"دلار" کی و کجا آرام می‌گیرد؟



اخبار,اخبار اقتصادی ,بازار ارز

 

اخبار اقتصادی - علی قنبری تحلیل کرد
"دلار" کی و کجا آرام می‌گیرد؟

روند صعودی قیمت دلار همچنان ادامه دارد. پیش از این بازار دلار ساکن و با ثبات بود. اما تنها پس از 6 روز از تمدید مذاکرات، قیمت این ارز رکورد زده است.

فعالان بازار اعلام کردند که بعد از تمدید نه تنها تقاضا نسبت به گذشته افزایش یافته است، بلکه دلالان هم برای جبران ضررهای گذشته به این بازار بازگشته اند.

در کنار کاهش چشمگیر قیمت نفت و کسری بودجه دولت، برخی حتی این شائبه رل به وجود آمد که دولت قصد دارد تا از این راه و افزایش قیمت دلار بودجه مورد نیاز خود را تامین کند.
 
در این میان نظرات متفاوتی در خصوص نوسانات بازار مطرح شد. برخی این اتفاق را ناشی از اثرات روانی تمدید مذاکرات اعلام کردند و آن را هیجانی زودگذر نامیدند. به گفته آنان با تمدید مذاکرات تغییری در روند بازار به وجود نیامده که بخواهد اثری بر روند معاملات بگذارد.

برخی دیگر نیز کاهش قیمت نفت و کاهش ورود ارز به کشور را عامل اصلی نابرابری میان عرضه و تقاضا اعلام کرده اند. که با روند کاهشی نفت شاید ادامه دار هم باشد.

 علی قنبری اقتصاددان در گفت و گو با فرارو گفت: «همان طور که مشخص است نوسانات دلار در زیر سایه ای از شرایط سیاسی قرار گرفته است. پس از تمدید مذاکرات جنب و جوشی در بازار ارز به وجود آمد و تا به امروز هم ادامه داشته است. امیدوارم که این نوسانات و هیجان های به وجود آمده در بازار مقطعی باشد و به آرامش گذشته باز گردد.»

این اقتصاد دان توضیح داد: «پیش از اعلام نتایج بسیاری از فعالان بازار در حالت انتظاری قرار گرقته بودند و حتی از کار دست کشیده بودند. انتظار توافق از مذاکرات حتی باعث شد که نرخ دلار در هفته پیش از اعلام نتایج کاهش هم داشته باشد. اما عدم موافقت در مذاکرات همین نوسانات کنونی را برای بازار به ارمغان آورد.»

وی با تاکید بر تاثیری پذیری قیمت دلار از اخبار سیاسی گفت: «به دلیل آن که شرایط بازار ارز در کشور ما به گونه ای شده است که به مسائل سیاسی چشم دوخته، همین استرس ها باعث نوسانات شده است. وگرنه خبر خاصی به بازار وارد نشده که بخواهد تعادل آن را به هم بریزد و به آن شوک وارد کند. به همین دلیل بر اثر زمان و گذر از اخبار رسیده، امید می رود که بازار به ثبات بازگردد.»

قنبری دخالت دولت در افزایش قیمت ها را رد کرد و گفت: «با توجه به آنکه دلار در پی مسائل سیاسی بوده است می توان گفت که نه تنها در کشور ما بلکه در تمام اقتصادهای دیگر نیز تقویت شده است. پس نمی توان گفت که دولت از این اتفاق نفعی می برد. دولت در این شرایط خود نیز به دنبال کنترل نرخ ارز است تا افزایش آن. زیرا افزایش نرخ دلار موجب افزایش میزان تورم می شود و این اتفاق آخرین چیزی نیست که دولت در وضعیت کنونی اقتصاد به آن نیاز دارد.»

وی با اشاره به وظیفه بانک مرکزی در خصوص کنترل بازار افزود: «با این حال اگر نوسانات بازار ادامه پیدا کند، بانک مرکزی ورود خواهد کرد. به هر حال کنترل بازار ارز یکی از وظایف این نهاد پولی و مالی است. بانک مرکزی می تواند با ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا و مکانیزم های موجود، در بازار از افزایش بی رویه قیمت آن جلوگیری کند. اما معتقدم که به زودی هیجانات فروکش خواهد کرد و بازار به آرامش خواهد رسید. به همین دلیل دولت و بانک مرکزی نباید به این زودی دست به اقدامی بزنند و باید اندکی به بازار زمان بدهند تا از این اخبار گذر کند.»

وی در خصوص پیش بینی آینده بازار گفت: «فکر می کنم که نوسانات بازار مقطعی هستند و مانند گذشته آن جهش قیمتی ایجاد نخواهد شد. اما به احتمال زیاد حتی پس از رسیدن به دوران آرامش هم دلار در  کانال 3300 تومانی باقی خواهد ماند.» 

اخبار اقتصادی - فرارو

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------