آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

لوازم خانگی گران خواهد شد؟

محمود سیجانی اظهار داشت: برخی تولیدکنندگان لوازم خانگی درخواست افزایش قیمت ارائه کرده‌اند که در دست بررسی است و هنوز تایید…

دهه اول زمستان در بازار مسكن چگونه گذشت؟ + جدول



اخبار اقتصادی - دهه اول زمستان در بازار مسكن چگونه گذشت؟

شروع فصل زمستان در بازار مسكن همراه شده است با افزایش نسبی حجم متقاضيان خريد در بنگاه‌هاي املاك. بررسي‌ها نشان مي‌دهد در 10 روز نخست دی‌ماه مشاوران املاک. روزهای پررونق‌تری را نسبت به زمستان سال گذشته و همچنين نسبت به پاييز امسال تجربه کرده‌اند.

مشاوران املاك درباره گرم‌شدن تدريجي تنور معاملات مسكن به برداشت مشترك خريدار و فروشنده از فضاي موجود اشاره مي‌كنند و مي‌گويند: تثبيت قيمت مسكن در دو ماه گذشته از يكسو و پيش‌بيني‌هايي كه براي سال آينده مطرح است، معامله‌کنندگان را به صحنه كشانده و باعث پايان تاخيرهاي عمدي در معاملات شده است.

 

در ماه‌هاي آبان و آذر امسال متوسط قيمت مسكن در شهر تهران بين 5/0 درصد تا 6/0 درصد افزايش پيدا كرد و در حالي كه ماه‌هاي نيمه اول امسال، رشد ماهانه قيمت مسكن در برخي ماه‌ها تا 5 درصد افزايشي و در برخي ماه‌ها نيز تا 7 درصد نزولي بود؛ اما در پاييز امسال، افت‌وخيزها كمتر از يك درصد بوده و عملا شرايط ثبات قيمت را تداعي مي‌كند.

 

در اين فضا، هر نوع حركت بعدي در منحني قيمت مسكن در سال 94، به نفع يك طرف معامله و به ضرر طرف ديگر خواهد بود و هم‌اكنون دو طرف به خوبي، از فرصت كنوني مطلع شده‌اند و به بازار برگشته‌اند. یک فعال بازار مسکن در محله پیروزی می‌گوید: خریداران واقعی مسکن به دلیل نگرانی افزایش قیمت آپارتمان در سال جدید تلاش می‌کنند در ماه‌های باقیمانده، آپارتمان مورد نیاز خود را خریداری کنند. به همین دلیل مراجعه‌کننده به دفاتر مشاور املاک افزایش پیدا کرده است.


او ادامه می‌دهد: فروشندگان نیز به دلیل افزایش خریدار کمی بر قیمت‌های خود افزوده‌‌اند؛ اما به دلیل نبود نقدینگی همچنان مالكاني زودتر به مرحله قرارداد می‌رسند که با قیمت مناسب‌تری برای فروش پيشنهاد كرده باشند.


به گفته این مشاور املاک، پیش از این بیشتر املاکی برای فروش گذاشته شده بود که مشکلاتی مانند نبود پارکینگ، آسانسور، نقص نقشه و... داشتند و مالکان املاک مرغوب منتظر شفاف شدن وضعیت بازار بودند؛ اما با توجه به قابل پیش‌بینی شدن بازار مسکن تا تیرماه فروشندگان بیشتری نیز وارد بازار شده‌اند. 

 

خسروی کارشناس حوزه مسکن نیز درباره وضعیت بازار اجاره در 10 روز نخست دی ماه می‌گوید: بازار اجاره آن‌چنان تفاوتی با پاییز نداشته است.  او ادامه می‌دهد: بازار اجاره بها تا پایان سال از تورم و وضعیت بازار تبعیت می‌کند و طی سال جاری شاهد افزایش تعداد خانوارهای اجاره نشین بودیم.

 

خسروی با بیان اینکه یکی از برنامه‌های اولویت‌دار وزیر راه و شهرسازی باید فعال کردن صنعت اجاره باشد، پیشنهاد می‌کند: دولت می‌تواند با سرمایه‌گذاری مشترک با شهرداری بین 500 تا 1000 واحد مسکونی را در محله‌های مختلف شهر خریداری کرده یا بسازد و به شكل اجاره با اجاره‌بهاي يارانه‌اي به اجاره‌نشين‌هاي كم‌درآمد واگذار كند. در کشورهای پیشرفته 70 درصد مردم مستاجر هستند و در ایران 25 تا 27 درصد مستاجرند، اگر صنعت اجاره فعال شود، مسلما وضعیت این بخش هر روز بهتر می‌شود. او درباره آینده بازار مسکن می‌گوید: بازارمسکن در رکود تورمی به سر می‌برد و پیش‌بینی می‌شود تا تیر ماه سال آینده نیز مجددا با یک رکود تورمی كماكان مواجه باشد.

اخبار,اخبار اقتصادی ,قیمت مسکن

 اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------