آخرین اخبار اقتصادی

اقتصاد ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد

یک اقتصاددان با بیان اینکه اقتصاد ایران در شرف سائوپائولویی شدن است، گفت: این سائوپائولویی شدن اقتصاد اتفاق افتاده و اکنون…

روزهای آرام بازار خودرو



اخبار,اخبار اقتصادی ,بازار خودرو

 

اخبار اقتصادی - قیمت خودروهای داخلی ثابت ماند
روزهای آرام بازار خودرو

این هفته نیز بازار خودرو کشور روزهای کم رونقی را تجربه کرد و مشتریان که با کمبود نقدینگی روبه‌رو هستند، باز هم استقبال چندانی برای خرید و فروش خودرو، از خود نشان ندادند.

اوضاع به شکلی است که اگر قیمت‌های این هفته بازار را با هفته قبل مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم بیشتر خودروهای داخلی، ثبات داشته و افت و خیز خاصی را تجربه نکرده‌اند. بی‌میلی مشتریان به خرید خودرو در حالی است که طی دو سه روز گذشته باز هم زمزمه‌هایی مبنی بر افزایش وام خرید خودرو به گوش رسید که اگر رنگ واقعیت به خود ببیند، بازار احتمالا با شرایط بهتری مواجه خواهد شد.


به اعتقاد کارشناسان، یکی از دلایل اصلی بی‌رمقی بازار خودرو، کاهش قدرت خرید مشتریان است که این موضوع در کنار افزایش بیش از دو برابری قیمت ها، کار را برای خرید خودرو سخت کرده و اجازه رونق گرفتن بازار را نمی‌دهد. هرچند در حال حاضر وامی هفت میلیون تومانی برای خرید خودرو عرضه می‌شود، اما با توجه به قیمت بالای خودروها، این وام چندان دردی را دوا نخواهد کرد و از همین رو مسوولان بانک مرکزی پیشنهاد افزایش وام به 15 میلیون تومان را به شورای پول و اعتبار داده‌اند.


ظاهرا افزایش وام خودرو به 15 میلیون تومان، قطعی است و در آینده نزدیک تصویب خواهد شد، اما پرسش بزرگ اینجا است که آیا سیستم بانکی پولی بابت وام دادن به مشتریان بازار خودرو خواهد داشت؟


به عبارت بهتر، اگرچه افزایش وام بانکی می‌تواند قدرت خرید مردم را افزایش دهد، اما معلوم نیست که بانک‌ها توانایی یا انگیزه لازم برای پرداخت وام را داشته باشند. هرچه هست، مشتریان فعلا با بازار خودرو قهر کرده و منتظر اتفاقات بعدی هستند، اتفاقاتی که شاید بتواند توان مالی و انگیزه آنها را برای خرید بالا ببرد.

 تثبیت قیمت‌ها
اما آن‌طور که نمایشگاهد‌اران خودرو پایتخت عنوان می‌کنند، بازار خودرو این هفته را تقریبا با تثبیت قیمت به پایان برد و بیشتر خودروها افت و خیز خاصی را تجربه نکردند.


این در حالی است که هفته گذشته با افت قیمت 200 تا 600 هزار تومانی خودروهای داخلی روبه‌رو بودیم و خیلی‌ها گمان می‌کردند این روند طی هفته جاری نیز ادامه خواهد داشت، اما فعلا که خبری از کاهش دوباره قیمت‌ها نیست.


در حال حاضر پژو 206 در مدل تیپ 5 خود قیمتی برابر با 36میلیون و 500 هزار تومان دارد و مدل صندوقدار آن که V8 نام دارد نیز 37 میلیون تومان به فروش می‌رسد. این دو خودرو طی هفته گذشته حدود 600 هزار تومان ارزان شده بودند.


همچنین پژو 405 بنزینی که هفته گذشته افت قیمت 200هزار تومانی را به خود دید، این هفته تغییری نداشت و در حال حاضر 29 میلیون و 800 هزار تومان به فروش می‌رود.

 

همچنین پژو پارس نیز که تغییر قیمت خاصی نداشته، هم‌اکنون با قیمتی معادل 37 میلیون و 300 هزار تومان در مدل داشبورد جدید و دو ایربگه خود خرید و فروش می‌شود. این خودرو مدلی تک ایربگه و فاقد داشبورد جدید است که 34 میلیون و 800 هزار تومان به فروش می‌رسد. از سوی دیگر سمند مدل LX نیز در حال حاضر قیمتی معادل 30 میلیون تومان را به خود می‌بیند.


رانا نیز هم‌اکنون 32 میلیون و 700 هزار تومان به فروش می‌رسد و از بازار تیبا نیز خبر می‌رسد که این خودرو بدون تغییر قیمت خاصی، همچنان 24 میلیون و 200 هزار تومان خرید و فروش می‌شود. اوضاع تولید این دو خودرو کاملا با هم متفاوت است، چه آنکه طبق آخرین آمار، تیبای سایپا با رشدی بیش از 150 درصد مواجه بوده اما ایران خودرویی‌ها تولید رانا را اندکی کاهش داده‌اند.

 

در بین دیگر خودروهای داخلی اما پرایدها نیز روزهای با ثباتی را طی هفته جاری سپری کردند و تغییر خاصی در قیمت شان رخ نداد.به گفته فعالان بازار، در حال حاضر پراید مدل 111 که همان پراید مروارید است، قیمتی برابر با 20میلیون و 800 هزار تومان دارد.

 

همچنین پراید در مدل 131 نیز هم اکنون 19 میلیون و 900 هزار تومان به فروش می‌رسد و برای خرید مدل 132 نیز باید 20 میلیون و 200 هزار تومان هزینه کرد.


از پرایدها که بگذریم، این هفته تندر-90 نیز تغییر قیمت خاصی را به خود ندید. آن‌طور که فعالان بازار می‌گویند، در حال حاضر تندر-90 در مدل اتومات خود قیمتی برابر با 57 میلیون تومان دارد و تندر مدل E2 نیز 43 میلیون و 500 هزار تومان به فروش می‌رسد. همچنین پارس تندر نیز همچنان با همان قیمت 44 میلیون و 800 هزار تومان خود خرید و فروش می‌شود.


بنابر آخرین آمار منتشره از تولید، تندر-90 با رشد تیراژ قابل توجهی روبه‌رو بوده، اما این موضوع هنوز نتوانسته اثری در بازار گذاشته و قیمت تندر را پایین بیاورد.   
اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------