آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

افزایش ۴ برابری قیمت گوشت،۳ برابری قیمت برنج ، ۳/۵ برابری ماهی و ۳ برابری تخم‌مرغ در دو سال

با وجود رشد شدید قیمت‌ها، در سال جاری با شنیدن خبر سیاست‌های انبساطی این احتمال وجود دارد که تورمی بیش از آنچه در سال‌های…

خودروسازان، امسال چه تعداد خودرو تولید کردند؟



اخبار,اخبار اقتصادی , قیمت خودرو

 

اخبار اقتصادی - خودروسازان، امسال چه تعداد خودرو تولید کردند؟

آمار تولید 9 ماه امسال خودروسازان بزرگ کشور در حالی اعلام شد که طبق آن، تیراژ انواع خودروهای سواری با رشدی 58.4 درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته روبه‌رو شده است. بنابر آماری که وزارت «صنعت، معدن و تجارت» ارائه کرده، ایران‌خودرو، سایپا و پارس خودرو به‌عنوان سه خودروساز بزرگ کشور، در مجموع 633 هزار و 507 دستگاه انواع محصولات سواری را طی 9 ماه امسال به تولید رسانده‌اند و در این بین، ایران‌خودرویی‌ها رکورددار هستند.

بر این اساس، ايران‌خودرويي‌ها با تولیدی 372 هزار و 57 دستگاهی، رشدی82.8درصدی را به ثبت رسانده‌اند و سایپا نیز افزایش تولیدی 3/19 درصدی را به خود می‌بیند. همچنین پارس خودرویی‌ها نیز که زیرمجموعه سایپا به‌شمار می‌روند، طی 9 ماه امسال 79 هزار و 457 دستگاه تولید داشته‌اند و این آمار، رشد بیش از 80 درصدی را برای آنها در پی داشته است. آمار نشان مي‌دهد كه در جمع خودروهای تولیدی طي 9 ماه امسال، باز هم این پژو 206 است که توانسته بیشترین درصد رشد را به خود اختصاص دهد. همچنین لقب پرتیراژترین خودرو داخلی نیز کماکان در اختیار پراید قرار دارد، محصولی که سایپا برنامه خروج آن از خط تولید را کلید زده است.


آمار تولید 9 ماهه، نکات دیگری را نیز در خود جای داده که در این بین می‌توان به افت تولید رانا و ویتارا و همچنین توقف تولید رنو ساندرو اشاره کرد.


هرچند تولید 9 ماهه خودروسازان از «رشد» حکایت دارد، اما طبق آمار، «نرخ رشد» تولید خودرو افت کرده است؛ به‌نحوی‌که تولید هشت ماهه صنعت خودرو بیش از 74 درصد افزایش را نشان می‌داد، اما در آمار جدید، این عدد به 58.4 درصد نزول کرده است. به‌نظر می‌رسد یکی از دلایل کاهش نرخ تولید خودرو، افزایش «پایه تولید» است، هرچند برخی کارشناسان نیز یکی دیگر از عوامل زمینه ساز پایین آمدن نرخ تولید در خودروسازی را «کاهش تقاضا» عنوان می‌کنند.

 

از طرفی، با توجه به آنکه روند رو به رشد اخیر تولید خودرو در کشور، از پاییز سال گذشته آغاز شد، طبیعی است که هرچه جلوتر برویم، از نرخ رشد تولید کاسته خواهد شد، چون در واقع عدد پایه تولید بالا می‌رود و طبعا نرخ رشد (نه رشد) پایین می‌آید.

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------