انحراف 2/7برابری در پرداخت یارانه نقدی



اخبار,اخبار اقتصادی ,هدفمندی یارانه ها

 

اخبار اقتصادی - گزارش کمیسیون «اصل 90» مشخص کرد
انحراف 2/7برابری در پرداخت یارانه نقدی

دیروز کمیسیون اصل 90 مجلس پرده از تخلفاتی برداشت که قسمت اعظم آنها در دولت دهم و درخصوص اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها اتفاق افتاده است.

تخلفاتی که در گزارش این کمیسیون آمده، فاز نخست قانون هدفمندی یارانه‌ها یعنی بازه زمانی آذر 89 تا پایان سال 92 (39 ماه که تنها هشت‌ماه آن متعلق به دولت یازدهم است) را مورد توجه قرار داده و از کسری بودجه دولت‌های دهم و یازدهم و تخلفاتی که برای جبران این کسری رخ داده، پرده برداشته است.


در بخش نخست گزارش از پرداخت یارانه به تمام مردم انتقاد شده، رویه‌ای که دولت یازدهم هم مانند دولت دهم در پیش گرفت در حالی‌که براساس قانون افراد با درآمد کم باید از یارانه نقدی بهره‌مند می‌شدند.

 

البته براساس آخرین اظهارنظر محمدباقر نوبخت، دولت تا پایان سال‌جاری تصمیمی برای حذف 10میلیون‌نفر پردرآمد از چرخه دریافت یارانه نقدی ندارد و این کار را به‌تدریج انجام خواهد داد، در نتیجه، این تخلف تا پایان سال 93 همچنان ادامه خواهد داشت.  دولت در این 39 ماه توانست از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی 95هزارمیلیاردتومان درآمد کسب کند. البته قانون هدفمندسازی یارانه‌ها محل صرف این منابع را تعیین کرده است.


 براین اساس دولت مجاز بود حداکثر 50درصد منابع را به مردم، 30درصد را به بخش خصوصی بابت اصلاح بهینه‌سازی خط تولید اختصاص دهد و 20درصد مابقی به دولت می‌رسید تا منابع را صرف پروژه‌های عمرانی کند.


از این رو دولت می‌توانست 50درصد 95هزارمیلیاردتومان یعنی 48هزارمیلیاردتومان را به یارانه نقدی اختصاص دهد در حالی‌که در این 39ماه 132هزارمیلیاردتومان پول نقد در قالب یارانه نقدی بین مردم توزیع شده است. این ارقام بیانگر این نکته است که دولت در بخش پرداخت یارانه نقدی حدود 7/2برابر چیزی که در قانون پیش‌بینی شده، صرف یارانه نقدی کرده است.

 

  بر این اساس سهم سایر بخش‌ها نه‌تنها تحقق نیافت بلکه بیشتر از آن چیزی که قانون مقرر کرده بود، پول نقد بین مردم توزیع شد. در این مدت، کسری یارانه نقدی از محل‌هایی تامین شده که در این گزارش به منابع بانک مرکزی، خزانه‌داری کل و بودجه عمومی اشاره شده است.


برداشت از درآمد حاصل از فروش اوراق مشارکت طرح‌های توسعه فاز‌های میدان پارس‌جنوبی، برداشت از منابع حاصل از صادرات نفت‌خام، بخشی از منابع نقدی خوراک پتروشیمی‌ها، منابع حاصل از واگذاری طرح فولاد هرمزگان و بافق ازجمله اقدامات غیرقانونی دولت‌ها در جبران کسری بودجه پرداخت یارانه نقدی‌است.
اخبار اقتصادی - شرق

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------