آخرین اخبار اقتصادی

اقتصاد ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد

یک اقتصاددان با بیان اینکه اقتصاد ایران در شرف سائوپائولویی شدن است، گفت: این سائوپائولویی شدن اقتصاد اتفاق افتاده و اکنون…

خانه‌های «نوساز» گزینه پرطرفدار بازار + جدول



اخبار اقتصادی - خانه‌های «نوساز» گزینه پرطرفدار بازار

خانه‌های نوساز همچنان پرتقاضاترین نوع معاملات مسکن را شکل می‌دهد. مطابق با آمارهای رسمی منتشر شده، تهران در طول دو سال اخیر شاهد حجم زیاد ساخت‌وسازهای مسکونی بوده است، طی این مدت به‌طور میانگین سالانه حداقل ۷۰۰ هزار واحد مسکونی جدید در کشور ساخته شده که ۲۰۰ هزار واحد آن – در هر سال- سهم شهر تهران بوده است.

این حجم ساخت‌وساز سبب شده تا شرایط تازه‌ای در حیطه خریدوفروش مسکن به وجود بیاید. در همین مدت، به واسطه دوبرابر شدن ساخت‌وساز، اتفاق جدیدی در بازار ملک افتاد، حجم آپارتمان‌های نوساز آماده به فروش که کارشناسان اقتصاد مسکن از آن به عنوان «مازاد عرضه» نام می‌برند، افزایش یافت. از این رو در سال گذشته بخش اعظمی از معاملات بازار مسکن به ویژه در پایتخت به واحدهای نوساز اختصاص داشته است.

 

این گفته مشاوران املاک از سوی آمارهای رسمی نیز تایید شده است. طوری که پیش از این دفتر اقتصاد و برنامه‌ریزی وزارت راه و شهرسازی طی تحقیقی اعلام کرد: نرخ فراوانی واحدهای نوساز باعث رقابت در تعیین قیمت فروش این واحدها و در نتیجه افزایش گرایش خریداران به این سمت از بازار شده، در سال گذشته 60درصد معاملات خرید مسکن در تهران مربوط به آپارتمان‌های نوساز بوده است؛ درحالی که سهم فروش نوسازها در سال89 حدود 39درصد کل معاملات بود.


به گزارش «دنیای اقتصاد» تحت‌تاثیر سهم قابل‌توجه و رو به افزایش تعداد آپارتمان‌های نوساز در تهران، از یکسو قیمت این واحدها در مناطق پرتقاضا به هم نزدیک‌شده و از سوی دیگر میزان رشد قیمت آنها نسبت به سال‌های قبل کمتر شده است.

 

این در حالی است که دامنه اختلاف قیمت در بازار آپارتمان‌های کارکرده، به قدری زیاد است که انتخاب را برای متقاضیان سخت می‌کند.  هر چند هنوز واحدهای نوساز از واحدهای کارکرده گران‌تر است، اما وجود همین دو مزیت– اختلاف قیمت کم و نرخ رشد کمتر- باعث شده نوعی شرایط رقابتی بین عرضه‌کنندگان خانه‌های نوساز در بازار شکل بگیرد و قیمت‌های پیشنهادی فروش از زاویه توان خرید تعیین شود.

 

بررسی‌های کارشناسان مسکن و فعالان این حوزه حاکی از آن است که در حال‌حاضر بیش‌از نیمی از متقاضیان مسکن ترجیح می‌دهند واحد نوساز خریداری کنند. البته در این میان برخی از فعالان بازار مسکن معتقدند خانه‌های قدیمی همچنان مشتریان خاص خود را دارند. یکی از این فعالان حوزه بازار مسکن درباره بازار خرید و فروش خانه‌های قدیمی به «دنیای اقتصاد» گفت: خانه‌های قدیمی‌ساز، همچنان مشتری دارند و قدرت‌ خرید مشتریان، در این زمینه تعیین‌کننده است.

 

مشاوران املاك و فعالان بنگاه‌هاي مسكن در این زمینه می‌گویند: همیشه خانه‌های قدیمی‌ساز، قیمت مناسب‌تری نسبت به خانه‌های نو دارند و به عبارتی دیگر، قیمت‌های خانه‌های نوساز معمولا نسبت به خانه‌های قدیمی منطقی نیست.  مشاوران بنگاه‌های املاک عنوان می‌کنند: خانه‌های چندسال ساخت، افت قیمت خود را کرده و به قیمت‌های واقعی نزدیک‌تر است و خرید خانه‌های خشک و به اصطلاح صفر کیلومتر معمولا هزینه‌های زیادی دربردارد که پرداخت آن برای همه ممکن نیست.

 

اخبار,اخبار اقتصادی ,بازار مسکن

 اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------