جزییات تصویب تغییر انتخاب رئیس کل بانک مرکزی



اخبار,اخبار اقتصادی , بانک مرکزی

 

اخبار اقتصادی - جزییات تصویب تغییر انتخاب رئیس کل بانک مرکزی

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به تصویب جزئیات طرح نحوه اداره بانک مرکزی دقایقی پیش در مجمع گفت: براساس مصوبه مجمع، رئیس کل بانک مرکزی به پیشنهاد وزیر اقتصاد، تایید هیات وزیران و صدور حکم توسط رئیس‌جمهور تعیین می‌شود. 

غلامرضا مصباحی‌مقدم در گفت‌وگو با فارس، با بیان اینکه پیشنهادات مطرح شده از سوی کمیسیون اقتصاد کلان مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسه امروز مطرح و به تصویب رسید،اظهار داشت: یکی از این بندها شرایط شخص رئیس کل بانک مرکزی بود که باید دارای دکترای اقتصاد یا گرایش‌های پولی و بانکی باشد.

وی افزود: همچنین داشتن حداقل 7 سال سابقه مدیریتی در حوزه‌های اقتصادی، پولی و مالی و یا حداقل 5 سال مدیریت تخصصی در بانک مرکزی و همچنین داشتن حسن شهرت و نداشتن سابقه کیفری موثر یکی از مصوبات جلسه امروز بود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام مصوبه دیگر این طرح را نحوه انتخاب رئیس کل بانک مرکزی عنوان کرد و گفت: بر اساس مصوبه مجمع رئیس کل به پیشنهاد وزیر اقتصاد، تأیید هیأت دولت و صدور حکم آن توسط رئیس کل بانک مرکزی تعیین می‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا این مصوبه همانند ماده 19 قانون پولی و بانکی مصوب سال 1351 نیست،گفت: در قانون پولی و بانکی پس از پیشنهاد وزیر اقتصاد باید مجمع عمومی بانک مرکزی آن را تأیید می‌کرد و بعد به تصویب هیأت دولت می‌رسید  اما در این مصوبه دیگر نیازی به تأیید مجمع عمومی بانک مرکزی نیست.

مصباحی‌مقدم ادامه داد: دوره کاری رئیس کل بانک مرکزی 5 سال تعیین شد که البته امکان انتخاب مجدد هم وجود دارد؛ ثبات سیاست‌های پولی یکی از اثرات تعیین دوره 5 سال برای فعالیت رئیس کل بانک مرکزی است و در صورتی که دوره فعالیت باز هم تمدید شود سطح ثبات سیاست‌ها بیشتر هم خواهد شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به الحاق یک تبصره به این بند گفت: در همین زمینه اگر پس از تغییر دولت و انتخاب رئیس جمهور جدید بیش از یک سال از دوره ریاست بانک مرکزی باقی مانده باشد رئیس جمهور می‌تواند رئیس کل بانک مرکزی را تغییر دهد که البته این تغییر باید متناسب با سازوکار مشخص شده باشد.

*عزل و استعفا هم توسط رئیس جمهور انجام می‌شود
وی در خصوص نحوه عزل و پذیرش استعفای رئیس کل بانک مرکزی در این طرح گفت: همانند سیری که برای نصب رئیس کل بانک مرکزی تعیین شده، عزل و پذیرش استعفا هم انجام خواهد شد؛ عزل و پذیرش استعفا مستقیماً توسط رئیس جمهور خواهد بود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سوال که آیا دولت موافق پیشنهادات تصویب شده بود، اظهارداشت: بله؛‌ نماینده دولت موافق مصوبات بود و مخالفتی ابراز نکرد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا جزئیات دیگری از این طرح باقی مانده است گفت: پیشنهادات جزئی باقی مانده که ممکن است موضوع بحث باشد اما احتمال دارد مجمع تشخیص مصلحت نظام دیگر به آن مباحث ورود نکند.

مصباحی‌ مقدم تصریح کرد: این طرح خدمت مقام معظم رهبری ارائه خواهد شد و اگر ایشان تأیید کردند به قانون دائمی تبدیل خواهد شد.
اخبار اقتصادی - فارس

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------