آخرین اخبار اقتصادی

تعطیلی پنجشنبه‌ها,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی

هشدار رییس اتاق بازرگانی؛ خطر حذف ایران از نقشه تجارت جهانی با تعطیلی پنجشنبه‌ها

نایب رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی تهران گفت: تصمیم مجلس مبنی بر تعطیلی پنجشنبه‌ها نتیجه‌ای جز افزایش مشکلات…

دولت کارگران را از نان ارزان هم محروم کرد



اخبار,اخبار اقتصادی ,وزیر کار

 

اخبار اقتصادی - دبیر خانه کارگر ساوه:
دولت کارگران را از نان ارزان هم محروم کرد

«رئیس جمهور و وزیر کار به فکر افزایش دستمزد معقول و منطقی کارگران به استناد ماده ۴۱ قانون کار و متناسب با افزایش حدود ۶۰ درصدی قیمت نان و نرخ واقعی تورم و نیاز واقعی سفره تهی کارگران کشور باشند.»

دبیر خانه کارگر ساوه با اشاره به افزایش قیمت نان برخلاف وعده قبلی دولت، از رئیس جمهور و وزیر کار خواست زمینه افزایش دستمزد سال آینده کارگران را بر اساس ماده ۴۱ قانون کار و متناسب با افزایش قیمت نان و نرخ واقعی تورم فراهم کنند.

«مهدی زمانی‌نوری» در این باره به ایلنا گفت: علیرغم گذشت حدود یکسال و نیم از انتخابات ریاست جمهوری یازدهم و روی کار آمدن دولت تدبیر و امید هیچ یک از وعده‌ها و شعارهای انتخاباتی رئیس جمهور در جهت رفع مشکلات و دغدغه‌های کارگران تحقق نیافته است و قراردادهای موقت کار، قراردادهای سفید امضاء و بدون تاریخ شروع و خاتمه، اخذ تسویه حساب از کارگران قبل از اشتغال به کار، اخذ تعهد محضری از نیروی کار مبنی بر سلب هرگونه ادعا درصورت بروز حوادث ناشی از کار، رکود بخش صنعت و تولید ملی ناشی از تحریم‌های اقتصادی، تعلیق کارگران و اخراج‌های بی‌رویه، تأخیر چندین ماهه در پرداخت حقوق و مزایای قانونی کارگران، عدم اجرای ماده ۱۰ قانون بازسازی و نوسازی صنایع و... هرگونه توان و قدرت چانه زنی را از کارگران سلب کرده است.

او افزود: متأسفانه علی‌رغم شعارهای پر زرق و برق، امروز کارگران کشور از عدم وجود تشکل‌های قانونی توانمند که حقوق قانونی آنان را استیفاء کنند در رنج و عذابند.

دبیرخانه کارگر ساوه و زرندیه با اشاره به دستمزد ناچیز کارگران و محرومیت آنان از حداقل امکانات زندگی، گفت: تنها امید کارگران و بازنشستگان برای تأمین معیشت خود و خانواده‌ هایشان تهیه نان ارزان قیمت بود که متأسفانه دولت با افزایش قیمت این کالا، آنان را در تهیه قوت غالب‌شان نیز با مشکل مواجه کرد.

نماینده کارگران ساوه و زرندیه در مراجع حل اختلاف کار اظهار کرد: از آنجا که فلسفه اختصاص سبد کالا برای رونق سفره محرومین و نیازمندان و تأمین سفره کارگران و بازنشستگان به عنوان اقشار آسیب پذیر جامعه بود دولت در جهت عکس این فلسفه ابتدا خیل عظیم کارگران و بازنشستگان کشور را از سبد کالا محروم کرد و اینک نیز از نان ارزان قیمت.

نماینده کارگران در هیات بدوی سازمان تأمین اجتماعی با انتقاد از افزایش حدود ۶۰ درصدی قیمت نان لواش گفت: یک قرص نان لواش در شهرستانهای ساوه و زرندیه به موجب تصمیم مسئولان استانی از ۱۳۰ تومان به ۲۰۰ تومان افزایش یافته که منجر به افزایش دغدغه‌ها و مشکلات کارگران و بازنشستگان شده است.

وی گفت: علیرغم وعده‌های سخنگوی دولت که نه یکبار بلکه چندین بار در صداوسیما تاکید کرد قیمت نان تحت هیچ شرایطی افزایش نخواهد یافت، افزایش حدود ۶۰ درصدی قیمت نان کارگران و بازنشستگان کشور را با شوک مواجه کرد و سفره تهی کارگران را تهی‌تر کرد و کارگران و بازنشستگان حیران مانده‌اند قسم حضرت عباس را بپذیرند یا دم خروس را.

زمانی‌نوری گفت: کارگران و بازنشستگان بر این باورند که دولت‌های نهم و دهم فقرا را فقیر‌تر و اغنیاء را غنی‌تر کردند  لذا از دولت تدبیر و امید انتظار جبران مافات و حمایت از محرومین و فقرا و اقشار آسیب پذیر جامعه را دارند نه اینکه با اتخاذ تصمیمات ناصحیح سفره تهی کارگران را تهی‌تر و کارگران و بازنشستگان را از نان خالی نیز محروم و خواب را به چشم جامعه کارگری حرام کنند.

او در ادامه گفت: با نزدیک شدن به ماههای پایانی سال و طرح شدن بحث افزایش دستمزد کارگران در دستور شورای عالی کار از رئیس جمهور و وزیر کار درخواست می‌کنم برای نجات کارگران و بازنشستگان از شرایط بد اقتصادی ترتیبی اتخاذ کنند تا کارگران کشور شاهد افزایش دستمزد معقول و منطقی به استناد ماده ۴۱ قانون کار و متناسب با افزایش حدود ۶۰ درصدی قیمت نان و نرخ واقعی تورم و نیاز واقعی سفره تهی کارگران کشور باشند.
اخبار اقتصادی - ایلنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------