آخرین اخبار اقتصادی

حقوق کارگران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

وزیر کار: از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند

وزیر کار اعلام کرد که از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند. به گزارش عصرایران، به این نتیجه رسیدیم که با ارسال…

روسیه نیز به همراه عربستان وارد جنگ نفتی شده است؟



اخبار,اخبار اقتصادی ,اجلاس سازمان کشورهای صادرکننده نفت

 

اخبار اقتصادی - روسیه نیز به همراه عربستان وارد جنگ نفتی شده است؟

اجلاس سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در حالی قرار است فردا برگزار شود که جنگ نفتی عربستان علیه دیگر کشورهای صادرکننده نفت، به ویژه ایران، به مهمترین جنبه مسائل مربوط به این سازمان تبدیل شده است. در این میان، روسیه نیز در اقدامی غیرمنتظره نشانه هایی از تمایل خود برای ورود به این جنگ نفتی را بروز داده است.

به گزارش «تابناک»، عربستان سعودی امروز اعلام کرده قصد ندارد در اجلاس پیش روی اوپک با ایجاد تغییر قابل توجهی در میزان تولید نفت خود موافقت کند. در همین حال، روسیه نیز اعلام کرده با تلاش های در دست انجام برای کاهش قیمت های جهانی نفت همراهی نخواهد کرد.

خبرگزاری «رویترز» با انتشار گزارشی در این زمینه اشاره می کند که علی النعیمی، وزیر نفت عربستان اظهار داشته که بازار نفت در نهایت خودش به ثبات خواهد رسید. با این حال، وی اشاره ای به گفت و گوهای اخیر صورت گرفته با روسیه – به عنوان یک تولیدکننده غیر عضو اوپک – درباره موضوع قیمت ها نکرده است.

این در حالی است که بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران ضمن اعتراض به رویکردهای عربستان در زمینه تولید و قیمت گذاری نفت، گفت برخی از اعضای اوپک دست به نبردی برای افزایش سهم خود از بازار نفت زده اند و در این شرایط، اعضای غیر عضو اوپک نیز برای محقق شدن کاهش تولید، در اقدامات مربوطه مشارکت کنند.

زنگنه در این زمینه اظهار داشت: «برخی از اعضای اوپک معتقدند اکنون زمان دفاع از سهمشان در بازار است... همه کارشناسان بازار عقیده دارند که اکنون در بازار عرضه بیش از حد وجود دارد و سال آینده این عرضه بیش از حد افزایش هم خواهد یافت».

اجلاس روز پنجشنبه اوپک یکی از مهمترین اجلاس های این سازمان در سال های اخیر است؛ زیرا از ماه ژوئن تاکنون، قیمت نفت با حدود 30 درصد کاهش به کمتر از 79 دلار در هر بشکه رسیده است. افزایش تولید نفت از سوی آمریکا و کاهش رشد اقتصادی جهانی، از جمله دلایلی است که برای این روند بر شمرده می شود.

از میان 12 کشور عضو اوپک، تاکنون به جز ایران، ونزوئلا و عراق نیز خواستار کاهش میزان تولید شده اند. عربستان تاکنون درباره اینکه اوپک دقیقاً چه سیاستی باید در این زمینه اتخاذ کند، اظهار نظر علنی نکرده است. در این میان، پایان نیافتن مذاکرات هسته ای ایران، برای برخی از اعضای سازمان این دیدگاه را به وجود آورده که با توجه به پابرجا بودن تحریم های غرب علیه ایران و از میان رفتن چشم انداز افزایش صادرات این کشور در کوتاه مدت، می توانند به سیاست های کنونی خود ادامه دهند.

در این میان، روسیه که با تولید حدود 10.5 میلیون بشکه نفت در روز، سهمی 11 درصدی از این بازار را در اختیار دارد، ابتدا اعلام کرده بود که با توجه به کاهش قیمت های نفت و ضربه خوردن اقتصاد این کشور بر اثر تحریم های غرب در موضوع اوکراین، با مشارکت در کاهش تولید جهانی موافقت کرده است.

اما پس از دیدار روز سه شنبه مقامات نفتی عربستان سعودی، ونزوئلا، مکزیک و روسیه پایان یافت، ایگور سچین، رئیس شرکت دولتی «روس نفت» در اقدامی غیرمنتظره اعلام کرد که حتی اگر قیمت نفت به 60 دلار در هر بشکه هم برسد، روسیه تولید خود را کاهش نخواهد داد. سچین در توضیح این تصمیم اعلام کرد کاهش قیمت های نفت بیشتری آسیب را به تولیدکنندگانی می زند که هزینه های بالاتری دارند. اشاره وی به آمریکا بود که اخیراً سهم بیشتری را از بازار نفت به خود اختصاص داده است.

با این وجود، با توجه به شرایط ویژه روسیه در حال حاضر، اظهارات سچین سبب تعجب بسیاری از کارشناسان شد. یک منبع نزدیک به اوپک می گوید کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس، نسبت به دیگر کشورها آسیب کمتری از کاهش قیمت نفت خواهند دید. وی می افزاید در صورتی که کشورهای غیر عضو اوپک انتظار دارند این سازمان از قیمت ها دفاع کند، در نهایت ناچار خواهند بود نسبت به کاهش تولید خود اقدام کنند.

اوپک در حال حاضر با تولید روزانه 30 میلیون بشکه نفت، یک سوم از سهم بازار جهانی را به خود اختصاص داده است. اطلاعات منتشره از سوی خود این سازمان نشان می دهد که در نیمه نخست سال آینده میلادی، عرضه جهانی نفت روزانه یک میلیون بشکه از تقاضا پیشی خواهد گرفت. با این حال، هرچند آمارها از ضرورت کاهش تولید سخن می گویند، هنوز چشم انداز اتخاذ سیاست مشترک روشنی از سوی این سازمان وجود ندارد.

در همین چارچوب، هرچند کشورهایی چون ونزوئلا نیز بر ضرورت کاهش سریع تولید تأکید دارند، برخی مقامات سعودی طی ماه های اخیر در جلسات خصوصی گفته اند این کشور آمادگی دارد برای مدتی طولانی با قیمت های پایین (حتی در حد 70 دلار در هر بشکه) کنار بیاید.

به هر حال، بسیاری از تحلیلگران به این موضوع اشاره می کنند که عربستان سعودی قصد دارد ضمن بالا نگه داشتن تولید و عدم موافقت با کاهش تولید نفت اوپک، تا حد امکان از نظر اقتصادی به برخی از دیگر کشورها، به ویژه ایران ضربه بزند. اما اینکه اکنون روسیه نیز – با دلایلی دیگر – با این روند همراه شده، موضوعی است که می تواند بیش از پیش سبب پیچدگی اوضاع بازار جهانی نفت شده و پیامدهای اقتصادی مهمی برای کشورهای صادرکننده به همراه داشته باشد.
اخبار اقتصادی - تابناک

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------