سیف: گرفتن کارمزد اجتناب‌ناپذیر است



اخبار,اخبار اقتصادی ,بانک مرکزی

 

اخبار اقتصادی - سیف: گرفتن کارمزد اجتناب‌ناپذیر است

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه رشد نرخ نقدینگی نسبت به سال گذشته تغییر نکرده است، گفت: با توجه به تحولات آینده پیش‌بینی می شود که نرخ ارز کاهش یابد.

به گزارش مهر، ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی امروز ظهر در نشست خبری خود پس از پایان جلسه هیات وزیران با اشاره به تسهیلات پرداختی گفت: بر اساس بسته سیاست خروج از رکود پیش بینی می‌شد که نظام بانکی در طول سال جاری، 280 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کند که از این مقدار تا پایان مرداد حدود 13 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه 25 درصد از تسهیلات نظام بانکی می تواند در بخش مسکن و ساختمان باشد، افزود: عملکرد این بخش به دلیل عدم وجود ابزارهای مناسب تنها حدود 12.5 تا 13 درصد از این مقدار تسهیلات ارائه شده بود که با تصمیم جدید دولت، این خلاء که در گذشته وجود داشت، می تواند پر شود.

وی درباره تسهیلات تامین مسکن اظهار داشت: 9 درصد یارانه این تسهیلات را دولت پرداخت می کند و مابقی نیز توسط استفاده‌ کننده تسهیلات پرداخت خواهد شد، همچنین در بعد ودیعه مسکن نیز، 10 درصد تسهیلات را گیرنده و مابقی را نیز دولت پرداخت خواهد کرد.

سیف در مورد کارمزدهایی که از سوی خدمات الکترونیک به کار گرفته می شود، اشاره کرد و گفت: این کارمزدهایی که در خدمات الکترونیک به کار گرفته می شود، اجتناب‌ناپذیر است، زیرا آن سیستم‌ها و زیرساخت‌هایی که به روز بشوند و استمرار پیدا کنند، کاربران ناگزیر باید هزینه استفاده از این خدمات را پرداخت کنند. اما بر اساس بحثی که در دولت انجام شد، تصمیم گرفته شد که ما مباحث و مطالب مورد نظر را در جلسه شورای پول و اعتبار مطرح کنیم که تصمیم نهایی اتخاذ و عملیاتی می شود. بنابراین تاکنون گرفتن کارمزد منتفی نشده است.

ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی همچنین در پاسخ به این سوال که فعالان اقتصادی اعتقاد دارند که دولت نقدینگی را کنترل کرده است، گفت: عملکرد نشان می دهد این گونه نیست؛ چراکه رشد نقدینگی نسبت به سال گذشته تغییر نکرده است، لذا حفظ رشد معقول نقدینگی با هدایت آن توانسته‌ایم هم کاهش نرخ تورم و هم خروج از رکود داشته باشیم.

وی همچنین در مورد تشکیک‌های آماری گفت: آمارهای بانک مرکزی به صورت علمی و دقیق عرضه می‌شود و تا زمانی که این کارشناسان مرکز آمار بانک مرکزی مطمئن نشوند این آمار را مطرح نمی‌کنند و در آینده هم با همین وسواس این آمارها ارائه خواهد شد.

سیف همچنین در خصوص نوسانات نرخ ارز گفت: ما وضعیت باثباتی در بازار ارز داشتیم، متوسط نرخ ارز 7.5 درصد کاهش و دامنه نوسانات نرخ ارز نیز 57.5 درصد کاهش داشته که نسبت به گذشته بازار باثباتی داشته‌ایم.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین در خصوص تجدیدنظر در نرخ سود بانکی افزود: این تجدیدنظر در دستور جلسه شورای پول و اعتبار وجود دارد و نرخ‌ها نیز تحت تاثیر کاهش تورم، کاهش خواهد یافت.

وی تصریح کرد: البته نرخ‌ها نباید به صورت دستوری باشد و شرایط اقتصادی باید نرخ را تعیین کند.

سیف همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه شما به همراه وزیر مسکن نامه ای را به رئیس جمهور در مورد خروج بازار مسکن از رکود نوشته اید، نتیجه آن نامه چه شد، گفت: تصمیم امروز هیات دولت در راستای همان نامه است. ما از رئیس جمهور تقاضا کرده بودیم که جدا از نظام بانکی که با نرخ های معمول در ارتباط با مسکن احساس تکلیف می کند، برای برخی اقشار ضعیف و کم درآمد باید به صورت یارانه مبالغی در نظر گرفته شود و جناب آقای دکتر نوبخت لطف کردند و انشاءالله در بودجه سنواتی آتی این مبالغ دیده می شود.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد تعلل بانک مرکزی در پیمان های پولی دو جانبه توضیح داد: پیمان‌های پولی دو جانبه چیز جدیدی نیست. از آن زمانی که شوروی سابق وجود داشت یکی از مدل های ارتباطات بانکی بانک مرکزی با کشورهای بلوک شرق در آن زمان همین بود و الان هم وجود دارد، اما در یک زمان خاص فقط قابل استفاده است.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به فضای پیمان های پولی دو جانبه ادامه داد: این فضا در صورتی بوجود می آید که تعادل تجاری در بین دو کشور وجود داشته باشد تا بتواند از طریق حساب مشترکی که در دو طرف ایجاد می شود، حساب تسویه شود و اگر یک کشور فقط صادرات داشته باشد و کشور دیگر فقط پول پرداخت کند حساب دو جانبه معنا و مفهومی ندارد.

سیف همچنین در ادامه با اشاره به نوسانات نرخ ارز و وضعیت دلار گفت: امروز آرامش در بازار ارز وجود دارد و اگر یک  مقداری نرخ ها گران شده بخاطر تقویت دلار است و باز با توجه به تحولات آینده به نظر می آید، کاهش قیمت ارز هم وجود داشته باشد.

وی همچنین در مورد اقدامات دولت برای لغو تحریم بانک مرکزی تصریح کرد: فعلا پیگیری های حقوقی در این خصوص ادامه دارد.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین در مورد واریز قسط سوم دارایی های بلوکه شده ایران گفت: ظرف امروز و فردا قسط سوم واریز می شود و قسط چهارم را هم دستورش را دادیم که واریز شود و مسیر طبیعی خودش را طی می کند.

سیف همچنین در خصوص جریمه دیرکرد که مورد سوال خبرنگاری بود، گفت: جریمه تاخیر از نظر شرعی حرام است و بانک ها برای جریمه دیرکرد وجه التزام دارند که بدهکاران در صورت تاخیر در بازپرداخت مشمول وجه التزام می‌شوند؛ چراکه اگر این مکانیزم نباشد مطالبات معوق در نظام بانکی سر به فلک می رسد.

وی تصریح کرد: اخیرا بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار این وجه التزام 6 درصد شده است.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اجلاس بانک جهانی و صندوق بین المللی پول گفت: این اجلاس در سال دوبار برگزار می شود و محلی است برای انتقال تجربیات و استفاده از تجربیات دیگر کشورها و معمولا در طول یک هفته انجام می شود.

سیف ادامه داد: من 36 ساعت در آنجا بودم و همکاران دیگر برای جلسات بعدی آنجا ماندند و شب گذشته برگشتند.

وی گفت: یکی از دستاوردهای این سفر انعکاس دستاوردهای ایران در یکسال گذشته بود که باعث تحسین مسئولین صندوق بین المللی پول و بانک جهانی شد.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به بسته سیاست خروج از رکود اظهار داشت: بر اساس این بسته که به مجلس ارائه شده است پیش‌بینی شده نظام بانکی در طول سال 93، 280 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کند و از این تسهیلات ما تا آخر مرداد به صورت دقیق 113 هزار میلیارد تومان پرداخت کرده ایم و 33 درصد از این تسهیلات در بخش صنعت و معدن اختصاص یافته است.

سیف با اشاره به رشد 4.6 درصدی کشور در سه ماهه اول سال ادامه داد: اقدام نظام بانکی کشور در نرخ رشد مثبت اقتصادی موثر بوده است.

اخبار اقتصادی - مهر

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------