وقت آن رسيده که در چاه هاي نفت را ببنديم!



اخبار,اخبار اقتصادی ,چاه هاي نفت

 

اخبار اقتصادی - وقت آن رسيده که در چاه هاي نفت را ببنديم!

جمهوري اسلامي ايران از جمله کشورهاي تک محصولي به شمار مي رود. اين به آن معني است درآمد اصلي کشورمان از فروش نفت بدست مي آيد.

اما اصلي ترين نگراني مقامات ايران و ديگر کشورهاي مشابه اين است که روزي خواهد رسيد و چاه هاي نفت خالي خواهند شد. آن زمان چه بايد بکنيم؟!

در همين راستا گفتگويي با «احمد نعمتي» استاد دانشگاه شهيد بهشتي و کارشناس منابع آب در اين باره انجام داده که به شرح ذيل است:
 
وي در پاسخ به پرسشي درباره بحران منابع آبي جمهوري اسلامي ايران گفت: عدم وجود مدل هيدرولوژيک جامع براي کشور، باعث شده که طرح هاي آب رساني در کشور بدون در نظر گرفتن تأثيرات کلان آنها اجرايي گردد. اجراي طرح هاي آب رساني که مطالعه اثرات آن به صورت منطقه اي انجام شده، در طولاني مدت، به نفع اقتصاد کشور نيست.
 
نعمتي در ادامه افزود: سالانه در ايران بيش از 90 ميليارد متر مکعب آب به بخش کشاورزي کشور اختصاص داده مي شود که بدليل عدم وجود ابزار مديريتي يکپارچه و مدل هيدرولوژيکي جامع، نمي توان از اين ميزان آب بهره اقتصادي کافي را کسب نمود. هم اکنون در ايران به ازاي مصرف هر متر مکعب آب، کمتر از يک دلار درآمد حاصل مي گردد حال آنکه اين ميزان در کشورهايي با وضعيت آبي مشابه در خاورميانه نظير رژيم صهيونيستي بيش از 10 دلار است.
 
اين استاد دانشگاه افزود: اين تفاوت به علت عدم بکارگيري ابزارهاي نوين مديريتي بر منابع آب در کشور است. با داشتن مدل هيدرولوژيکي جامع، شامل اطلاعات آب، خاک و هواشناسي در کشور مي توان مديريتي مؤثرتر در اين بخش اعمال نمود. مدل هاي جامع را مي توان با تلفيق داده هاي ثبت شده ميداني و با ماهواره هاي جهاني توسعه و تدقيق نمود. يکي از نتايج چنين مدلي مي تواند تخصيص هوشمندانه آب به بخش کشاورزي و نيز افزايش راندمان آن باشد.
 
اين کارشناس منابع آب همچنين گفت:‌ از طرف ديگر با توجه به مبحث آب مجازي، مي توان الگوي کشب را در کشور جهت ايجاد ارزش آفريني بيشتر در بخش کشاورزي تغيير داد. به عنوان مثال رژيم صهيونيستي با کاشب محصولاتي نظير آوکادوو، آلوورا، و غيره درآمد بسيار بالايي در بخش کشاورزي نصيب خود کرده زيرا اين محصولات ميزان آب کمتري مصرف نموده و در عوض درآمد زايي بيشتري به همراه دارد در حاليکه ما در ايران با کاشت محصولاتي نظير گندم، سيب زميني، نيشکر، چقندر و برنج نتوانسته ايم به درآمد مطلوبي دست يابيم زيرا علاوه بر اين محصولات مورد کشت در کشور، عليرغم کم ارزش بودن، به لحاظ اقتصادي، مصرف آب بسيار زيادي هم دارند.
 
«احمد نعمتي» افزود: بهبود روش هاي مديريتي، افزايش راندمان در بخش کشاورزي و تغيير الگوي کشت از گياهان کم ارزش به گياهان با ارزش افزوده بسيار، مي تواند اقتصاد کشور را تا حد زيادي از درآمد نفتي مستقل کند. به عبارت ديگر مي توان با اعمال مديريت بهتر، در بخش آب و کشاورزي درب چاه هاي نفت را براي هميشه بست. علاوه بر اين با مصرف کمتر آب در بخش کشاورزي، بحران منابع آب نيز تا حد زيادي بر طرف خواهد شد.
 
وي در پايان گفت: با توجه به وضعيت اقليم ايران، محصولات کشاورزي جديدي را مي توان در اين راستا پيشنهاد داد مانند آوکادوو، آلوورا، توت فرهنگي، پسته، بادام و غيره.
اخبار اقتصادی - کاسب نيوز

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------