آخرین اخبار اقتصادی

حقوق کارگران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

وزیر کار: از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند

وزیر کار اعلام کرد که از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند. به گزارش عصرایران، به این نتیجه رسیدیم که با ارسال…

چند واقعيت درباره ميلياردهاي مهاجر



اخبار,اخبار اقتصادی , بانک جهاني

 

اخبار اقتصادی - چند واقعيت درباره ميلياردهاي مهاجر

مهاجران در کشورهاي مختلف ساليانه ميلياردها دلار روانه کشورشان مي‌کنند.

گزارش جالب بانک جهاني از ميلياردها دلاري که ساليانه مهاجران از اقصي نقاط دنيا روانه کشورشان مي‌کنند.

به گزارش ابتکار، پايگاه اينترنتي روزنامه فرانسوي زبان فيگارو مي‌نويسد، مهاجران در کشورهاي مختلف ساليانه ميلياردها دلار روانه کشورشان مي‌کنند. امروز جمعيت مهاجران کشورهاي در حال توسعه که در خارج کار مي‌کنند به 181 ميليون نفر مي‌رسد و اگر اين جمعيت دور هم جمع شوند، ششمين کشور پرجمعيت بعد از چين، هند، ايالات متحده آمريکا، اندونزي و برزيل خواهند بود.

تصور کنيد اين جمعيت 180 ميليوني پولساز هم باشند. جالب است بدانيد طبق گزارشي که به تازگي از سوي بانک جهاني منتشر شده، در سال 2014 مهاجران نزديک به 435 ميليارد دلار روانه کشورشان کرده اند که اين رقم نسبت به سال 2013، 5درصد افزايش يافته است.اين انتقال وجه که انگليسي ها به آن remittances مي‌گويند، امروز اهميت قابل توجهي دارد. بانک جهاني مي‌گويد اين مقدار سه برابر بيشتر از کمکهاي عمومي به توسعه در سطح جهان است.

شايد باورش کمي دشوار باشد اما به استثناي چين، وجه انتقالي مهاجران به کشورهايشان از مرز مجموع سرمايه گذاريهاي خارجي کشورهاي در حال توسعه هم فراتر ميرود.هند با 13 ميليون جمعيت مهاجر که خارج از کشور کار مي‌کنند، اولين کشوري است که از اين دلارها منتفع مي‌شود؛ امسال هنديهاي مهاجر نزديک به 71 ميليارد دلار به کشورشان فرستادند.

در رتبه دوم چيني‌ها هستند؛ جمعيت قابل توجهي از چيني ها که در اقصي نقاط جهان مشغول کار و فعاليت هستند سال جاري نزديک به 64 ميليارد دلار به کشورشان ارسال کردند. کشورهايي که در رتبه‌هاي بعدي قرار دارند؛ عبارتند از: فيليپيني‌ها( 28 ميليارد دلار)، مکزيکي‌ها(24 ميليارد دلار)، نيجريه(21 ميليارد دلار)، مصر(18 ميليارد دلار(. انتقال وجه مهاجران به کشورشان از اين لحاظ بسيار حائز اهميت است که در محاسب توليد ناخالص داخلي کشورها و ميزان ثروت کشورهاي در حال توسعه جايگاه ويژه‌اي دارد.

گفتني است همين وجوهي که مهاجران براي کشورهايشان ارسال مي‌کنند براي تاجيکستان 42درصد براي جمهوري قرقيزستان 32درصد، نپال 29درصد و مولداوي 25درصد توليد ناخالص داخلي را تشکيل مي‌دهد. کارشناسان مي‌گويند پولهايي که مهاجران روانه کشورشان مي‌کنند به طور متوسط بسيار مهمتر و با ثبات‌تر از جريانات مالي بازارهاي بين‌المللي، دولتي و يا خصوصي است. البته ذکر اين نکته ضروري است که اين جمعيت گاهي تحت تأثير وضعيت و شرايط اقتصادي جهان نيز قرار مي‌گيرد.

شايد جالب باشد بدانيد که طبق اطلاعات بانک جهاني مثلاً ارتباط و وابستگي متقابلي ميان پولهاي ارسالي مکزيکي‌ها و سلامت بخش صنعت ساخت و ساز در ايالات متحده آمريکا وجود دارد؛ کشوري که در آن کارگران مکزيکي‌ نقش مهمي در صنعت ساخت و ساز دارند. و يا مثلاً افزايش بيکاري در اسپانيا تأثير مهمي بر ارسال پول به آمريکاي لاتين دارد. در اين ميان هند و فيليپين از تنوع جغرافيايي مهاجران خود در خارج از کشور منتفع مي‌شوند و همين مسئله آنها را از شوک‌هاي منطقه‌اي حفظ کرده است.

ارسال وجوه در زمان بروز فجايع طبيعي روند صعودي پيدا مي‌کند؛ مثلاً در پاکستان متعاقب سيل عظيم سال 2010 ارسال پول به اين کشور از سوي مهاجران از 19درصد در سال 2010 به 27درصد در سال 2011 افزايش يافت. فيليپين نيز متعاقب طوفان عظيم سال 2013 شاهد افزايش 8.7 درصدي در دريافت وجوه مهاجران بود.

اخبار اقتصادی - ابتکار

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------