آخرین اخبار اقتصادی

اقتصاد ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد

یک اقتصاددان با بیان اینکه اقتصاد ایران در شرف سائوپائولویی شدن است، گفت: این سائوپائولویی شدن اقتصاد اتفاق افتاده و اکنون…

روزهای منفی بورس دورقمی شد



اخبار اقتصادی - کاهش 6/4 درصدی شاخص کل طی دو هفته
روزهای منفی بورس دورقمی شد

يكي از روش‌هاي پيش‌بيني قيمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر اين اساس در این صفحه روندهاي قيمتي بازارهای مهم ایران و جهان به نمايش گذاشته شده‌اند. همچنين در متن مربوط به هر قسمت روند آتي قيمت‌ها براساس شواهد موجود پيش‌بيني شده‌اند.

بازار سهام
ریزش بی‌وقفه بورس تهران
در پایان معاملات هفتگی، شاخص کل بورس با افت 3 درصدی روبه‌رو‌ شد و به این ترتیب برای 10 روز متوالی افت قیمت را تجربه کرد و در کانال 66 هزار و 902 واحدی ایستاد. سقوط قیمت جهانی نفت به زیر 50 دلار و احتمال کاهش بیشتر آن، نگرانی در مورد آینده اقتصادی کشور به وجود آورده است؛ این موضوع، تاثیر منفی خود را بر بازار سرمایه نیز گذاشته است. عدم شفاف‌سازی در صنایع مختلف بورسی همچنان وجود دارد که این امر سبب شده تا ابهام در مورد آینده این صنایع وجود داشته باشد. همچنین مشخص نشدن جزئیات بودجه، فعالیت در این بازار را با تردید مواجه کرده است. در این شرایط، با وجود هیجان‌های موجود در بازار سهام و تشدید پدیده صف‌نشینی، افت زیاد قیمت شرکت‌های مختلف بورسی همچنان احتمال ریزش بیشتر قیمت‌ها را در این روزها تقویت می‌کند.

اخبار,اخبار اقتصادی ,بورس تهران

 
بازار ارز
ثبات دلار در سایه حمایت‌ها
طی معاملات روز گذشته، هر دلار آمریکا برای سومین روز متوالی بدون تغییر و به قیمت 3 هزار و 530 تومان معامله شد. بر‌اساس اظهارات معامله‌گران بازار، برخی صرافی‌های بانک‌ها در حال حمایت از بازار ارز هستند. به عقیده این فعالان بازار، این حمایت هم در بازار مبادله‌ای داخل و هم در بازار ارز حواله‌ای انجام می‌شود. این در حالی است که عوامل نگران‌کننده درخصوص کاهش عرضه دلار همچنان پابرجا هستند. در واقع، قیمت نفت همچنان در حال کاهش است. در این خصوص باید به پیشنهاد دولت مبنی بر در نظر گرفتن قیمت 72دلاری برای نفت اشاره کرد. این در حالی است که قیمت نفت به زیر 50 دلار رسیده است که احتمال کسری بودجه از طریق درآمدهای نفتی را افزایش می‌دهد. با این حال، حمایت‌های فعلی از رشد قیمت ارز جلوگیری خواهد کرد.

اخبار,اخبار اقتصادی ,بورس تهران

 
بازار سکه
لمس مجدد سطح یک میلیون تومانی
دیروز، هر سکه طرح جدید به قیمت 998 هزار تومان معامله شد. این در حالی بود که در ساعات ابتدایی معاملات به قیمت یک میلیون تومان نیز رسیده بود. در این شرایط، دلار تقریبا بدون تغییر قیمت معامله می‌شد، اما طلای جهانی شرایط پرنوسانی را تجربه می‌کند. اونس طلا که تا بیش از 1220 دلار نیز رسیده بود، تحت فشار شاخص دلار آمریکا با کاهش نسبی قیمت مواجه شد. این نوسانات شدید سبب شده است تا بازار سکه داخل واکنش کمتری به تغییرات قیمتی طلای جهانی نشان دهد و در نتیجه اندازه حباب منفی سکه (کمتر بودن قیمت بازاری نسبت به ارزش ذاتی سکه) بزرگ‌تر شده است. به عبارت دقیق‌تر، اگر ارزش سکه را تابعی از قیمت جهانی اونس طلا و نرخ ارز در بازار آزاد بدانیم، قیمت فروش سکه در بازار کمتر از این ارزش است.

 

اخبار,اخبار اقتصادی ,بورس تهران

 
بازار طلای جهانی
جدال عوامل مثبت و منفی در بازار طلا
دیروز و در لحظه تنظیم این گزارش، هر اونس طلای جهانی به قیمت 1213 دلار معامله می‌شد. این در حالی بود که در پایان معاملات روز سه‌شنبه به وقت محلی، قیمت‌ها تا بیش از 1220 دلار نیز رسیده بودند. مهم‌ترین علت این امر، نگرانی درخصوص انتخابات یونان (پنجم بهمن‌ماه) است که می‌تواند شرایط ایجاد بحران در حوزه یورو و در پی آن اقتصاد جهانی را به وجود آورد (افزایش تقاضای طلا از سوی افراد محافظه‌کار). از سوی دیگر، نرخ تورم اروپا در ماه دسامبر گزارش شد که در مقیاس سالانه برای نخستین بار از سال 2009 منفی بود. این موضوع احتمال تشدید انجام سیاست‌های انبساطی در این منطقه را افزایش می‌دهد که باعث کاهش ارزش یورو و در مقابل رشد بازارهای سهام شد. به این ترتیب، رشد شاخص دلار آمریکا همچنان بر قیمت طلا فشار می‌آورد.

 

اخبار,اخبار اقتصادی ,بورس تهران

 
بازار اوراق مسکن
هفته کم‌نوسان «تسه»ها
در پایان معاملات هفتگی، اوراق تسهیلات مسکن 1392(تسه 9201) با افت 4/2 درصدی به قیمت 79 هزار و 718 تومان معامله شدند. این در حالی است که پس از افت قیمت‌ها به زیر 80 هزار تومان در ابتدای هفته، تغییرات قیمتی به حداقل خود رسیده‌اند. در شرایطی که مازاد عرضه در این بازار به چشم می‌خورد و انتظار کاهش قیمت بیشتر نیز وجود دارد، معقولیت نسبی نرخ سود واقعی این بانک‌ها مانع از افت بیشتر قیمت‌ها می‌شود. به عبارت دقیق‌تر، سود اسمی تسهیلات مسکن 16 درصد است، اما با توجه به پرداخت هزینه اولیه (90 ورقه «تسه» به قیمت روز)، سود واقعی افزایش می‌یابد. در زمان اوج قیمت «تسه»ها (100 هزار تومان) سود واقعی حدود 23درصد بود، اما این بهره اکنون به حدود 20 درصد رسیده است که با توجه به نرخ تورم انتظاری چندان بالا نیست.

اخبار,اخبار اقتصادی ,بورس تهران

 
بازار نفت
افت نفت، این بار با فشار تقاضا
دیروز و در لحظه تنظیم این گزارش، نفت خام آمریکا به قیمت 48 دلار بر بشکه معامله می‌شد. مشاهده می‌شود کف 50 دلاری نیز مقاومت چندانی نشان نداد. در شرایطی که مازاد عرضه کاملا در بازار نفت به چشم می‌خورد، نگرانی‌های تقاضا نیز افزایش یافته است. کارشناسان درخصوص عرضه نفت معتقدند با توجه به عدم کاهش عرضه از سوی اعضای اوپک، دکل‌های حفاری نفت‌های غیرمتعارف (نظیر شیل آمریکا) که پیش از اکتبر پروژه ساخت آنها آغاز شده است طی چند ماه آینده به بیشترین میزان بهره‌وری (بیشترین تولیدات) می‌رسند و در نتیجه بیشینه عرضه در نیمه ابتدایی سال 2015 به وجود می‌آید. از سوی دیگر، نگرانی‌ها درخصوص یونان، اروپا و احتمالا در ادامه اقتصاد جهانی را تحت فشار قرار می‌دهد که چشم‌انداز ضعیفی درخصوص تقاضای نفت نشان می‌دهد (فشار بیشتر بر قیمت نفت).

 

اخبار,اخبار اقتصادی ,بورس تهران

 اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------