پشت‌ پرده عدم کاهش تولید نفت اوپک



اخبار,اخبار اقتصادی , کاهش تولید نفت اوپک

 

اخبار اقتصادی - پشت‌ پرده عدم کاهش تولید نفت اوپک

یک روزنامه سعودی با اشاره به عدم کاهش سطح تولید نفت سازمان اوپک در جلسه اخیر، عربستان را عامل این تصمیم معرفی کرد.

به گزارش فارس، روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» چاپ لندن، امروز شنبه فاش کرد که علت عدم کاهش سطح نفت تولیدی اعضای «اوپک» (OPEC) در جلسه اخیر، مخالفت عربستان سعودی بود.

12 عضو «سازمان کشورهای صادرکننده نفت» (اوپک)، در سایه کاهش شدید قیمت نفت این سازمان، در جلسه 166 خود که روز پنجشنبه و با حضور همچنین نمایندگانی از کشورهای روسیه و مکزیک برگزار شد، تصمیم گرفتند سقف تولید برای سال 2015 میلادی به میزان 30 میلیون بشکه در روز ثابت بماند.

الشرق الاوسط به نقل از منابعی آگاه نوشت که همه محافل اقتصادی دنیا روز پنجشنبه گذشته منتظر نتیجه جلسه اعضای اوپک بودند که پنج ساعت طول کشید و سرانجام مقرر شد که تولید 30 میلیون بشکه در روز، به حال خود باقی بماند.

منابع مذکور به الشرق الاوسط گفتند که «زمانیکه وزرا وارد سالن جلسه شدند، فقط 4 وزیر معتقد بودند که سطح تولید کنونی نفت باید حفظ شود اما 8 وزیر دیگر اوپک خواستار کاهش سطح تولید بودند.

بنا بر این گزارش، چهار وزیر، وزرای نفت چهار کشور عربی حاشیه خلیج فارس بودند که علی النعیمی وزیر نفت عربستان آنان را هدایت میکرد.

الشرق الاوسط به نام سه کشور عربی دیگر اشاره نکرد اما بر کسی پوشیده نیست که این کشورها، قطر، کویت و امارات عربی متحده هستند.

در مقابل -به گفته این منابع- جبهه دیگر که مخالف حفظ سطح فعلی تولید نفت و خواستار کاهش تولید نفت بود، جبهه‌ای بود که «رافائل رامرز» وزیر خارجه ونزوئلا و وزیر سابق نفت این کشور آن را هدایت می‌کرد.

پیش از آغاز جلسه 166 اوپک قیمت نفت اوپک روندی نزولی داشت و به قیمت 74 دلار رسیده بود.

اوپک، کارتلی بین‌المللی نفتی است که الجزایر، ایران، عراق، کویت، لیبی، نیجریه، قطر، عربستان سعودی، امارات عربی متحده، اکوادور، آنگولا و ونزوئلا اعضای آن هستند. مقر بین‌المللی اوپک از بدو تاسیس در سال 1339 در ژنو بود و در سال 1344 به شهر وین در کشور اتریش انتقال یافت. 

اخبار اقتصادی - فارس

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------