آخرین اخبار اقتصادی

اقتصاد ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد

یک اقتصاددان با بیان اینکه اقتصاد ایران در شرف سائوپائولویی شدن است، گفت: این سائوپائولویی شدن اقتصاد اتفاق افتاده و اکنون…

انحلال کمیته ویژه 5 نفره ارزی دولت دهم



بازار ارز,نرخ ارز

انحلال کمیته ویژه 5 نفره ارزی دولت دهم

با تصمیم دولت تدبیر و امید و در راستای انحلال کارگروه‌های ویژه اقتصادی دولت محمود احمدی‌نژاد، کمیته ویژه پنج نفره ارزی دولت دهم منحل می‌شود.

 هیات وزیران دولت تدبیر و امید به ریاست حسن روحانی در جلسه یکشنبه هفته جاری خود با بررسی کارگروه‌های ویژه ایجاد شده در دولت‌های قبلی و اختیارات تفویض شده از سوی هیات دولت به آنها، برای اتخاذ برخی تصمیمات نسبت به لغو آنها اقدام کرد.

بر اساس این تصمیم هیات وزیران، در نظر دارد با سرعت عمل و فعالیت بیشتر، راساً نسبت به اتخاذ همه تصمیمات به طور متمرکز و سنجیده و هماهنگ اقدام تا از این طریق از اتخاذ تصمیمات بخشی و ناهماهنگ اجتناب کند.

در این راستا، یکی از کارگروه‌های ویژه اقتصادی دولت دهم، کمیته ویژه پنج نفره ارزی بود که در زمستان سال 90 و پس از آشفتگی بازار ارز تشکیل شد.

برهمین اساس، کمیته ویژه ارزی نه به ریاست رئیس کل بانک مرکزی، بلکه به ریاست وزیر اقتصاد دولت دهم و عضویت وزرای اطلاعات، صنعت، کشور و رئیس کل بانک مرکزی تشکیل شد تا اين بازار را سر و سامان دهد.

كميته ارزي پنج نفره كه در ابتدا قرار بود موقتي و تنها براي خروج بازار ارز از آشفتگي باشد، در ادامه همچنان فعال باقی ماند؛ کمیته‌ای که موازي كاري محض با بانك مركزي داشت و استقلال اين بانك را تحت تاثیر قرار داد و تصمیمات و دستورات كميته پنج نفره، بعدها برای بانك مركزي دردسرساز شد.

دو تصمیم جنجال‌ساز کمیته پنج نفره ارزی از سال 90 تاکنون "برداشت از حساب بانکها بابت مابه‌التفاوت ارز دریافتی" و "اخذ مابه‌التفاوت  نرخ ارز از دريافت كنندگان تسهيلات حساب ذخیر ارزی" بود که حالا با انحلال این کمیته، باید منتظر ماند و دید سرانجام این دو مصوبه در دولت یازدهم چه خواهد شد./خبرگزاري مهر

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------