فروش طلای ایرانی به اسم ایتالیایی و هندی!



اخبار,اخبار اقتصادی , اتحادیه کشوری طلا و جواهر

 

اخبار اقتصادی - فروش طلای ایرانی به اسم ایتالیایی و هندی!

رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر در پاسخ به اینکه آیا طلای دست دوم شامل مالیات بر ارزش افزوده می‌شود؟ گفت: هر نوع خرید و فروش و معامله‌ای که فاکتور در آن رد و بدل می‌شود، شامل مالیات بر ارزش افزوده می‌شود و این در حالی است که به طور کلی فروش طلای دست دوم ممنوع است.

رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر از ممنوع بودن فروش طلای دست دوم خبر داد و گفت: میزان اجرت ساخت طلا مشخص نیست و کف یا سقف ندارد. حتی در برخی موارد اجرت ساخت هر گرم طلا از قیمت یک گرم آن بیشتر است.

محمد کشتی‌آرای در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه تنوع در بازار طلا در حال افزایش است و باعث شده اجرت ساخت متفاوتی روی قیمت طلا محاسبه شود، اظهار کرد: اجرت ساخت طلا با توجه به طراحی‌های آن متفاوت است.

میزان اجرت ساخت طلا از نرخ طلا تبعیت می‌کند
وی با بیان اینکه فروشندگان باید قیمت اجرت و نرخ آن را به مشتری عنوان کنند، گفت: نکته‌ مهم این است که اجرت ساخت طلا مثل خود طلا نوسان دارد و زمانی که قیمت طلا افزایش یابد اجرت آن بالا می‌رود و برعکس.

رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر اظهار کرد: مصنوعات ساده که زمان کمتری برای ساخت آنها صرف می‌شود، مثل النگوهای ساده طبیعتا اجرت کار کمتری دارند ولی بعضی النگوها یا پلاک‌هایی که با دستگاه‌های تراش یا ماشین‌آلات خاص روی آنها کار می شود، اجرت ساخت‌شان بالاتر است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به این سوال که آیا فروش طلای دست دوم قانونی است یا خیر؟ بیان کرد: فروش طلای دست دوم ممنوع است و واحد صنفی مربوطه به عنوان متخلف شناخته می‌شود. از طرفی کنترل عیار طلای دست دوم کار سختی است و ممکن است طلای مربوطه اصل نباشد و با عیار کمتر از 18 یا بدلی باشد.

انتقال بیماری‌های پوستی و عفونی با استفاده از طلای دست دوم
کشتی‌آرای ادامه داد: استفاده و خرید طلای دست دوم به لحاظ مسائل بهداشتی مشکل دار است. چون موجب انتقال بیماری‌های پوستی و عفونی می‌شود که این موضوع بیشتر در گردنبد و گوشواره رایج است. به ویژه گوشواره که با گوش در تماس است و اگر طلایی ناقل بیماری یا عفونتی باشد سریع‌تر منتقل می‌شود.

وی افزود: مساله‌ دیگر این است که اگر فروش طلای دست دوم رایج شود بیکاری واحد‌های صنفی را به دنبال خواهد داشت و باید طلاهای دست دوم بازیافت و وارد چرخه ساخت مصنوعات طلا شود.

آیا طلای دست دوم شامل مالیات بر ارزش افزوده می‌شود؟
رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر در پاسخ به اینکه آیا طلای دست دوم شامل مالیات بر ارزش افزوده می‌شود؟ گفت: هر نوع خرید و فروش و معامله‌ای که فاکتور در آن رد و بدل می‌شود، شامل مالیات بر ارزش افزوده می‌شود و این در حالی است که به طور کلی فروش طلای دست دوم ممنوع است.

فروش بدلیجات یا طلای با عیار کمتر از 18 به جای طلا
وی همچنین نسبت به اینکه برخی از مراکز غیرقانونی به اسم طلای دست دوم، فلزات بدلی یا طلاهای فاقد عیار استاندارد را به فروش می‌رسانند، هشدار داد.

کشتی آرای در پاسخ به اینکه حدود 20 سال گذشته طلاهای کمتر از 18 عیار باب بوده و برخی از طلاهای دست دوم که در برخی مغازه های طلافروشی به فروش می‌رسند ممکن است مربوط به آن زمان باشند، گفت: در حال حاضر فروش طلای کمتر از 18 عیار ممنوع است. چون استاندارد کشور برمبنای 18 عیار است و این در حالی است که ما شاهدیم طلاهای دست دومی با عیار کمتر از 18 به بازار آورده می‌شود که مربوط به سال‌های قبل است و عیار استاندارد را ندارند.

وی تاکید کرد: کنترلی روی این نوع طلاها نداریم و مردم باید هنگام خرید به این موضوع توجه کنند و از مغازه های مجوزدار و قانونی خرید کنند.

رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر همچنین در پاسخ به اینکه چند نوع عیار طلا در کشور داریم؟ گفت: در حال حاضر طلای 18، 20، 21، 22 و 24 عیار در کشور وجود دارد و بیشترین میزان مصرف در کشور طلای 18 عیار است.

مصرف طلا با عیار بالا در شهرهای جنوبی بیشتر است
وی درباره اینکه میزان مصرف عیارهای طلا در شهرها و قومیت های مختلف متفاوت است و در شهرهای جنوبی بیشتر از طلاهای با عیار بالا استفاده می‌شود، اظهار کرد: در بعضی از مناطق مثل یزد طلای 20 عیار و در مناطق جنوبی کشور مثل سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، خوزستان طلای 21 و 22 عیار که رنگ زرد تندی را دارد استفاده می‌ شود و در مناطق مرکزی مثل تهران و استان‌های شمالی مثل گیلان و مازندران طلای 18 عیار را می‌پسندند.

رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر یادآور شد: در بسیاری کشورهای دنیا استفاده از طلاهای عیار پائین نسبت به طلاهای عیار بالا، رونق زیادی دارد اما در کشورهای شرقی از آنجا که مردم به مصنوعات طلا نگاهی سرمایه‌ای دارند بازار بر محور طلاهای با عیار بالا می‌چرخد.

طلای ایرانی به اسم ایتالیایی و هندی به فروش می‌رسد
وی در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه ورود، حمل و فروش مصنوعات خارجی طلا ممنوع بوده و قاچاق محسوب می‌شود، تاکید کرد: در ویترین مغازه‌ها با طلاهایی روبرو می‌شویم که با عنوان طلای ایتالیایی و یا هندی به فروش می‌رسند که یا به صورت قاچاق وارد می‌شوند و یا تولید داخل هستند.

کشتی‌آرای با بیان اینکه طلای ساخت ایران که بسیار تمیز ساخته شده باشد، در اصطلاح ایتالیایی نامیده می شود، تصریح کرد: در ایران مصنوعات طلای ایتالیایی برای فروش وجود ندارد و فروش طلای ساخته شده وارداتی ممنوع است.

هنگام خرید به لوگوی داخل طلا توجه شود
وی گفت: با دیدن لوگوهای حک شده در داخل مصنوعات طلا می توان ایرانی بودن طلا را متوجه شد و طلایی که لوگو درون آن ثبت نشده باشد در کارگاه‌های به تایید رسیده اتحادیه تولید نشده است.
اخبار اقتصادی - ایسنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------