طلا باز هم ارزان می‌شود؟



اخبار,اخبار اقتصادی ,بازار طلا

 

 اخبار اقتصادی - کارشناسان درخصوص افزایش ریسک‌های بازار هشدار می‌دهند
طلا باز هم ارزان می‌شود؟

سرمایه‌گذاری نکنید! هشداری که بسیاری از کارشناسان و صرافان این روزها برای خریداران دلار، یورو و پوند در بازار ایران می‌دهند. وضعیت مجهولی که نمی‌توان روی آن حساب درستی کرد.

 اعتقادها براین است که این شرایط تمام بازارهای اقتصادی جهان را دربرگرفته است، چشم‌اندازی مبهم که از بازار نفت و طلا در جهان آغاز شد و این روزها سکه و دلار را در ایران تحت تاثیر قرار داده است.

دلار روز گذشته در پایین‌ترین نرخ به ارزش 3205 تومان معامله شد، نرخی که از اول مهر تا لحظه نگارش این گزارش بی‌سابقه بوده است. البته دلار این سیر کاهشی را از ابتدای هفته گذشته استارت زد و در روز شنبه گذشته با کاهش تدریجی به زیر مرز 3240 تومان رفت که در این زمینه اعلام واریز 400میلیون دلار از طلب نفتی ایران از سوی منابع هندی و اظهارات برخی مقام‌های دیپلماتیک خارجی همچون ریابکوف که رسیدن به توافق در مذاکرات را تا مهلت تعیین شده کاملا ممکن دانست، موثر واقع شد.

در روز چهارشنبه 23 مهر رییس کل بانک مرکزی پیش‌بینی کرده بود که با خبر واریز قسط سوم و چهارم دارایی‌های بلوکه شده ایران، دلار با قدری کاهش روبه‌رو خواهد شد.

اما از عامل تاثیرگذار بزرگ برکاهش این روزها در بازار خوشبینی است که ناشی از اخبار مذاکرات هسته‌یی بیان شده است. روزنامه ایندیپندنت در گزارشی تحلیلی با پرداختن به مذاکرات هسته‌یی ایران و گروه 1+5 نوشت: اکنون بهترین زمان برای دستیابی به یک توافق است. به گفته بسیاری از کارشناسان این تحلیل‌ها تا دور جدید مذاکرات بیشتر دوام ندارد و هرگونه تصمیم جدید در روزهای آتی روند خوشبینی را تغییر می‌دهد. تمامی این علل باعث شده است تا نتوان دیگر به بازار ارز ایران اعتماد کرد و هرگونه پیش‌بینی در رابطه با نرخ آن را سخت‌تر از گذشته کند.

اما سوی دیگر، به دنبال مخالفت اکثر اعضای کمیته سیاست‌گذاری مالی بانک انگلیس برای افزایش نرخ بهره بین بانکی در این کشور، نرخ برابری پوند در برابر دلار کاهش یافت. یورو نیز در برابر دلار به کمترین سطح در یک هفته گذشته رسید. همین عوامل باعث شد تا یک‌شنبه برای بقیه ارزها نیز روز کاهشی باشد. یورو و پوند هرکدام با 10 تومان کاهش نسبت به روز قبل به ترتیب 4100 و 5170 تومان معامله شد.

 طلا باز هم ارزان می‌شود؟
درحالی که پس از چند هفته بار دیگر شاهد تغییر مسیر قیمتی در بازار طلا و افت قیمت این محصول بودیم، بسیاری از فعالان بازار فلزات قیمتی عنوان می‌کنند که در هفته پیش‌رو روند حرکتی شاخص دلار ایالات متحده و همچنین تصمیمات اتخاذ شده از سوی کمیته بازار آزاد بانک مرکزی ایالات متحده اصلی‌ترین عوامل تعیین‌کننده سمت و سوی قیمت طلا خواهند بود.

در پایان معاملات این هفته در بازار کالایی نیویورک هر اونس طلا برای تحویل در ماه دسامبر به 1231.8 دلار رسید و بدین‌ترتیب افت قیمتی 0.58درصدی را در طول هفته به ثبت رساند. پیش‌تر در این هفته طلا به بالاترین سطوح قیمتی خود در بیش از دو ماه اخیر یعنی 1255.6 دلار رسیده بود اما نتوانست در این سطوح قیمتی تثبیت شده و در ادامه هفته سیری نزولی را در پی گرفت.

 

  از اصلی‌ترین دلایل رشد قیمتی طلا در اوایل هفته می‌توان به افزایش خرید این محصول از سوی مشتریان آسیایی به‌خصوص هندی‌ها در آستانه اعیاد دیوالی در این کشور اشاره کرد. در این میان فعالان بازار فلزات قیمتی براین عقیده هستند که افزایش تقاضای فیزیکی برای طلا به حدی نیست که بخواهد از رشد قیمت این محصول حمایت کند و تنها عاملی برای جلوگیری از سقوط قیمت به حساب می‌آید. 

 

در هفته آینده قرار است گزارش بانک مرکزی اروپا پیرامون وضعیت 130 بانک بزرگ این منطقه را منتشر کند که در صورت ضعیف بودن این نتایج احتمال تضعیف یورو در برابر دلار ایالات متحده و افزایش مجدد فشارها بر بازار طلا به تبع این امر وجود خواهد داشت.

در این میان قرار است در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته نیز نشست کمیته بازار آزاد بانک مرکزی ایالات متحده برگزار شود و به نظر می‌آید که سرمایه‌گذاران تا پیش از این نشست کمی محتاطانه دست به فعالیت در بازار طلا بزنند و به همین دلیل انتظار می‌رود که حجم معاملات در اوایل هفته پایین باشد. 

 

در نشست کمیته بازار آزاد بانک مرکزی ایالات متحده ممکن است تصمیماتی پیرامون اتمام فرآیند خرید اوراق مالی از سوی این نهاد را شاهد باشیم امری که مسلما تاثیر منفی را بر بازار طلا خواهد گذاشت. در این میان بسیاری از تحلیلگران معتقدند که خط‌مشی بانک مرکزی ایالات متحده پیرامون این‌گونه مسایل در نشست این ماه تغییر نخواهد کرد و در ماه دسامبر احتمال تغییراتی در این زمینه را می‌توان داشت.

گفتنی است که در نظرخواهی موسسه کیتکو از 21 تحلیلگر ارشد بازار فلزات قیمتی، 9 کارشناس اعتقاد به افت قیمت طلا در هفته پیش‌رو داشته و 6 نفر نیز از رشد قیمت سخن به میان می‌آورند. در این میان 6 کارشناس معتقد به عدم تغییر محسوس قیمت در طول روزهای معاملاتی آتی بوده‌اند.
اخبار اقتصادی - روزنامه تعادل

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------