آخرین اخبار اقتصادی

حقوق کارگران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

وزیر کار: از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند

وزیر کار اعلام کرد که از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند. به گزارش عصرایران، به این نتیجه رسیدیم که با ارسال…

نرخ دلار بودجه باید ۳۲۰۰ تومان باشد نه ۲۸۵۰ تومان



اخبار,اخبار اقتصادی ,نرخ دلار

 

اخبار اقتصادی - نرخ دلار بودجه باید ۳۲۰۰ تومان باشد نه ۲۸۵۰ تومان

یک کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه یکسان سازی نرخ ارز باید بدون وقفه اجرایی شود،گفت: هم اکنون از سیاست دستوری نرخ ارز فقط ۱۰-۱۵ درصد مردم نفع می برند بنابراین دولت نباید یکسان سازی نرخ ارز را تاخیر بیاندازد.

سید بهاءالدین حسینی هاشمی در گفت‌وگو با تسنیم در ارتباط با پیشنهاد دلار 2850 تومانی در لایحه بودجه 94، اظهار داشت: وقتی منابع ارزی کفایت مصارف را نمی دهد و همیشه تقاضا بیشتر از عرضه است (مخصوصاً الان که منابع ارزی به دلیل تحریم‌ها و کاهش فروش نفت و افت جهانی نفت به شدت کاهش یافته است) باید قیمتی برای دلار تعیین شود که مصارف تعدیل شوند.

وی با بیان اینکه قیمت پیشنهادی باید تقاضای کاذب را حذف کند، افزود: نباید رانتی داخل نرخ باشد که تقاضای اضافه و کاذب به قصد انتفاع از ارز و نه از سرمایه گذاری ارزی ایجاد شود.

این کارشناس اقتصادی گفت: اگر بنای دولت این باشد که نظام کنترلی دستوری برای نرخ ارز داشته باشد، متضرر می شود چراکه در این حالت و با شواهد و قرائن موجود کسری بودجه بیشتر می شود و همین افزایش تورم را به دنبال خواهد داشت.

حسینی هاشمی ضمن اشاره به اینکه شکاف قیمتی ارز آزاد و رسمی با اجرایی شدن پیشنهاد دولت در بودجه 94 افزایش خواهد یافت، تصریح کرد: بنابراین با تصویب نرخ 2850 تومانی شکاف قیمتی افزایش یافته و قیمت‌ها در بازار سیاه افزایش خواهد یافت.

وی همچنین سوداگران بازار را منتفعان اجرایی شدن پیشنهاد دلار 2850 تومانی دانست و گفت: حال سوال این است که چرا دولت باید شرایطی را فراهم کند که سوداگران از اختلاف ارز آزاد و رسمی سوءاستفاده کنند و از این محل منابع کلانی را بدست بیاورند؟ چرا خود دولت نباید از محل فروش ارز کسری بودجه خود را جبران کند؟

این فعال بانکی با بیان اینکه اگر نرخ دلار 2850 تومانی را در بودجه تصویب کنند و همین نرخ ثابت ادامه یابد زیانی برای دولت به همراه خواهد داشت، ادامه داد: دلار 2850 تومانی نباید در بودجه تصویب شود بلکه دولت باید ارزی را که هم اکنون در بازار خرید وفروش می شود را مبنای بودجه قرار دهد.

حسینی هاشمی ضمن تاکید براینکه دولت باید نرخ ارز را در بودجه سال آینده 3200 تومان مصوب کند در واکنش به اظهارات رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر اینکه فعلا شرایط برای یکسان سازی نرخ ارز مهیا نیست، اضافه کرد: اتفاقاً یکسان سازی نرخ ارز را زمانی اجرا می کنند که اقتصاد در حالت دو نرخه وجود دارد.

وی ادامه داد: پیش بینی اقتصادی این نیست که اقتصاد به اندازه‌ای قوی شود که میزان تورم ریال از دلار کمتر شود؛ تا زمانی که نرخ تورم حوزه ریال (کاهش ارزش پول ملی) بیشتر از هر نرخ دیگری است اگر بخواهیم نرخ ارز را تثبیت کنیم، همیشه دو نرخی خواهیم بود.

این کارشناس اقتصادی همچنین افزود: وقتی قدرت پولی به جایی رسید که تورم ریال با دلار همسان شود خود به خود نرخ ارز یکسان می شود اما الان که تورم برابر نیست باید نرخ ارز یکسان شود تا مانع از رانت‌خواری، زیاده نمایی در واردات، تقاضای کاذب در بازار و ... شود.

حسینی هاشمی ضمن بیان اینکه از سیاست‌های دستوری نرخ ارز 10-15 درصد مردم منتفع می شوند، گفت: مصرف کننده نهایی همان بهای ارز آزاد را می پردازند و به همین خاطر معتقدم برای اینکه کسری بودجه دولت جبران شود و استقراض از بانک مرکزی کاهش یابد و پایه پولی هم افزایش نیابد هم اکنون باید نرخ ارز یکسان سازی شود.

وی تاکید کرد: تأخیر در اجرای یکسان سازی نرخ ارز پذیرفته نیست، این سیاست باید دوسال قبل اجرایی می شد، هیچ وقت شرایط بهتر از قبل نمی شود، اگر نرخ آزاد را 4000 تومان بگذارند نرخ بازار سیاه 5000 تومان می شود بخاطر اینکه افرادی با تقاضاهای واهی از دولت ارز رسمی دریافت می کنند و در بازار آزاد با قیمت بالاتر می فروشند.

این فعال بانکی ادامه داد: به همین خاطر اگر دولت یک بار برای همیشه نرخ ارز رسمی را افزایش دهد فقط افرادی متقاضی ارز می شوند که نیاز واقعی دارند و سوداگری دیگر تکرار نمی شود.

حسینی هاشمی البته این را هم گفت که یکسان سازی نرخ ارز در یک ماه نخست شوک تورمی را به همراه خواهد داشت و تصریح کرد: یکسان سازی نرخ ارز تورم ندارد بلکه شوک تورمی را به همراه دارد درحالی که هم اکنون ارز 3000 تومانی تورم زیادی را برای مصرف کننده دارد چراکه مصرف کننده واقعی از دلار 2650 تومانی استفاده نمی کند.
اخبار اقتصادی - تسنیم

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------