت خودرو؛ طرفدار خودروسازان شده اند؟!

پی گیری های تابناک نشان می دهد که تا به حال که چند ماه از این موضوع می گذرد، هنوز کمیسیون مذکور هیچگونه اطلاعات و مستنداتی به شورای رقابت ارائه نکرده است.

سایت رسمی شورای رقابت نیز این موضوع را اعلام کرده است. در واقع شورای رقابت بعد از این کشمکش ها توپ را به زمین مجلس انداخته است که متاسفانه هنوز هیچ واکنشی ارائه نشده است.

پس از آنکه دولت بارها اعلام می کرد که با افزایش قیمت هیچ کالایی از جمله خودور موافق نیست، تیرماه امسال بود که شورای رقابت پس از موافقت با افزایش رسمی قیمت خودرو، شرکت های خودروساز را برای افزایش قیمت به رعایت پنج شرط ملزم کرد. بر اساس فرمول نهایی، بهای خودرو، بسته به نوع خودرو تا 30 درصد افزایش پیدا کرد.

به گزارش«تابناک»؛ در این میان نمایندگان مجلس شورای اسلامی روند تعیین بهای خودرو را خلاف دانسته و خواستار تجدید‌‌نظر در قیمت‌گذاری خودرو شدند. پس از کش و قوس‌های فراوان دوباره شورای رقابت قیمت‌های جدید خودرو را با کاهش بسیار کم اعلام کرد، ولی باز هم نمایندگان قیمت‌های جدید را خلاف دانستند و خواستار شفاف‌سازی قیمت‌ها برای مردم شدند.

در واقع پس از آنکه کمیسیون صنایع مجلس در مورد افزایش قیمت خودروها موضع گرفت و اعلام کرد شورای رقابت حق قیمت‌گذاری خودرو را ندارد و نباید به این مسئله ورود پیدا کند، این شورا بر سر کاهش قیمت خودرو با خودروسازان توافق کرد. رضا شیوا، رئیس شورای رقابت نیز در این مورد اعلام کرد: «طی مذاکره با خودروسازان، قیمت برخی خودروهای پر تیراژ داخلی 3 درصد کاهش خواهد یافت. »

در همین حال نمایندگان مجلس کاهش سه درصدی قیمت خودور را نپذیرفتند و خواهان کاهش قیمت خودرو به طور میانگین بین 15 تا 20 درصد شدند. شورای رقابت نیز در پی درخواست مجلس اعلام کرد که در جلسه مشترک نمایندگان مرکز ملی رقابت و جناب آقای علیلو عضو کمیسیون صنایع و معاون و مسئول طرح تحقیق و تفحص از خودرو سازان قرار بر این شد که ایشان با توجه به دسترسی به اسناد مربوط به هزینه تمام شده متعلقات خودرو مثل کیسه هوای راننده و سرنشین ، تبدیل یورو 2 به یورو 4 اطلاعات مستند و مکتوب را به مرکز ملی رقابت ارسال کنند.

پی گیری های تابناک نشان می دهد که تا به حال که چند ماه از این موضوع می گذرد، هنوز کمیسیون مذکور هیچگونه اطلاعات و مستنداتی به شورای رقابت ارائه نکرده است. سایت رسمی شورای رقابت نیز این موضوع را اعلام کرده است. در واقع شورای رقابت بعد از این کشمکش ها توپ را به زمین مجلس انداخته است که متاسفانه هنوز هیچ واکنشی از سوی این کمیسیون ارائه نشده است.

 
البته در حالیکه اقای علیلو رئیس کمیسون تحقیق و تفحص از مجلس قول تعیین تکلیف نهایی قیمت گذاری خودرو را همزمان با وجود تعطیلات تابستانی مجلس داده بود؛ نزدیک به دو ماه پیش اعلام کرد که «متأسفانه هنوز نتوانسته‌ایم به اطلاعات مورد نیاز خود از شرکت های خودروساز دست پیدا کنیم. این موضوع باعث شده تا به احتمال زیاد ۲۲ مرداد نتایج بازنگری قیمت خودرو اعلام نشود.» جالب این که امروز بعد از بیش از 40 روز هنوز خبری از دسترسی هیات تحقیق و تفحص به اطلاعات شرکت های خودروساز نیست!

حتی شواهد حاکی از آن است که برخی از اعضای تحقیق و تفحص از خودروسازان از جمله رئیس آن آقای علیلو مواضع گاهاً کاملاً برعکس چند ماه پیش در مورد موضوع قیمت خودرو و همچنین خودرو سازان می گیرد.

به عنوان مثال آقای علیلو رئیس هیات تحقیق و تفحص از عملکرد صنایع خودروسازی کشور قبلاً اشاره کرده بود که کاهش 3 درصدی قیمت خودرو کافی نبوده و شورای رقابت و خودروسازان باید تصمیم مناسبی را برای کاهش منطقی قیمت خودرو اتخاذ کنند.

 

اخبار,اخبار اقتصادی ,قیمت خودرو

 
با این حال وی اخیراً اعلام کرده است که برخوردهای سلیقه ای برخی دستگاهها با صنعت خودرو خوب نیست! وی همچنین اعلام کرده است که داشتن کپسول آتشنشانی و بسیاری از وسایل ضروری است اما اینکه جزو الزامات شماره گذاری باشد را من نشنیدم.

 

اخبار,اخبار اقتصادی ,قیمت خودرو

 
علیلو همچنین چندی پیش با حضور در شرکت سایپا در نشستی با مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا به بیان نکته نظرات و راهکارهای برون رفت این صنعت از رکود کنونی پرداخت.علیلو در حاشیه این نشست به خبرنگار سایپا نیوز گفته است: سایپا طی انجام مراحل تحقیق و تفحص همکاری بسیار خوب و ارزنده ای با هیات تحقیق و تفحص داشته و در طول این مدت یار و همراه این گروه بوده که جای تقدیر و تشکر دارد.

 

اخبار,اخبار اقتصادی ,قیمت خودرو

 
حال سئوال از «رئیس هیات تحقیق و تفحص از عملکرد صنایع خودروسازی کشور» این است که اگر خودورسازان در طول این مدت یار و همراه این هیات بودند، چگونه است که همچنان هیاتی که شما در راس آن هستید، مستندات خود را بر پایه همکاری خودرو سازان! به شورای رقابت ارائه نمی کنید.

چگونه است که خودروسازان بدون سر و صدا و بر پایه ی قیمت های سابق اقدام به پیش فروش خودرو می کنند و مردمی هم که چاره ای جز خرید از آنها را ندارند بدون هیچ نظارتی رها کردید و پاسخگو نیستید؟

از سوی دیگر چرا شورای رقابت نیز به بهانه عدم ارسال مستندات، وظیفه نظارتی و پی گیری حقوق مصرف کنندگان را رها کرده است و خود در پی تحقیقات بیشتر از خودور سازان بر نمی آید.
اخبار اقتصادی - تابناک

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------