حذف دهک های پردردآمد یارانه بگیر همچنان منتظر اقدام دولت



اخبار,اخبار اقتصادی ,هدفمندی یارانه ها

 

اخبار اقتصادی - دولت راهکار نمی‌داند یا نمی خواهد!
حذف دهک های پردردآمد یارانه بگیر همچنان منتظر اقدام دولت

بعد از وعده وعیدهای فراوان مسئولان دولتی مبنی بر شناسایی 10 میلیون پردرآمد و حتی اطلاع به افراد پردرآمد از حذف یارانه ؛ دوباره معاون اول دولت یازدهم اعلام کرده است که دولت در شناسایی افراد دارا! به راهکاری دست پیدا نکرده است.

دولت یازدهم در گام اول اجرایی کردن مرحله دوم هدفمندی برای حذف افراد ثروتمند اقدام به ثبت نام جدید کرد که البته طرح انصراف داوطلبانه با شکست مواجه شد و بیش از 97 درصد مردم همچنان خواستار دریافت یارانه شدند. این در حالی است که در فرودین ماه امسال آقای طیب نیا وزیر اقتصاد و دارایی درصحن علنی مجلس از شناسایی 10 میلیون نفر پردرآمد خبر داد و گفت؛ اگر این افراد برای یارانه ثبت نام کنند؛ حذف می‌شوند.

به گزارش «تابناک»؛ براساس قانون مجلس شورای اسلامی افراد پُردرآمد باید شناسایی و بتدریج از فهرست دریافت‌کنندگان یارانه نقدی حذف می شدند. حتی در این خصوص کمیته‌ای در ستاد هدفمندی یارانه‌ها با محوریت وزارت رفاه تشکیل شده تا برای اجرای کامل طرح هدفمندی یارانه‌ها اقدام لازم را صورت دهد.

به عنوان مثال بر پایه بند «و» تبصره۲۱ لایحه هدفمندی مصوب ۲۸/ ۱۱/ ۱۳۹۲ دولت را موظف می‌کند، یارانه نقدی صرفا به سرپرستان خانوارهای متقاضی که به تشخیص دولت نیازمند دریافت یارانه باشند، پرداخت شود (مجموع درآمد سالانه آن‌ها کمتر از رقم تعیین شده توسط دولت باشد) و افراد متقاضی دریافت یارانه نقدی باید در موعد تعیین شده به مراکز ‌نام نویسی بروند. چنانچه پس از تحقیق مشخص شد که اشخاص با درآمد بیشتر از مبلغ فوق، یارانه گرفته‌اند، سه برابر یارانه دریافتی جریمه می‌شوند.

آیین‌نامه اجرایی این تبصره باید تا سه ماه توسط معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور و با همکاری وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی، نفت، نیرو و صنعت، معدن و تجارت تهیه می شد و به تصویب هیأت وزیران می‌رسید که این اتفاق نیز تاکنون نیفتاده است.

با این حال آقای نوبخت معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور چندی پیش در مراسم آغاز سرشماری عمومی کشاورزی در پاسخ به این سوال که آیا دهک های بالا جهت حذف از لیست دریافت یارانه شناسایی شده‌اند، اعلام کرد: «همچنان در حال شناسایی دهک های بالا هستیم تا پس از اطمینان لازم نسبت به حذف آنها اقدام نماییم».

همچنین محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس جمهور نیز مدتی پیش اعلام کرد ؛« از ابتدای شروع مرحله دوم هدفمندی؛ حذف دهک‌های پردرآمد متقاضی دریافت یارانه شروع شده است و ما به تعدادی از افراد پردرآمد نیز اطلاع داده‌ایم که یارانه آنان را حذف می کنیم».

سرانجام در حالی که همه مردم و نهادهای نظارتی منتظر هستند که دولت قانون را عمل و دهک های پردرآمد یارانه بگیر را حذف کند؛ دیروز اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در جلسه شورای اداری استان فارس اعلام کرده است که « در حوزه یارانه بگیران تشخیص نیازمندان از افراد دارا را مد نظر داشتیم اما نتوانستیم به راهکاری برسیم که این افراد را تشخیص دهیم.»

در واقع بعد از وعده وعیدهای فراوان مسئولان دولتی بر شناسایی 10 میلیون پردرآمد و حتی اطلاع به افراد پردرآمد از حذف یارانه ؛ دوباره معاون اول دولت یازدهم اعلام کرده است که دولت در شناسایی افراد دارا! به راهکاری دست پیدا نکرده است.

معلوم نیست؛ چرا علی رغم اینکه دولت برای پرهیز از سخنان چندگانه و گاهاً متناقض در حوزه اقتصاد، ستاد هماهنگی اقتصادی به وجود آورد؛ اما باز هم شاهد هستیم که این نوع اظهارات مردم و فعالان اقتصادی را نگران بی برنامه بودن دولت در امور اقتصادی همانند سال های گذشته کرده است.

در حالی دولت ادعا می کند که راهکاری برای شناسایی پردرآمدها برای حذف پیدا نکرده است که تاکنون کارشناسان اقتصادی راهکارهای فراوانی از جمله شناسایی دهک های کم درآمد، استفاده از منابع اطلاعاتی از جمله بانک ها، اسناد و املاک و .... ارائه کرده اند. هرچند که خود دولت نیز هر بار اقدام به نام نویسی یارانه از مردم کرده، اطلاعات اقتصادی را جمع آوری کرده است. در واقع این اطلاعات فقط نیاز به یک راستی ازمایی داشته است که این راستی آزمایی تا به حال انجام نشده است.

در هيچ كجاي دنيا به همه مردم به شكل فراگير و يكسان يارانه نمی دهند. تمام هدف، هدفمندی يارانه ها اين است كه برابري‌هاي توزيع و درآمد تعديل شود. اما مكانيزمي كه دولت سابق و جدید در موضوع هدفمندی تا به حال دنبال کرده است، نه از كارآيي برخوردار است و نه عدالت را در جامعه گسترش می دهد. بنابراین لازم است که دولت هرچه زودتر قانون هدفمندی یارانه ها را اجرایی کند و افراد پردرآمد یارانه بگیر را حذف نماید.
اخبار اقتصادی - تابناک

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------