آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

گزارش‌ها از افزایش بهای نفت در پی اخبار حمله به اهدافی در ایران

همزمان با انتشار گزارش‌ها از انفجار در اصفهان، شبکه خبری سی‌ان‌ان گزارش داده است که قیمت نفت ۴ درصد افزایش پیدا کرده است. به…

خروج مجدد بورس از زیان پاییزی



اخبار اقتصادی - با رشد 151 واحدی روز گذشته بازدهی بازار سهام به 2/0 درصد رسید
خروج مجدد بورس از زیان پاییزی

بازار سهام روزهای متعادلی را از سر می‌گذراند و با نوسان‌های محدود شاخص كل، فضايی از انتظار و ركود را برای سهامداران ترسيم كرده است.

به اين ترتيب در روز گذشته، شاخص کل با نوسانات كم دامنه که روال طبیعی این روزهای بورس است در محدوده 71 هزار واحد به كار خود ادامه داد و در مجموع رشد 2/0 درصدی را معادل 151واحد ثبت کرد و روی عدد 71 هزار و 821 واحد ايستاد.

 

به این ترتیب شاخص بورس از ابتدای پاییز تا کنون با بازدهی 2/0 درصدی مواجه شد و یک بار دیگر از زیان پاییزی خارج شد. معامله‌گران دیروز 444 میلیون برگه سهم و حق تقدم را به ارزش 2 هزار و 761 میلیارد ریال (با احتساب معاملات بلوکی) در 41 هزار و 550 نوبت معاملاتی داد‌و‌ستد كردند. به این ترتیب تغییرات ارزش و حجم معاملات نسبت به روز گذشته، به ترتیب 332 درصد و 66درصد بوده است.

 

علت افزایش ارزش و حجم معاملات نسبت به روز شنبه، پذيره‌نويسی صكوك اوراق اجاره فولاد كاوه جنوب كيش است و با کسر آمار مربوط به معاملات این پذیره نویسی از حجم و ارزش معاملات، شاهد کم شدن حجم و ارزش معاملات هستیم که این موضوع همچنان تداوم رکود را خاطرنشان می‌کند.


در این بین کارشناسان معتقدند بازار در حالت خنثی به سر می‌برد، به عبارتی محرک‌های موجود توان جذب معامله‌گران را ندارند و حجم معاملات در سطوح بسیار پایین خود قرار دارد.

 

با این حال انتشار خبر رفع تحریم برخی شرکت‌ها اقبال را به همراه داشت. این خبر که نشان‌دهنده رفع تحریم برخی شخصیت‌های حقیقی و حقوقی در روز گذشته بود موجب شد، بورس مثبت شود و همین امر به رشد قیمت‌ها منجر شد.لغو تحریم‌ها علیه شرکت نفت‌کش ایران، دانشگاه صنعتی شریف، بیمه معلم، بانک سینا، صندوق سورینت و بابک زنجانی محتوای اصلی این خبر بود.


بررسی‌ها نشان می‌دهد این خبر روند حرکتی را در برخی سهم‌ها به خصوص بانک‌ها موجب شده است.در این میان به عقیده تحلیلگران بازار استراتژی غالب، استراتژی صبر و مشاهده است به‌طوری‌که در اولویت‌بندی شرایط بازار، سه عامل به‌عنوان محرک‌های رو به جلو محسوب می‌شوند که متاثر از عوامل دیگر در حالت خنثی قرار دارند.

 

بر این اساس در حال حاضر مذاکرات هسته‌ای که طی هفته جاری بار دیگر از سر گرفته می‌شود، از یک طرف قیمت‌های پایین سهام در بازار و انتظار کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی دیگر عواملی‌ هستند که پتانسیل‌های رشد بازار را به همراه دارند.


در طرف دیگر این سکه، تصمیماتی قرار دارند که به نظر می‌رسد با اعلام فرمول قیمت‌گذاری خوراک گاز بار دیگر به صدر خبرها برگشته و پتانسیل تحریک منفی بازار را دارد. طی هفته گذشته بار دیگر خبری در رابطه با تعیین فرمول جدید برای خوراک گاز مطرح شده است که با همه خوش‌بینی‌ها مبنی بر بلندمدت بودن خوراک و در عین حال ضابطه‌مندی آن مطرح می‌شود، برخی نگرانی‌ها از رقم نهایی که از این میان اعلام خواهد شد ادامه دارد. کارشناسان می‌گویند اگر قرار باشد فرمول حاضر رقمی را اعلام کند که بر مبنای قانون قبلی حداقل 13 سنت باشد تغییری در قیمت‌گذاری حاصل نشده و شرایط بدتر است. با این حال در خواست تولیدکنندگان ارقام پایین‌تر از 13 سنت است که به نظر نمی‌رسد چندان عملی باشد.


رئیس کمیسیون انرژی اعلام کرده است بحث فرمول در کمیسیون مربوطه و کمیسیون برنامه و بودجه نهایی شده و به زودی اعلام خواهد شد، اما واکنش نه‌چندان خوب گروه پتروشیمی در بورس حکایت از نگرانی‌ها دارد. در هر حال فرمول احتمالا بر مبنای قیمت نهایی محصول و تغییرات قیمت نفت تعیین می‌شود، اما به عقیده فعالان صنعت پتروشیمی، در این صورت با تعداد زیادی قیمت برای محصولات مختلف روبه‌رو‌ می‌شویم و تعدد تغییرات قیمت خوراک در طول سال تولیدکنندگان را با مشکلاتی همراه می‌کند.


در این راستا، ایمان مقدسیان کارشناس بازار سرمایه، با بیان اینکه نشانه‌هایی مثبت از تغییرات در بازار دیده می‌شود، گفت: در پی خبر لغو تحریم‌های مربوط به چند شخص حقیقی و حقوقی از سوی بریتانیا، سرمایه‌گذاران واکنش مثبتی از خود نشان دادند و این در حالی است که چندی پیش برخی از سرمایه‌گذاران نمی‌توانستند به‌راحتی نگرانی خود را از ریزش بیشتر پنهان کنند. وی ادامه داد: این روزها به نظر می‌رسد که بسیاری در‌صدد اصلاح پرتفوی و برنامه‌ریزی برای کسب سود در یک بازه زمانی میان‌مدت هستند.


 وی به نرخ سود سپرده‌های بانکی اشاره کرد و گفت: تا زمانی که بانک‌ها به پرداخت سود 22 درصدی ادامه دهند، انتظار نمی‌رود پول‌های پارک شده در بانک‌ها و موسسات اعتباری که سود بدون ریسک و سهل‌الوصولی را به دست می‌آورند، به‌راحتی حاضر به بازگشت به بازار سرمایه باشند؛ البته باید توجه داشت که زمان تقسیم سود شرکت‌های بزرگ حقوقی بیشتر از مهر ماه تا آذر ماه است و اگر همین چند هزار میلیارد تومان سود تقسیم شده به بازار سرمایه بازگردد، محرکی برای رشد قیمتی در سهم‌ها به‌وجود می‌آید، به ویژه در شرایطی که نسبت P/E بازار سرمایه، پایین‌تر از میانگین 20 ساله آن است و سهم‌های بزرگ در قیمت‌هایی باور‌نکردنی معامله می‌شوند.


این کارشناس بازار سرمایه اخبار مربوط به پروند هسته‌ای ایران و تاثیر آن بر بورس را خاطر‌نشان کرد: بسیاری از سرمایه‌گذاران از اصطلاح پیشخور شدن اخبار مثبت یا منفی استفاده می‌کنند.


وی ادامه داد: به‌طور مثال شرایطی که در دی‌ماه سال 1392 شاهد بودیم و به‌رغم امضای توافقنامه ژنو، ریزش سهمگین بازار سرمایه از نیمه دوم دی‌ماه شروع شد و در آن مقطع بسیاری گفتند اخبار مثبت پیشخور شده و از پیش در قیمت سهم‌ها منعکس شده است، حال شرایط بازار به گونه‌ای شده که می‌توان گفت اخبار منفی پیشخور شده؛ یعنی حتی اگر خبر منفی را هم در اخبار مربوط به مذاکرات شاهد باشیم، از پیش در قیمت‌هایی با P/E کمتر از 5 و 4 منعکس شده است و قرار نیست افت بیشتری را شاهد باشیم.


وی تصریح کرد: حال اگر هر گونه خبری در ارتباط با امضای توافقنامه جامع هسته‌ای بیاید، می‌توانیم به متحول شدن شرایط امید داشته باشیم و در صورت امضای توافقنامه موقت دیگری (‌گزینه‌ای که در روزهای اخیر آن را گزینه محتمل اعلام کرده‌اند) باز می‌توانیم به رشد قیمت سهم‌ها با توجه به اطلاعات اقتصادی و بنیادی امیدوار باشیم. مقدسیان خاطر‌نشان کرد: در هر صورت با می‌توان گفت چشم‌انداز روابط خارجی امروز، چشم‌انداز مثبت‌تری نسبت به سال‌های 1388 تا 1392 است که در آن سال‌ها بازار سرمایه رشد قابل‌توجهی داشته است.


مقدسیان به وضعیت گروه بانکی پرداخت و گفت: روز گذشته برخی از نمادهای گروه بانکی بیشتر مورد توجه بودند و از لحاظ حجم معاملات، سهم قابل توجهی را به خود اختصاص دادند؛ بانک ملت نیز در پایان معاملات، برای برگزاری مجمع فوق‌العاده بسته شد.
وی افزود: در این گروه P/E بانک‌های ملت و پاسارگاد و بسیاری از شرکت‌های دیگر به کمتر از 5 مرتبه رسیده است.


وی با بیان اینکه در گروه خودرو‌سازی شاهد افزایش آمار تولید شرکت‌ها هستیم، گفت: شرکت‌های حقوقی نقش مثبتی را برای حمایت از معاملات سهام شرکت‌های گروه خودرویی بر عهده گرفته‌اند و شاهد تحرکات برخی شرکت‌های حقوقی هستیم که پیش از این به سرمایه‌گذاری در شرکت‌های این گروه اعتقادی نداشتند؛ البته اخبار مربوط به افزایش سرمایه برخی شرکت‌های موجود در این گروه نیز در این افزایش توجهات حقوقی‌ها به این شرکت‌ها بی‌تاثیر نبوده است. مقدسیان افزود: صنعت لیزینگ هم تحت تاثیر وضعیت این گروه انتظار می‌رود امسال و سال آتی شرایط مثبت تری را تجربه کند و این روزها با حجم نسبتا مناسبی نمادهای این گروه در حال معامله هستند.


وی به وضعیت گروه پتروشیمی اشاره کرد و گفت: در این گروه سرمایه‌گذاران در انتظار پاسخ به پرسش‌های خود هستند، پرسش‌هایی که در زمینه نرخ خوراک و عمدتا مربوط به ابهامات بودجه‌ای است، هرچند که با وجود این ابهامات نیز بسیاری از نمادهای موجود در این گروه حمایت می‌شوند و حجم معاملات مناسبی در آنها دیده می‌شود.

 

اخبار,اخبار اقتصادی ,سازمان بورس

 اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------