بهمن بورس کجا متوقف می‌شود؟



اخبار,اخبار اقتصادی , شاخص بورس

 

اخبار اقتصادی - بهمن بورس کجا متوقف می‌شود؟

این روزها دیگر نه از توقف سقوط شاخص بورس و قیمتها خبری است و نه از وعده و وعید برای بهبود شرایط؛ سکوتی معنادار در تالار شیشه ای حکمفرماست که شاید باید بازشدن قفل آن را در کلیدی پیدا کرد که در دستان فطانت قرار خواهد گرفت.

به گزارش تسنیم، "بازگشت امید به بازار سهام"؛ تیتر مشترکی که بسیاری از رسانه ها در چند روز مانده به یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری، در صفحات بورسی خود از آن استفاده کردند و از جمله اتفاقات آن روزهای تالار شیشه ای معاملات بورس تهران نیز حضور رئیس ستاد انتخاباتی حسن روحانی و دادن‌ وعده‌های امیدبخش در رابطه با بازار سرمایه بود؛ تا این که با مشخص شدن نتایج اولیه انتخابات روز 24 خرداد سال 92 و پیروزی کاندیدایی که "کلید" نماد انتخاباتی‌اش بود، رکورد بی‌سابقه‌ای در بورس تهران ثبت شد و شاخص بورس تهران برای اولین بار از نیمه 46 هزار واحد عبور کرد.

رفته رفته هم با شکل‌گیری کابینه دولت یازدهم، قطار دولت شروع به حرکت کرد و بازار سرمایه نیز گام‌های خود را به سوی فتح قله‌های دست نیافتنی برداشت، تا جایی که در 15 دیماه سال گذشته شاخص بورس تا مرز قله 90 هزار واحد نیز پیش رفت و از آن روز به بعد بود که بهمن بورس شروع به ریزش کرد و نماگر بازار سهام در جاده سرازیری قرار گرفت.

با این حال آغاز سال 93 هم نتوانست برای شاخص بورس خوش‌یمن باشد و ریزش‌ پیاپی قیمتها در بازار سرمایه را متوقف کند.

نگاهی به آمار هم نشان می دهد از نیمه دیماه سال گذشته تا به امروز شاخص بورس حدود 24000 واحد افت کرده و قیمت سهام بسیاری از شرکتها نیز در این مدت بیش از 40 تا 50 درصد کاهش یافته است.

دلایل مختلفی نیز توسط کارشناسان برای افت شاخص بورس و ریزش پیاپی ارزش سهام شرکتها از جمله تصمیمات مجلس برای بودجه سال 93 بویژه بحث نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، خالی شدن حباب، تمدید مذاکرات سیاسی، کاهش جهانی قیمت نفت، افزایش نرخ دلار، سود سپرده بانکی، انتشار اوراق مشارکت، ابهامات موجود در بودجه سال 94 و مواردی این چنینی در حالی به عنوان ابهامات بازار سرمایه برشمرده می‌شود که در روز 25 آذرماه امسال حکم وزیر اقتصاد به محمد فطانت برای نشستن بر روی صندلی ریاست بازار سرمایه رسانه‌ای شد.

از آن زمان تاکنون نیز بازار سرمایه 17 روز معاملاتی را به ثبت رسانده است که در این میان شاخص بورس تنها 4 روز مثبت، و 13 روز منفی بوده است و در مجموع تا به امروز تقریبا 4600 واحد افت و تنها 723 واحد رشد کرده است و متوسط نزول 230 واحدی را برای هر روز از زمان حضور ششمین رئیس بازار سرمایه به ثبت رسانده است.

با این وجود تنها خبری که تاکنون از ساختمان میدان ونک برای معامله‌گران بازار سرمایه منتشر شده و به گوش می‌رسد، تشکیل کمیته ثبات و تلاش برای شفاف‌سازی بازار است؛ غافل از این که سهامداران در بورس این روزها بیشتر از همیشه شاهد آب شدن سرمایه خود در بورس هستند و رفته رفته اعتماد حضور سرمایه در بازار سهام رنگ خود را از دست می‌دهد.

گویا دیگر سهامدارن بورسی نه به دنبال کسب سود در بازار سهام هستند، بلکه در جستجوی کشف معمای پیش‌بینی کف ریزش قیمتها و شاخص بورس در تالار شیشه‌ای می‌گردند و بدنبال رمزگشایی از سکوت وزرای اقتصادی و مدیران بورسی هستند.

این روزها دیگر نه از توقف سقوط شاخص بورس و قیمتها خبری است و نه از وعده و وعید برای بهبود شرایط؛ سکوتی معنادار در تالار شیشه ای حکمفرماست که شاید باید بازشدن قفل مشکلات بورس را در کلیدی پیدا کرد که دولت یازدهم در دستان فطانت گذاشته یا خواهد گذاشت.
اخبار اقتصادی - تسنیم

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------