۱۶۰ میلیارد تومان کمک‌ به کدام اشخاص حقیقی و حقوقی می‌رسد؟



اخبار اقتصادی - ۱۶۰ میلیارد تومان کمک‌ به کدام اشخاص حقیقی و حقوقی می‌رسد؟

کسانی هستند که یک کامپیو‌تر و یک اتاق اجاره کرده‌اند و نام آن را مؤسسه گذاشته‌اند و هر سال از دولت سه یا چهار میلیارد کمک دریافت می‌کند. ما چندین بار در این خصوص تذکر دادیم و خواستار برگشت جداول مربوطه شدیم، ولی رئیس مجلس با آن مخالفت کرده و در بودجه‌ها گنجانده نشده است.

هر ساله بنا بر قانون، مبالغ کلانی توسط نهادها و مؤسسات‌ دولتی، صرف کمک به اشخاص حقیقی و حقوقی می‌شود؛ این بودجه بیشتر در بخش‌های عام‌المنفعه و غالبا برای توسعه علم و فن‌آوری اختصاص می‌یابد.

به گزارش «تابناک»، در گذشته این بودجه‌ها در غالب جدول شماره ۱۲ به صورت شفاف در بودجه بیان می‌شد؛ اما چند سالی است ‌این کار انجام نمی‌شود و بنا بر تشخیص مؤسسات که غالبا نیز تصمیم‌گیری درباره آن بر عهده رئیس آن است، بنا به تشخیص و به صلاحدید وی تخصیص می‌یابد.

رقمی که در بودجه برای این کار در نظر گرفته شده، ‌رقم قابل توجهی است، به طوری که در سال آینده، رقم آن ‌به بیش از ۱۶۰ میلیارد تومان می‌رسد. البته همین مسأله باعث بروز برخی نارضایتی‌ها در میان نمایندگان مجلس شده و حتی برخی از آنان بر این باورند که ‌افراد بسیاری از این کار به نفع شخصی سوءاستفاده می‌کنند.

البته در سال جاری مجلس شورای اسلامی ضوابطی ‌برای کمک به اشخاص حقیقی و حقوقی تعیین کرد و نمایندگان مجلس مقرر کردند، ‌دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری، مجاز به کمک به اشخاص حقیقی و حقوقی از محل اعتبارات قوانین بودجه سنواتی هستند.

این مصوبه که در دو بند و در هشتم آذر امسال به تصویب نمایندگان مجلس رسید، ضوابط کلی برای کمک به اشخاص حقیقی و حقوقی را تعیین کرده است؛ اما گویا هنوز کامل نیست و همچنان زمینه برای سوءاستفاده افراد سودجو وجود دارد.


جداول کمک به اشخاص حقیقی و حقوقی

اخبار,اخبار اقتصادی , بودجه 94

 

اخبار,اخبار اقتصادی , بودجه 94

 

اخبار,اخبار اقتصادی , بودجه 94

 

اخبار,اخبار اقتصادی , بودجه 94

 

اخبار,اخبار اقتصادی , بودجه 94

 

اخبار,اخبار اقتصادی , بودجه 94

 

اخبار,اخبار اقتصادی , بودجه 94

 

اخبار,اخبار اقتصادی , بودجه 94


نادر قاضی‌پور، نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی‌ اظهار داشت: در قدیم به این ردیف بودجه، تبصره ۱۳ می‌گفتند، که شامل حوزه‌های علمیه و افراد دانشمند و دفا‌تر آن‌ها می‌شد، ولی در سال‌های اخیر، این کار به مفت خوری عده‌ای دیگر تبدیل شده است.

وی افزود: کسانی هستند که یک کامپیو‌تر و ‌اتاق ‌اجاره کرده‌اند و نام آن را مؤسسه گذاشته‌اند و هر سال از دولت سه یا چهار میلیارد کمک دریافت می‌کند، ما چندین بار در این خصوص تذکر دادیم و خواستار برگشت جداول مربوطه شدیم؛ اما رئیس مجلس با آن مخالفت کرده و در بودجه‌ها گنجانده نشده است.

کمک به آستان قدس رضوی، یا حوزه علمیه قم از موارد مثبت آن است. به نظر ما، باید بیش‌ از این‌ها هم به این مراکز کمک کرد، اما در لوای این کمک‌ها، اشخاص دیگری هستند که به راحتی به منابع دست پیدا کرده و منابع کشور را به نفع خود برداشت می‌کنند.

وی در پاسخ به اینکه این افراد چگونه می‌توانند به این منابع دست پیدا کنند، گفت: این افراد، کسانی را در بدنه دولت دارند و دولت این مبالغ را در بودجه گذارده و آن را به مجلس می‌دهد. متأسفانه آقایان نیز در مجلس آن را تصویب می‌کنند و این مبالغ در اختیار این افراد قرار می‌گیرد.

این نماینده مجلس در پایان تأکید کرد: جدول ۱۲ قدیم باید‌ شفاف در بودجه گنجانده شود و دولت توسط این جدول عملکرد خود را نشان دهد. ما در این جدول به اماکن مقدس و توسعه علمی و فن‌آوری کشور هزینه می‌کنیم؛ بنابراین، نباید افراد دیگر از آن سوءاستفاده کنند.

اخبار اقتصادی - تابناک

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------