آخرین اخبار اقتصادی

اقتصاد ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد

یک اقتصاددان با بیان اینکه اقتصاد ایران در شرف سائوپائولویی شدن است، گفت: این سائوپائولویی شدن اقتصاد اتفاق افتاده و اکنون…

چرا نوسان قیمت نفت برای ایران مهم است؟



اخبار,اخبار اقتصادی, قیمت نفت

 

اخبار اقتصادی - چرا نوسان قیمت نفت برای ایران مهم است؟

بهای نفت طی روزهای گذشته روند نزولی داشته و پیش بینی ها تایید می کند همچنان نیز بهای طلای سیاه کاهشی باشد.

به گزارش خبرآنلاين، قيمت نفت به 75 دلار رسيده است. اين عدد نيز در حالي براي اين کالا تعيين مي شود که در ابتداي سال ميلادي 2014 بدبين ترين کارشناسان بازار نفت نيز پيش بيني نمي کردند قيمت ها تا اين حدود کاهش پيدا کند. عرضه 700 هزار بشکه اي نفت از طرف ليبي، شرايط بازار را تا حدود زيادي برهم ريخته است.

 

طي 30 روز گذشته هم بهاي نفت در بازارهاي جهاني 7 دلار کاهش يافته است. حتي قيمت پيش فروش نفت امريکا نيز به کمترين عدد طي 17 ماه گذشته رسيده است.  ميزان توليد اوپک به رقم 31 ميليون بشکه در روز رسيده است.

 

دامنه نوسان قیمتی نفت برنت پیش از این در 13 ماه منتهی به جولای 2014 بین 107 تا 112 دلار بوده است، در حالی که در حال حاضر پیش‌بینی می‌شود در بهترین حالت ممکن است این دامنه بین 95 تا 100 دلار در نوسان باشد. افزايش توليد نفت ليبي به عنوان اصلي ترين دليل کاهش قيمت نفت و اميد به افزايش سرما در نيم کره شمالي زمين به عنوان شاخص ترين دليل براي احتمال افزايش قيمت نفت طي ماه هاي آينده مطرح مي شود.

نوسان قيمت نفت بروضعيت اقتصاد ايران نيز موثر است چراکه بخش مهمي از درآمدهاي ارزي کشور از طريق فروش نفت تامين مي شود. در همين حال مسعود نيلي مشاور ارشد اقتصادي رئيس جمهور چنين تحليلي را از تاثيرات قيمت نفت بر اقتصاد ايران ارائه مي دهد:« برآورد درست قیمت نفت و تحلیل واقع بینانه از درآمدهای حاصل از آن، از ملزومات مهم طراحی بودجه و راهبری معقولانه اقتصاد کشور است.

 

به ویژه آنکه اقتصاد کشور در شرایط رکود است و برای خروج از آن باید بخش عمرانی کشور فعال تر شود. این موضوع طبیعتا هزینه های عمرانی دولت را افزایش خواهد یافت. هزینه های جاری دولت هم هر سال رشدی طلبیعی دارد. بر این اساس است که برآورد قیمت نفت برای سال آینده و تصویب قیمتی معقولانه در بودجه سال 94 کشور برای دولت اهمیت فراوانی دارد. در شرایط فعلی وضعیت رشد اقتصاد جهانی مطابق پیش بینی ها نیست. به همین دلیل تقاضا برای نفت آنطور که پیش بینی شده بود محقق نشده است.

 

وضعیت عرضه و تقاضا در بازار نفت به گونه ایست که در صورت کاهش بحرانهای سیاسی و عدم تحرک جدی در اقتصاد جهانی، می توان قیمت های پایین تر از قیمت های فعلی را هم پیش بینی کرد. باید به این نکته توجه نشان داد که آیا بازار نفت وارد فضای جدیدی شده و قیمت نفت بطور کلی در فاز کاهشی قرار گرفته است یا افت قیمت ها مقطعی است. اگر شرایط بازار نفت عوض شده باشد و قیمت نفت در حد 5 دلار یا بیشتر در فاصله زمانی طولانی کاهش یابد برای اقتصاد ایران مساله مهمی است و باید آنرا جدی گرفت.

 

قمیت نفت در بودجه سال آینده باید به گونه ایی تعیین شود که با ریسک پایینی بودجه کشور را تامین نماید. هر چند دولت لایحه خروج از رکود را برای فعال کردن صنایع، بانکها و بخش خصوصی طراحی کرده است اما پیش بینی منابع دست یافتنی برای کمک به خروج اقتصاد از رکود و اجرای درست برنامه ها بسیار مهم است. بنابراین باید وضعیت بازار نفت را به دقت رصد کرد و به قیمت نفت حساسیت نشان داد.»

در صورتي که قيمت نفت طي هفته هاي آينده بازهم کاهش پيدا کند، برنگراني هاي دولت براي تامين منابع مالي براي اداره کشور و همچنين اجراي سياست هاي خروج از رکود اقتصادي افزوده مي شود.

اخبار اقتصادی - خبرآنلاين

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------