اعلام رقم جدید نقدینگی



اخبار,اخبار اقتصادی ,نقدینگی

 

اخبار اقتصادی - اعلام رقم جدید نقدینگی

مدیرکل اقتصادی بانک مرکزی از رسیدن حجم نقدینگی به ۶۴۰هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان در پایان مرداد و رشد 3/30درصدی این شاخص نسبت به ماه مشابه سال قبل خبر داد و گفت: پایه پولی با 9/4 درصد کاهش به ۱۱۰ هزار میلیارد تومان و ضریب فزاینده با 4/12 درصد رشد به 8/5 واحد رسیده است.

ابوالفضل اکرمی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با اشاره به آخرین آمار متغیرهای پولی اظهار کرد: در پنج ماه اول سال جاری حجم نقدینگی نسبت به اسفندماه سال گذشته 7/7 درصد افزایش یافت و به 640 هزار و 700 میلیارد تومان رسید. وی افزود: این رقم در مقایسه با مرداد سال گذشته 3/30 درصد رشد داشته که البته 7/3 درصد از این رشد ناشی از افزودن آمار نقدینگی موسسات جدید پولی به آمارهای بانک مرکزی است.

 

مدیرکل اقتصادی بانک مرکزی با اشاره به رشد منفی پایه پولی در پنج ماه اول امسال تصریح کرد: در این مدت پایه پولی به 110 هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به اسفند 2/4 درصد کاهش داشته و ضریب فزاینده پولی هم با 4/12 درصد افزایش به 8/5 واحد رسیده است. وی تاکید کرد: این مساله نشان می‌دهد رشد 7/7 درصد نقدینگی در 5 ماه اول امسال به دلیل رشد ضریب فزاینده پولی بوده است.

 

مدیرکل اقتصادی بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که بانک مرکزی نقدینگی در سال 93 را تا چه سطحی افزایش خواهد داد، گفت: بانک مرکزی سعی می‌کند به‌طور مرتب مسیر نقدینگی را پایش کرده و در صورت لزوم از ابزارهای کنترل نقدینگی استفاده کند. اکرمی ادامه داد: تلاش بانک مرکزی این است که رشد نقدینگی تا پایان سال جاری به 23 تا 25 درصد برسد؛ نقدینگی برای سیاست‌گذار پولی یک هدف میانی است و هدف‌گذاری اصلی بانک مرکزی تورم است.
اخبار اقتصادی - فارس

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------