آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی تهران: اگر ما پنجشنبه را تعطیل کنیم، عملاً ۳ روز با جهان ارتباط داریم

عباس آرگون، عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی تهران، درباره لزوم تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه گفت: در خصوص تعطیلات پایان هفته…

افزایش قیمت نان در راه است؟



اخبار,اخبار اقتصادی ,افزایش قیمت نان

 

اخبار اقتصادی - افزایش قیمت نان در راه است؟

همه برسر دوراهی قیمت نان هستند. این که بالاخره براساس مصوبه دولت، قیمت نان 30 درصد افزایش پیدا می کند یا اینکه نه و همین طور که فعلا پاستورنشین ها قصد انجام مصوبه خودشان را ندارند، قیمت نان افزایش پیدا نخواهد کرد.

هیات وزیران 14 آبان 93 تصویب کرد، «قیمت انواع نان از اول آذر ماه 1393، حداکثر به میزان 30 درصد جهت جبران تعدیل قیمت گندم و افزایش سایر هزینه های دو سال اخیر کارخانجات آسیابانی و نانوایی ها نسبت به قیمت های رسمی و مصوب سال 1392 در سراسر کشور افزایش می یابد.» دولت مدعی است که در جهت بهبود کیفیت نان و ایجاد رقابت سالم بین واحدهای نانوایی سنتی، آزادپز، فانتزی، نان صنعتی، حجیم و نیمه حجیم حداقل 20 درصد از مجموع آرد مصارف نانوایی با قیمت غیریارانه ای اختصاص خواهد یافت.

 

البته فعلا خبرها حاکی از این است که دولت جلوی مصوبه اش را گرفته و فعلا خبری از افزایش قیمت نان نیست. اما به  هرحال به گفته نوبخت، سخنگوی دولت، نانوایان راضی نیستند و می‌گویند قیمت سوخت و کارگر گران شده است و ما ضرر می‌کنیم.

 

همین طور هم حسین نظرنژاد، رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی می گوید: «در ۲سال اخیر قیمت نان افزایش نداشته و ما پیشنهاد افزایش ۴۰ درصدی قیمت آن را داده‌ایم. در ۲ سال اخیر هزینه جانبی مانند آب، برق، گاز و بیمه افزایش چشمگیری داشته، در حالی که نرخ نان ثابت مانده است و باید فکری برای آن کرد.» اما بهارستان نشین ها، حرف های دیگری دارند. در مورد قیمت نان با عباس پاپی زاده، سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی گفتگو کردیم. او به صدای اقتصاد می گوید: «افزایش 30 درصدی برای قیمت نان، کار غیرکارشناسی است.» از طرف دیگر به گفته او، این افزایش قیمت، بدون پرداخت یارانه به مصرف کننده، مشکل زاست.

*نظر شما در مورد مصوبه افزایش 30 درصدی قیمت نان توسط دولت چیست؟
با توجه به اینکه کیفیت نان در کشور ما پایین است و از طرف دیگر هم امسال قیمت گندم، افزایش چندانی نداشته، قاعدتا افزایش 30 درصدی برای قیمت نان، کار غیرکارشناسی است.

*افزایش قیمت گندم چقدر بوده است؟
امسال قیمت پیشنهادی دولت برای خرید گندم، تنها 10 درصد افزایش داشته است. از طرف دیگر هم همچنان کیفیت نان، مثل سابق است و تغییر نکرده.

*پس با این تعریف، قیمت نان نباید افزایش داشته باشد؟
اگر هم راستای افزایش قیمت نان، قیمت گندم و کیفیت هم افزایش پیدا کند، مشکلی نیست. اما این اتفاق نیفتاده است.

*پس اگر به طور مثال قیمت نان، به اندازه گندم، 10 درصد افزایش پیدا کند، مشکلی نیست؟
به نظر من، افزایش 30 درصدی بدون پرداخت یارانه به مصرف کننده، خودش مشکل ایجاد می کند. اگر دولت قصد گران کردن نان را دارد، باید طبق قانون هدفمندسازی یارانه ها، به ازایش به مصرف کننده هم یارانه بدهد. چون این یارانه در حال حاضر توسط دولت قابل پرداخت نیست، پس من بعید می دانم این کار انجام شود.

*نانوایان معقتدند دوسال قیمت نان ثابت بوده اما هزینه جانبی مانند آب، برق، گاز و بیمه افزایش چشمگیری داشته، به همین دلیل هم قیمت نان باید افزایش پیدا کند. به این ترتیب، گمان نمی کنید که قیمت نان باید بیشتر شود؟
ما می پذیریم که تورم 20 تا 30 درصدی در کشور حاکم است. اما اگر قرار بر افزایش قیمت به دلیل هزینه های جانبی است، پس چرا دولت، قیمت را برای تولید کننده افزایش نداده است و گندم تنها با 10 درصد رشد مواجه شده است. به عبارتی رشد قیمت برای این تولید کننده، 20 درصد زیر تورم بوده. بنابراین تولید کننده باید زیان ببیند که این به معنای رعایت نکردن عدالت از سوی دولت است. عدالتی که طبق اصل سوم قانون اساسی باید در تمام لایه های جامعه رعایت شود.

 

به نظر من باید به تمام اقشار جامعه و به خصوص کشاورزان که سرمایه هایشان را به مزرعه می ریزند توجه کرد، اما دولت توجه ای به آنها ندارد. اگر دولت خواهان افزایش قیمت نان است، باید در تمام حوزه ها این افزایش قیمت صورت بگیرد.

اخبار اقتصادی - صدای اقتصاد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------