آخرین اخبار اقتصادی

حقوق کارگران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

وزیر کار: از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند

وزیر کار اعلام کرد که از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند. به گزارش عصرایران، به این نتیجه رسیدیم که با ارسال…

خبری که صحت نداشت؛ 1300 میلیارد تومان نصیب دولت می کند



اخبار,اخبار اقتصادی , بودجه 94

 

اخبار اقتصادی - در حاشیه حذف یارانه ایرانیان خارج از کشور؛
خبری که صحت نداشت؛ 1300 میلیارد تومان نصیب دولت می کند

در روزهای اخیر تحرکات بسیار مثبتی در ارتباط با سامان دهی اعطای یارانه نقدی به مردم شروع شده است؛ که به نظر می رسد می تواند آغاز بسیار خوبی برای اجرای حقیقی قانون هدفمندی یارانه ها باشد. مردم امیدوارند که دولت حداقل این شیوه جدید در حذف یارانه پردآمدها را اجرایی کند تا بتواند هدف اولیه هدفمندی یارانه ها که گسترش عدالت اجتماعی بود را هر چه سریع تر فراهم نماید.

با ارائه بودجه سال 94 به مجلس شورای اسلامی و حذف بند«و» تبصره 21 قانون بودجه 93 امید حذف یارانه پردرآمدها و اجرای قانون هدفمندی بسیار کمرنگ شده بود.

به گزارش «تابناک»؛ بر طبق این بند یارانه نقدی صرفا به سرپرستان خانوارهای متقاضی که به تشخیص دولت نیازمند دریافت یارانه باشند پرداخت می‌گردید که مجموع درآمد سالانه آنها کمتر از رقم تعیین شده توسط دولت باشد. بر این اساس افراد متقاضی دریافت یارانه نقدی باید در موعد تعیین شده به مراکز ثبت نام مراجعه نمایند و چنانچه پس از تحقیق مشخص گردید که اشخاص با درآمد بیشتر از مبلغ فوق اقدام به دریافت یارانه کرده‌اند به میزان سه برابر یارانه دریافتی جریمه می‌شدند.

دولت قبل و همچنین دولت یازدهم برخلاف نص صریح قانون تاکنون این بند از قانون بودجه را به دلایلی اجرایی نکرده بود. این در حالی است که در هیچ کجای دنیا به همه مردم فراگیر و یکسان یارانه نمی‌دهند چرا که تمام هدفِ هدفمندی یارانه‌ها این بود که برابری‌های توزیع و درآمد تعدیل شود.

اما مکانیزمی که دولت گذشته و همچنین دولت جدید در موضوع هدفمندی تا به حال دنبال می کرد، نه کارآیی داشت و نه عدالت را در جامعه گسترش می داد. با این حال در روزهای اخیر تحرکات بسیار مثبتی در ارتباط با سامان دهی اعطای یارانه نقدی به مردم شروع شده است؛ که به نظر می رسد می تواند آغاز بسیار خوبی برای اجرای حقیقی قانون هدفمندی یارانه ها باشد.

در روزهای اخیر حمیدرضا پارسایی معاون فناوری اطلاعات سازمان ثبت احوال اعلام کرده است که بیش از ۵۰۰ هزار نفر در کشور بالای ۲۰ سال هستند که هنوز کارت ملی دریافت نکرده‌اند ولی یارانه دریافت می‌کنند که اگر تا پایان سال اقدام به گرفتن کارت نکنند یارانه آنها قطع خواهد شد.

مهمتر از این اقدام دولت که به طور قطع باعث می شود افرادی که غیرقانونی یارانه دریافت می کنند حذف شوند، اعلام خبر حذف یارانه ایرانیان خارج از کشور توسط محمد باقر نوبخت نشان می‌دهد که دولت بعد از نزدیک به بیش از ۹ ماه مغفول گذاشتن قانون هدفمندی سرانجام این قانون را اجرا کرده است.

هرچند در ابتدا بازار این تکذیب و تأیید‌ها این خبر داغ بود، به نحوی که حتی اکبر ایزدی،‌ رئیس سازمان هدفمندی یارانه‌ها ، اعلام کرد که خبر قطع یارانه ایرانیان خارج از کشور به هیچ وجه صحت ندارد؛ اما در نهایت نوبخت در رابطه با علت حذف اعلام کرد که« ما یارانه به کسی می‌دهیم که به دلیل آزادسازی قیمت‌ها بار مالی به او تحمیل شده است؛ از این رو کسانی که در خارج از کشور زندگی می‌کنند متضرر افزایش قیمت‌ها نشده‌اند که ما بخواهیم به آنها یارانه پرداخت کنیم.»

با اینکه حذف ایرانیان خارج از کشور فقط بخشی از حذف یارانه دهک‌های پردآمد است که طبق قانون باید یارانه آن‌ها قطع می‌شد. اما به هر حال این حرکت دولت می‌تواند آغاز خوبی برای اجرای کامل قانون هدفمندی باشد.

برای اینکه مهم و با ارزش بودن این اقدام دولت مشخص شود کافی است که نگاهی به آمار ایرانیان خارج از کشور بیاندازیم. اگرچه تاکنون آمار رسمی در رابطه با تعداد ایرانیان خارج از کشور و همچنین تعداد یارانه بگیران آنها ارائه نشده است؛ اما حسن قشقاوی معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه بر مبنای پرونده‌ها و آمارهای بخش کنسولی، اعلام کرده است که تعداد ایرانیان خارج از کشور حدود پنج میلیون نفر می باشد.

از سوی دیگر بر اساس اظهارات اظهارات منصور حقیقت پور نماینده مجلس که چندی پیش در گفت و گو با یکی از خبرگزاری ها اعلام کرده بود نزدیک به سه میلیون نفر در خارج از کشور یارانه دریافت می کنند؛ نشان می دهد که سه میلیون ایرانی خارج از کشور که یارانه دریافت می نمایند به این معنا است که دولت در طول یک سال بیش از 1300 میلیارد تومان یارانه به آنها پرداخت می کرده است.

در واقع عدم پرداخت این میزان یارانه به ایرانیان خارج از کشور می تواند، راهگشای بسیاری از طرح های عمرانی و یا همچنین کمک به دهک های کم درآمد به صورت های مختلف شود.

اگرچه دولت پس از تقدیم لایحه بودجه 94 به مجلس، مشخص کرد، سناریو حذف یارانه اقشار پر درآمد را تغییر داده است و پرداخت یارانه به مردم را به استانداری‌ها واگذار کرده است که بر این اساس استانداری‌ها با شناسایی افراد پولدار جامعه، یارانه آنها را قطع و درآمد حاصل از آن را صرف پروژه‌های عمرانی‌‌ همان استان می‌کنند.

به هرحال مردم امیدوارند که دولت حداقل این شیوه جدید در حذف یارانه پردآمدها را اجرایی کند تا بتواند هدف اولیه هدفمندی یارانه ها که گسترش عدالت اجتماعی بود را هر چه سریع تر فراهم نماید.

اخبار اقتصادی - تابناک

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------