آخرین اخبار اقتصادی

اقتصاد ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد

یک اقتصاددان با بیان اینکه اقتصاد ایران در شرف سائوپائولویی شدن است، گفت: این سائوپائولویی شدن اقتصاد اتفاق افتاده و اکنون…

نوبخت: افزایش قیمت‌ها ادامه دارد



اخبار,اخبار اقتصادی , محمدباقر نوبخت

 

اخبار اقتصادی - نوبخت: افزایش قیمت‌ها ادامه دارد

رئیس سازمان مدیریت با اشاره به اینکه اجرای مرحله اول یارانه‌ها و بدتر شدن محیط سیاسی کشور باعث تشدید تورم و رکود در کشور شد گفت: کاهش نرخ تورم به معنای کاهش قیمت‌ها نیست و افزایش قیمت‌ها همچنان ادامه دارد.

به گزارش تسنیم محمدباقر نوبخت در همایش اقتصاد ایران گفت: از سال 1327 نخستین برنامه توسعه کشور با عنوان برنامه عمرانی 7 ساله و سه برنامه 5 ساله پیش از انقلاب به قصد توسعه کشور اجرا شد.

او گفت: اجرای برنامه‌های 5 ساله با یک وقفه 10 ساله پس از پیروزی انقلاب اسلامی از سال 1368 آغاز شد.

سخنگوی دولت با یادآوری اینکه به جز سالهای 82 تا 86 که رشد اقتصادی پیوسته 6.2 درصدی را سپری کردیم در سال‌های دیگر رشد کم و منفی را داشتیم گفت: سرمایه گذاری‌ها تا سال 1392 پرنوسان بود و از سال 90 تشکیل سرمایه خالص شروع به تقلیل کرد و رشدهای منفی در مسیرهای جدی سال‌های 91 و 92 را تجربه کردیم.

نوبخت با یادآوری اینکه درسال 1374 به جهت اجرای سیاست‌های یکسان سازی نرخ ارز و ایجاد حساب تهاتر ارزی تورم 49.4 درصدی را تجربه کردیم، گفت: مجددا درسال 92 و حوالی زمانی که دولت تدبیر و امید می آمد تورم 32.8 درصدی را داشتیم از‌ آن زمان درگیر کاهش تورم بودیم چرا که اقتصاد با وابستگی به نفت مواجه بوده است.

رئیس سازمان مدیریت با اشاره به اینکه اجرای مرحله اول یارانه‌ها و بدتر شدن محیط سیاسی کشور باعث تشدید تورم و رکود در کشور شد به سیاست‌های اقتصادی مقاومتی با هدف دستیابی به اهداف چشم انداز 20 ساله اشاره کرد و گفت: 18 شهریور سال 92 اولین اصلاح برنامه بودجه توسط دولت تدبیر و امید انجام شد. پس از آن بودجه 93 و مصوبات رفع موانع تولید و سرمایه گذاری و بهبود فضای کسب و کار در 35 بند، لایحه خروج غیرتورمی از رکود و لایحه بودجه سال 94 از جمله سیاست‌ها و اقداماتی بود که مجموعا توانست روند نزولی رشد اقتصادی و سرمایه گذاری را متوقف و سپس مثبت کند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه همچنین روند تورم نزولی و کاهش یافته است، گفت: نرخ تورم در سالهای اخیر کاهش یافت البته این کاهش تورم به معنای کاهش قیمت‌ها نیست و افزایش قیمت‌ها همچنان ادامه دارد. اما در تورم نقطه به نقطه به حدود 14 درصد رسیده‌ایم.

نوبخت در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه درسال 92، 23 هزار میلیارد تومان اعتبارات عمرانی را پرداخت کردیم، گفت: امسال تاکنون نیز 24 هزار میلیارد تومان اعتبارات عمرانی پرداخت شده تا بتوانیم چرخه تولید را بچرخانیم. این درحالی است که در لایحه بودجه سال 94 رقم اعتبارات عمرانی با رشد 16 درصدی به 47 هزار و 700 میلیارد تومان افزایش یافته است.

او ادامه داد: اگر هفت هزار میلیارد تومان اعتبار برای طرح‌های عمرانی را به این عدد(47 هزار و 700 میلیارد تومان) اضافه کنیم بودجه عمرانی به حدود 53 هزار میلیارد تومان افزایش می‌یاد البته با احتساب 103 هزار میلیارد تومانی که شرکت‌های دولتی باید در طرح‌ها عمرانی سرمایه گذاری کنند سال آینده در مجموع 158 هزار میلیارد تومان در پروژه‌های عمرانی جهت خروج از رکود سرمایه گذاری می‌شود.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه در دو فصل اول و دوم امسال رشد اقتصادی 4.6 و4 درصدی نسبت به سال گذشته را داشته‌ایم این رشد را نمادی از خروج از رکود اعلام کرد و گفت: در لایحه بودجه سال 94 از بودجه 838 میلیارد تومانی کل کشور و 267 هزار میلیاردی بودجه عمومی فقط 77 هزار میلیارد تومان مربوط به درآمدهای نفتی است.

نوبخت با اشاره به اینکه بودجه عمرانی استان‌ها 100 درصد افزایش یافته است گفت: تا اسفندماه امسال 296 نیمه تمام عمرانی به بهره برداری می‌رسد. 

اخبار اقتصادی - تسنیم

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------