چه عواملی "بورس" را یکدست قرمزپوش کرد؟



اخبار,اخبار اقتصادی , بازار سرمایه

 

اخبار اقتصادی - یک کارشناس بازار سرمایه تحلیل کرد
چه عواملی "بورس" را یکدست قرمزپوش کرد؟

شاخص کل بورس و اوراق بهادار در جریان معاملات روز یکشنبه با افت 1055 واحدی به کانال 72 هزار واحدی سقوط کرد. بازار سرمایه در پی انتشار خبر تمدید توافق مذاکرات ژنو وارد فاز جدیدی شد. بنابر آخرین اخبار روند بازار سرمایه، این تالار شیشه ای سراسر قرمزپوش بوده است 

ریزش های شدید بازار در حالی است که اکثر کارشناسان و تحلیلگران معتقدند این رفتارها هیجانی بوده و مبنای منطقی ندارد. به گفته آنان وضعیت مذاکرات نسبت به گذشته بهتر شده و خبر بدی به بازار نرسیده است. بنابراین تنها هیجان سرمایه‌گذاران  باعث جهتگیری بازار شده است. آمار معاملات این روزهای بازار سرمایه نشان می دهد که عمده خرید و فروش‌ها در بازار سهام توسط معامله‌گران حقیقی صورت می‌گیرد.

فعالان نتوانستند اخبار را به خوبی هضم کنند
امیر حسین خلیلی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با فرارو گفت: «بیش از 90 درصد فعالان بازار پیش از اعلام نتایج بر این باور بودند که مذاکرات اخیر به سرانجام خوبی خواهد رسید و برداشته شدن تحریم می تواند اتفاق بسیار خوبی برای بازار سرمایه باشد. اما پس از انتشار خبر تمدید مذاکرات گویا خیلی ها نتوانستند این اتفاق را به خوبی هضم کنند.»

وی افزود: «با این حال می توان گفت که تا روز چهارشنبه هم افت در بازار به صورت تقریبی اتفاق افتاد اما از روز شنبه بود که به صورت رسمی تبعات برآورده نشدن انتظارات فعالان بازار خودش را نشان داد. این فاصله از چهارشنبه تا شنبه باعث شد که تازه این شوک به جان فعالان بنشیند و حتی برخی از سهم ها را 8 درصد هم منفی کند.»

وی دلایل دیگری برای افت سنگین بازار برشمرد و گفت: «بسیاری از از فعالان بر این باور بودند که جلسه غیر علنی مجلس و حضور وزیر خارجه و گمانه زنی ها در مورد مسائل هسته ای از یکسو، تلاطمات قیمت نفت و اخبار مربوط به نشست اوپک در سوی دیگر و زمزمه های بودجه سال 94 همه باعث شدند که ریزش قیمت سهم ها در روز شنبه شدیدتر باشد.»

خلیلی در خصوص وضعیت بازار سرمایه گفت: «باید این نکته را هم در نظر داشت که خیلی از افراد حتی تصور نمی کردند که در بازار چنین اتفاقی بیافتد. برآورده نشدن انتظارات خوش بینانه سهام داران در پی تمدید مذاکرات و به طول انجامیدن آن به مدت 7 ماه آنچنان شدید بود که این آثار منفی را در بازار پدید آورد. به طور کلی اما بازار از لحاظ بنیادی در شرایط خوبی قرار دارد. بسیاری از شرکت ها تا به امروز عملکرد خوبی داشتند و خیلی هم خوب پوشش های 3 ماهه 6ماه و 9 ماه خود را انجام داده اند. البته در این میان برخی از شرکت ها هم بودند که پوشش های خود را در نظر نمی گرفتند تا بتوانند شرایط شرکت هایشان را بر اساس توافقات هسته ای ببندند که وقوع این اتفاق در شرایط کنونی برایشان قابل درک نبود.»

وی تصریح کرد: « اما تنها دلیل افت شدید بورس همان رفتار هیجانی سهام داران است. چه سهامداران حقیقی و چه سهام داران حقوقی. البته بازارهای موازی بازار بورس هم در شرایط مناسبی قرار ندارند. همین عامل را هم می توان برای این بازارها عنوان کرد. همچون نوسانات هیجانی اخیر بازار ارز.»

وی با اشاره به نقش دولت در کنترل بازار گفت: «در حال حاضر دولت برنامه جدی ای برای کاهش نرخ سپرده های بانکی دارد که در صورت عملیاتی کردن آن، شاید اثر مثبتی بر روی معاملات بازار سرمایه ایجاد شود. اما باید این را هم در نظر داشته باشیم که هنگامی که رفتار هیجانی عامل ریزش ها باشد، می تواند زودگذر هم باشد. در این شرایط نمی توان گفت خبر بدی به بازار مخابره شد بلکه آن توقع اخبار خوش به بازار نرسید. تمدید شدن این مذکرات نشان می دهد که نظرات ما قدری نسبت به گذشته به نظران گروه 5+1 نزدیک شده است و حتی شرایط برد-برد ایجاد شده است. همین آزاد شدن ماهانه 700 میلیون دلار از پول های بلوکه شده می تواند قدم مثبتی برای کشور ما باشد.»

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به وجود سفته بازان گفت: «دو دسته از سهام داران در بازار فعال هستند. سهام داران حقیقی و حقوقی در یک طرف که نگاهی میان مدت و بلند مدت به بازار دارند و در طرف دیگر سفته بازانی که در بورس حضور دارند و با نگاه کوتاه مدت خود سهم ها را با یک خبر بالا و با یک خبر پایین می کشند. رفتارهای هیجانی مختص همین دسته است که در بازار ایجاد و یا تشدید می شود و باعث شده قیمت سهم کاهش پیدا کند و صف های فروش شلوغ شود.»

وی افزود: « با اینحال هیجانات امروز بازار سرمایه نسبت به روز گذشته کاهش پیدا کرد. با آنکه حجم فروش در بازار بیش تر از حجم خرید بود، اما می توان گفت که معاملات امروز نسبت به دیروز کمتر منفی بود. همین مسئله نشان می دهد که بورس دارد به سمت بهتر شدن قدم بر می دارد. شاید به مرور فعالان بازار با عقلانیت فکری بیشتری به جلو بروند و به این باور برسند که حقیقتا خبر خاصی به بازار نرسیده و تغییری در شرایط ایجاد نشده است. بازار راه خودش را پیدا می کند. زیرا تحت شرایط روانی خاصی این اتفاق افتاد. به همین دلیل شرایط عادی خودش را پیدا می کند و رشد صعودی و منطقی خودش را خواهد داشت.»

وی در خصوص پیش بینی وضعیت بازار سرمایه گفت: « استنباط من این است که تا دو سه روز آینده بازار به حالت عادی باز می گردد و قیمت سهم ها معقول می شود. شاید تا دو روز آینده شرایط به همین منوال باشد و آنان که تحت تاثیر رفتار هیجانی قرار دارند از بازار خارج شود. به همین دلیل تا آخر همین هفته بازار به روال عادی بازمی گردد و این طور نخواهد ماند. مثلا در معاملات امروز تا ساعت 9:30 صبح بازار مثبت بود و همه در صف خرید بودند اما تنها در عرض نیم ساعت ریزش کرد و همه به صف فروش رفتند. این نشان می دهند که حالت روانی ای بر بازار حاکم شده است.»
اخبار اقتصادی - فرارو

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------