عراق و عربستان توی سر قیمت نفت زدند



اخبار,اخبار اقتصادی , بهای نفت عراق

 

اخبار اقتصادی - عراق و عربستان توی سر قیمت نفت زدند

دیروز در پی انتشار خبر تخفیف بهای نفت عراق برای خریداران آسیایی این کشور قیمت نفت در بازارهای جهانی 3.5دلار ریزش کرد.

عربستان سعودی بعد از اینکه با لجاجت سقف تولید اوپک را در آخرین اجلاس این سازمان ثابت نگه داشت و موجب افت هفت دلاری بهای نفت ظرف 2 روز شد، این بار با ارائه تخفیف‌هایی به مشتریان آسیایی و آمریکایی خود که از سال 2002 تاکنون بی‌سابقه بوده است به ریزش بهای نفت دامن زده است.

از آنجا که عربستان بزرگ‌ترین تولید‌کننده اوپک است، ظرف چند سال گذشته با افزایش سهم خود از بازار و با وجود ظرفیت مازاد تولید از اثر‌گذاری بیشتری نسبت به دیگر اعضای این سازمان برخوردار است و خود به تنهایی می‌تواند در بازار اثر‌گذار باشد و دیگر کشورهای عضو هماهنگ به دنبال عربستان و هماهنگ با این کشور رفتار می‌کنند.

 

بین اعضای اوپک عراق اولین کشوری است که به دنباله‌روی از عربستان بهای نفت خود را کاهش داد. عراق به‌عنوان دومین تولید‌کننده بزرگ سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت در اقدامی مشابه بیشترین تخفیف را ظرف یازده سال گذشته برای مشتریان آسیایی خود لحاظ کرد و حدود 4 دلار بهای نفت سبک بصره را برای تحویل در ماه ژانویه کاهش داده است.

در این بین ایران هنوز بهای نفت تحویلی در ماه ژانویه را اعلام نکرده است. از آنجا که کاهش بهای نفت از سوی عربستان و عراق ممکن است به جذب مشتریان دیگر اعضای اوپک بینجامد، طبیعی است دیگر کشورهای عضو نیز بهای نفت خود را کاهش دهند که این به‌طور قطع به ریزش بیشتر قیمت‌ها منجر می‌شود.
اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------