نوسانات اقتصادی؛ مانع تک‌نرخی شدن ارز



اخبار,اخبار اقتصادی , تک‌نرخی شدن ارز

 

اخبار اقتصادی - نوسانات اقتصادی؛ مانع تک‌نرخی شدن ارز

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: شرایط ناآرام اقتصادی مانع تک‌نرخی شدن نرخ ارز در سال جاری شده است.  برای کاهش نوسانات قیمت ارز باید منفعت تمامی فعالان اقتصادی مد نظر قرار گیرد.

یحیی آل‌اسحاق افزود:‌ تک‌نرخی نشدن ارز در سال 1393 به‌دلیل وجود نوسانات اقتصادی کشور است و تک‌نرخی شدن آن و رسیدن به رقمی ثابت در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر نیست، بلکه باید نوسانات کم شود؛  اما به‌طور کلی حرکت دلار به سمت کاهش نوسانات نرخ ارز بوده است.


وی افزود: تک‌نرخی شدن ارز می‌تواند در دو حالت صعودی و نزولی اتفاق بیفتد.  حرکت نزولی از 3500 به 2600 تومان نسبت به حرکت صعودی نرخ ارز از 2600 تومان به سمت 3500 تومان، مطلوب‌تر است.


آل‌اسحاق اظهار کرد: نوسانات نرخ ارز را میزان عرضه و تقاضای ارز مشخص می‌کند.  بحثی که پیش می‌آید این است که باید تقاضا را کنترل یا عرضه را بیشتر کرد.

 

  به گفته آل اسحاق، کاهش نرخ ارز درآمد صادراتی را کم می‌کند که از این لحاظ مطلوب نیست؛  اما برای وارد‌کنندگان منفعت بیشتری دارد؛ زیرا ریال کمتری می‌پردازند.  از طرف دیگر بالا‌ رفتن نرخ ارز برای دولت مطلوب‌تر است؛ زیرا درآمد ریالی بیشتری از فروش نفت کسب می‌کند.


رئیس اتاق بازرگانی تهران معتقد است: مجموعه عرضه و تقاضا باید به‌گونه‌ای باشد که به نرخ مطلوب برسیم.  پس به‌طور کلی تعیین نرخ ارز به یک نگاه جامع نیاز دارد که برای تمام فعالان اقتصادی مناسب باشد.  نظر دولت این است که نرخ ارز حدود 3000 تومان باشد؛ اما حرکت نرخ ارز به سمت 2600 تومانی ارز مبادله‌ای برای کنترل بازار مناسب‌تر است.

اخبار اقتصادی - ایسنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------