تکذیب برداشت ۴میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی



اخبار,اخبار اقتصادی ,محمدباقر نوبخت

 

اخبار اقتصادی - تکذیب برداشت ۴میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی

نوبخت موضوع حساب سازی در این مورد را تکذیب کرد و گفت: ما چهار میلیارد و یکصد میلیون دلار نفت فروختیم و بانک مرکزی معادل ریالی آن را به حساب خزانه ریخت. دیوان محاسبات هم در گزارشش اعلام کرد که دولت این رقم را که از درآمدهای نفتی اش بود، سهم صندوق و شرکت ها را داد و مابقی آن را به خزانه واریز کرد.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور گفت: برداشت چهار میلیارد و یکصد میلیون دلار از صندوق توسعه ملی نادرست است.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور، محمدباقر نوبخت در گفت‌وگویی، درباره این موضوع که گفته می شود باتوجه به کاهش قیمت نفت، دولت از حساب ذخیره ارزی چهار میلیارد و یکصد میلیون دلار برداشت کرده، افزود: این حرف نادرست است و افرادی که بر مبنای گزارش غیررسمی دیوان محاسبات اعلام کردند، باید عذرخواهی کنند. مگر می شودچهار میلیارد و یکصد میلیون دلار از صندوقی که زیر نظر سه قوه است برداشت کرد و بعد با قاطعیت گفت که برداشت نکردیم؟ اگر به فرض نیاز داشته باشیم اجازه می گیریم و برداشت می کنیم. من با قاطعیت عرض می کنم و از مطبوعات و کسانی که این ادعا را دارند، دعوت می کنم اسنادشان را ارائه و ببینیم چه کسانی برای تشویش اذهان عمومی باید عذرخواهی کنند.

نوبخت موضوع حساب سازی دراین مورد را تکذیب کرد و گفت: ما چهار میلیارد و یکصد میلیون دلار نفت فروختیم و بانک مرکزی معادل ریالی آن را به حساب خزانه ریخت. دیوان محاسبات هم در گزارشش اعلام کرد که دولت این رقم را که از درآمدهای نفتی اش بود، سهم صندوق و شرکت ها را داد و مابقی آن را به خزانه واریز کرد.

وی افزود: در این شرایطی که دشمن ما را تحریم کرده و مایل نیست ما از منابع نقتی حتی پولش را برداریم، با همه این ها دولت دارد، فعالیت می کند و برخی دوستان که اطلاعاتشان ضعیف است، اینطور رفتار می کنند و من دعوت می کنم مدارک شان را بدهند تا مشخص شود و نه تنها از مردم بلکه از دولت هم عذرخواهی کنند البته ما قطعاً خواهیم بخشید.

وام ارزان قیمت تا 50 میلیون تومان به نیازمندان پرداخت شود
معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور درباره پیشنهاد برخی نمایندگان برای دو برابر شدن یارانه نقدی اقشار متوسط و فقیر، گفت: وقتی قرار است بذل و بخشش شود چرا سه برابر نکنیم؟! اما اگر می خواهیم قانون را اجرا کنیم، حداکثر دولت باید نصفش را یارانه بدهد و بقیه اش را برای تولید و بهداشت و حمل و نقل و محیط زیست و زیرساخت ها استفاده کند. حالا منظور این است که این قانون را تغییر بدهیم؟ ما یک بار اصلاح کردیم. ما تلاشمان این است که به کسانی که واقعا نیاز دارند یارانه بدهیم و بقیه را برای تولید و بهداشت سرمایه گذاری کنیم. آیا کسی هست که بگوید در اینکه ما با یارانه ها خدمات را ارزان کردیم اشتباه کردیم؟ می خواهیم وام ارزان قیمت تا 50 میلیون تومان به زوج ها و زنان سرپرست خانوار بدهیم.

وی با بیان اینکه، پیشنهاد دو برابر کردن یارانه نقدی صحیح نیست و براساس قانون، یارانه نقدی باید به اقشار نیازمند پرداخت شود، گفت: از محل یارانه ها قرار است وام ارزان قیمت تا 50 میلیون تومان به نیازمندان پرداخت شود.

نرخ تورم به 16.8 درصد کاهش یافت
نوبخت تصریح کرد: نرخ تورم 16.8 درصد مربوط به آذرماه است که نسبت به آبان کاهش داشته و انشاالله تا سال 95 یک رقمی خواهد شد.

قدرت تولید برخی کشور های همسایه عامل اصلی کاهش قیمت نفت
معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور درباره کاهش قیمت نفت خام در بازارهای جهانی و تاثیر آن بر بودجه ایران، گفت: قدرت تولید برخی کشورهای همسایه که به آنها امکان می دهد هر لحظه خواستند نفت عرضه کنند یا آن را در ذخایر طبیعی نگاه دارند، عامل اصلی کاهش قیمت نفت بود. ما هم برای افزایش توان تولید باید تلاش کنیم. اگرچه اکنون براساس تحریم ها می توانیم روزانه یک میلیون بشکه تولید و صادر کنیم، اما اگر حالت تحریم برگردد و در مذاکرات با منطق قوی تیم ما بتوانیم بیشتر صادر کنیم، آن وقت اگر نتوانیم میزان بالاتری تولید کنیم، چه پاسخی به مردم داریم؟ بنابراین باید از الان اقدام کنیم و برای همه شرایط آماده باشیم.

اگر قیمت نفت کمتر از 72 دلار باشد با مکانیزم ها مدیریت می کنیم
وی گفت: کل این رقم بودجه بالغ بر 830 هزار میلیارد تومان و بودجه عمومی 267 هزار میلیارد تومان هست و کل درآمدهای نفتی پیش بینی شده با قیمت 72 دلار از یک سوم این رقم هم کمتر است. من به شما با اطمینان می گویم که حتی اگر قیمت نفت بسیار کمتر از 72 دلار باشد، با مکانیزمی که داریم مدیریت می کنیم.

نوبخت با تاکید بر نادرست بودن اظهارنظرها درباره غیرواقعی بودن بودجه، گفت: ما نمی توانیم از بودجه جاری برداریم و روی عمرانی بگذاریم. چه تلاشی باعث شد ما بتوانیم از رکود خارج شویم و رشد مثبت را اعلام کنیم؟ این ناشی از آن است که دولت پیشگام شد و بیش از 22 هزار میلیارد تومان در طرح های عمرانی سرمایه گذاری کرد. 

اخبار اقتصادی - ایرنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------