آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

خدا را شکر که مسئولان مالیاتی کشور تاریخ نخوانده اند وگرنه از ریش و کلاه هم مالیات می گیرند

بسیاری از صاحبان کارگاه‌ها، مغازه‌داران، پیشه‌وران و اصناف گوناگون و حتی کارخانه‌داران از افزایش ناگهانی مالیات آن هم زمانی…

کارت سهمیا کلید خورد



اخبار,اخبار اقتصادی ,مصرف سوخت

 

اخبار اقتصادی - با هدف مدیریت مصرف سوخت در کشور،
کارت سهمیا کلید خورد

با اجرای آزمایشی پروژه جدید ساماندهی مصرف سوخت در مناطق آزاد قشم و ارس، روند اجرایی کردن طرح کارت اعتباری انرژی موسوم به سهمیا آغاز می شود.

به گزارش ایرنا، نصرت الله سیفی مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در اردیبهشت ماه سال جاری در گفت و گو با ایرنا از تهیه طرحی برای جایگزینی یارانه نقدی خبر داده بود که براساس آن، کارت اعتباری انرژی با عنوان 'سهمیا' با قابلیت فروش سهمیه های سوخت به خانوارها داده می شود.

انتشار این خبر با واکنش های مختلفی مواجه شد و برخی اقدام به تکذیب وجود چنین طرحی کردند و برخی منابع نیز سهمیا را صرفا یک ایده و طرح انتزاعی دانستند.

پس از این فراز و نشیب ها و پس از تکذیبیه های بسیار، در روزهای اخیر منابع رسمی وزارت نفت از برنامه ریزی برای اجرای آزمایشی این طرح در منطقه آزاد قشم خبر داده اند.

به گزارش منابع رسمی وزارت نفت، تاکنون دو جلسه هم اندیشی طرح مطالعاتی کارت انرژی در شرکت بهینه سازی مصرف سوخت برگزار و طی آن برنامه ریزی شده این طرح ابتدا به صورت پایلوت در مناطق آزاد قشم و ارس اجرایی شود.

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در این خصوص اعلام کرده است، شرکت بهینه سازی مصرف سوخت به نمایندگی از وزارت نفت، بررسی و امکانسنجی اجرای طرح مطالعاتی کارت انرژی را با هدف اختصاص اعتبار انرژی به هر ایرانی در دستور کار قرار داده است.

سیفی درباره نحوه اجرای این طرح، اظهار داشته است: این طرح در سطح کلان، در پی اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها بدون ایجاد تغییری در قانون است تا از سویی زمینه را برای اجرای قانون اصلاح الگوی مصرف نیز فراهم کرده و از سوی دیگر از تزریق بیش از حد نقدینگی به جامعه جلوگیری کند.

وی گفت: مطابق قانون هدفمندی یارانه ها، باید ٥٠ درصد از منابع ناشی از آزادسازی قیمت کالاهای مشمول یارانه جهت رفاه مردم هزینه شود و این در حالی است که با توجه به حجم نقدینگی تزریق شده به جامعه در سالهای گذشته، تامین منابع طبق این ساز و کار با مشکلاتی مواجه شده است.

وی با بیان اینکه قیمت حامل های انرژی باید به سمت آزاد شدن حرکت کند، تصریح کرد: در طرح کارت انرژی، اعتبار انرژی به هر ایرانی مطابق با استانداردهای معیار مصرف اختصاص می یابد و پرداخت قبوض آب، برق، گاز یا خرید بنزین، گازوییل، نفت، گاز و ... از محل کارت اعتباری انجام می شود.

سیفی در تشریح مزیت های اجرای این طرح، گفت: مزیت های اجرای این طرح را می توان در چهار جنبه اقتصادی، فنی، اجتماعی و زیست محیطی و سیاستی و امنیتی برشمرد که کنترل تورم، جلوگیری از توزیع بی رویه نقدینگی، واقعی شدن قیمت انرژی، ارتقا توان صادراتی، ارتقا بهره وری انرژی و کمک به توزیع صحیح یارانه انرژی از جمله مزیت های طرح از بعد اقتصادی است.

وی همچنین ایجاد کسب و کارهای جدید، توزیع عادلانه سهم انرژی از ثروت ملی، تقویت فرهنگ بهینه سازی، توسعه استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر و کاهش انتشار آلاینده ها را از مزیت های اجتماعی و زیست محیطی طرح برشمرد و گفت: از جنبه مزایای فنی نیز می توان به مواردی مانند کمک به ارتقا و روزآمدکردن استانداردهای معیار مصرف، ارتقا فناوری های مرتبط با بهره وری انرژی، استانداردسازی قیمت سوخت، هدفمند کردن مصرف انرژی و اختصاص سهمیه انرژی به افراد به جای خودروها اشاره کرد.

سیفی خاطرنشان کرد: از بعد سیاسی و امنیتی، اجرای این طرح می تواند به تحقق اهداف کلان اصلاح الگوی مصرف و کاهش قاچاق انرژی کمک کند و ایجاد ابزار اندازه گیری و پایش مصرف انرژی و ارتقا پدافند غیرعامل نیز از دستاوردهای غیرمستقیم اجرای این طرح خواهد بود.

گفتنی است، مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در اردیبهشت ماه سال جاری در گفت و گو با ایرنا در خصوص کارت اعتباری انرژی (سهمیا) گفته بود: 'سهمیا' مخفف سامانه هوشمند مدیریت یارانه ایرانیان است و تعدادی کارت اعتباری انرژی نیز به صورت نمونه تهیه شده است.

وی اظهار داشته بود: از طریق این کارت اعتباری، افراد می توانند اقدام به مدیریت سوخت کنند به نحوی که قادر می شوند نوع سوخت را به سوخت مورد نیاز خود تبدیل کنند.

سیفی خاطرنشان کرد: در حال حاضر یارانه بنزین به خودروها داده می شود به طوری که فردی که صاحب چهار یا پنج خودرو است به اندازه تعداد خودروهای خود از یارانه بنزین 700 تومانی استفاده می کند اما فرد فاقد خودرو از این یارانه محروم است، اما در طرح کارت اعتباری انرژی، قرار است یارانه به فرد پرداخت شود.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی، روستاییان نیز که فاقد خودرو هستند از یارانه بنزین استفاده نمی کنند اما در مقابل افراد ثروتمند شهرنشین که دارای چند خودرو هستند از یارانه بنزین بهره مند می شوند.

سیفی گفت: در طرح کارت اعتباری انرژی، میزان مشخصی از سهمیه سوخت های مختلف در اختیار افراد قرار دارد و آنها می توانند از طریق صرفه جویی و جایگزینی سوخت، به مدیریت مصرف خود بپردازند.

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در خصوص میزان سهمیه های سوخت در کارت های اعتباری انرژی، گفت: این سهمیه ها براساس الگوی اصلاح مصرف و اقلیم و شرایط آب و هوایی مناطق مختلف کشور تعیین می شوند.

سیفی افزود: به عنوان مثال به طور متوسط روزانه 67 میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف می شود که اگر آن را بین 73 میلیون درخواست کننده یارانه تقسیم کنیم برای هر فرد 25 لیتر در ماه بنزین در نظر گرفته می شود که به حساب کارت اعتباری انرژی سرپرست خانوار واریز می شود.

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت ادامه داد: براین اساس سهمیه ماهانه یک خانوار چهار نفره حدود یکصد لیتر بنزین می شود.

وی خاطرنشان کرد: سهمیه آب، گاز مصرفی و سایر سوخت ها نیز براساس مدل های خاصی که مشخص شده اند تعیین شده و در کارت آنها شارژ می شود.

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در خصوص نحوه قیمت گذاری حامل های انرژی در کارت اعتباری انرژی، گفت: ملاک قیمت گذاری می تواند قانون هدفمندی یارانه ها باشد که مصوب مجلس شورای اسلامی است.

وی با بیان اینکه برای همه حامل های انرژی، سهمیه ای در نظر گرفته خواهد شد، اضافه کرد: هنوز مبلغ دقیقی که باید در کارت های اعتباری انرژی شارژ شود، مشخص نشده است، اما می توان برای یک خانواده چهار نفره به میزان یک میلیون تومان، شارژ در نظر گرفت.

سیفی با تاکید براینکه کارت اعتبار انرژی، پول نقد به شمار نمی رود، گفت: این کارت، فقط اعتباری مشخص برای پرداخت هزینه سوخت به شمار می رود به هیچ وجه به معنای پرداخت پول نقد نیست.

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت خاطرنشان کرد: کارت اعتباری انرژی را تنها می توان برای پرداخت قبوض و هزینه مصرف سوخت مورد استفاده قرار داد.

وی گفت: خانواده ها در صورت صرفه جویی می توانند شارژ سوخت های خود را ذخیره کنند یا اینکه آن را کارت به کارت کرده و به کارت اعتباری شخص دیگری که نیاز دارد منتقل کنند.

سیفی اظهار داشت: مزیت دیگر این طرح این است که افراد می توانند در صورت صرفه جویی، شارژ سوخت استفاده نشده خود را به فروش برسانند.

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت افزود: در نظر داریم امکان فروش شارژ سوخت در بورس انرژی را فراهم کنیم که براساس آن افراد می توانند سهمیه های سوخت خرد را در بورس انرژی بفروشند و کسانی که نیاز به سهمیه های زیاد دارند این سهمیه های خرد را خریداری کنند.

وی خاطرنشان کرده بود: زیرساخت های فنی برای اجرای این طرح آماده است و حداکثر در ظرف 6 ماه می توان آن را فراهم کرد.
اخبار اقتصادی - ایرنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------