برنامه جدید دولت برای گرانی نان و برق در سال 94



اخبار,اخبار اقتصادی ,گرانی نان

 

اخبار اقتصادی - برنامه جدید دولت برای گرانی نان و برق در سال 94

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی از افزایش 4000 میلیاردی در آمد دولت از محل افزایش قیمت برق و نان خبر داد و گفت: مجلس به دنبال مدل پلکانی برای افزایش قیمت حامل های انرژی است.

اسماعیل جلیلی در گفت‌وگو با مهر اظهار داشت: دو رویکرد مثبت را امسال در لایحه بودجه شاهد هستیم. بخش اول کاهش وابستگی بودجه عمومی به نفت است که تقریبا برای اولین بار بعد از انقلاب به این مرحله رسیدیم که بیش از 50 درصد بودجه از درآمدهای غیرنفتی تامین می‌شود.

نماینده مردم مسجد سلیمان اظهار داشت:با توجه به محدودیت‌های جدیدی که آمریکا و کشور های عربی منطقه برای ایران مبنی بر کاهش قیمت و میزان فروش نفت به وجود آورده اند، کاهش وابستگی بودجه عمومی کشور به در آمد های نفتی قدم بسیار خوبی است.

وی تاکید کرد: به دلیل بازی‌های سیاسی آمریکا و ایادی آن در اوپک،اتخاذ استراتژی تامین منابع عمومی کشور از سایر درآمدهایی که ریسک کمتر و پایداری بیشتری دارند، از ضرورت‌های مهم است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: توجه دولت به بحث طرح‌های تملک دارایی نیز در لایحه بودجه سال 94 قابل توجه است. البته انتظار می‌رفت منابع بیشتری برای پروژه‌های عمرانی و طرح‌های تملک دارایی در نظر گرفته می‌شد زیرا پروژه‌های عمرانی علاوه بر خدمات عمومی، مشکل توسعه و اشتغال کشور را نیز حل می کند و در رشد تولید ناخالص ملی نیز بسیار موثر است.

جلیلی در بررسی نقاط ضعف لایحه بودجه 94 اظهار داشت: متاسفانه همچنان هزینه‌های جاری دولت زیاد است. امسال 166 هزار میلیارد تومان هزینه‌های جاری دولت در لایحه بودجه 94 است که نشان از حجم بالای منابع در بخش جاری است.

وی ادامه داد: سهم درآمدهای نفتی در بودجه جاری همچنان سهم مهم و بالایی است که این امر جزو نکات منفی بودجه است. دولت به دلیل محدودیت در منابع و تحریم‌ها نتوانسته برای حل این مشکل، ساز و کاری ببیند.

جلیلی اظهار داشت: در اجرای قانون هدفمندی یارانه ها در سال 94 دولت همان روند قبلی را ادامه می‌دهد و افزایش قیمتی امسال نخواهیم داشت اما یارانه‌های برق و نان حدود چهار هزار میلیارد افزایش یافته و به سقف 15 هزار میلیارد تومان رسیده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تعیین چگونگی افزایش چهار هزار میلیاردی درآمد دولت از محل کاهش یارانه‌های برق و نان در اختیار مجلس است.

وی تصریح کرد: مجلس احتمالا مدل پلکانی را برای افزایش قیمت‌ها در این بخش در نظر خواهد گرفت یعنی سهمیه مصرف عادی با قیمت قبلی نگه داشته شود و مازاد بر این مصرف را به صورت پلکانی با قیمت آزاد ارائه شود. با این اقدام، درآمدهای دولت از این محل تامین شده و در عین حال فشار به اقشار کم درآمد تحمیل نخواهد شد.
اخبار اقتصادی - مهر

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------