آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

چشم‌انداز کاهش رشد اقتصاد ایران با رصد بانک جهانی

درحالی که دولت سیزدهم ماه‌هاست روی رشد بالای اقتصای در دو سال تازه سپری شده نسبت به سال‌های پیش از آن افتخار می‌کند، بانک…

آیا بانک مرکزی برنامه ای برای کمک به بازار سرمایه دارد ؟



اخبار,اخبار اقتصادی , بانک مرکزی

 

اخبار اقتصادی - رئیس کل بانک مرکزی: اولویت اول بانک ها، دادن وام برای تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی است

رییس کل بانک مرکزی از اقدامات نظام بانکی کشور برای حمایت از بازار سرمایه خبر داد و گفت: آثار این حمایت ها در آینده نزدیک در بازار سرمایه مشخص و مشهود می شود

ولی الله سیف در پاسخ به پرسشی در خصوص اینکه آیا بانک مرکزی برنامه ای برای کمک به بازار سرمایه دارد یا خیر و اینکه بازار مالی که متشکل از بازار سرمایه و پول است از یکدیگر تاثیر می پذیرند یا خیر، گفت: نظام بانکی کشور علاقه مند است که بازار سرمایه جایگاه مهمتری را در تامین مالی اقتصاد برعهده گیرد.

رییس کل بانک مرکزی با تاکید براینکه در گذشته این تصور به غلط وجود داشت که بین این دو بازار رقابت وجود دارد و نظام بانکی علاقه مند به رشد بازار سرمایه نیست، گفت: این تصور کاملا غلط است و تقسیم کار روشن و شفاف بین این دو بازار وجود دارد به نحوی که تامین مالی بلندمدت و شرکت های بزرگ در بازاری متعادل به عهده بازار سرمایه است.

او ادامه داد: البته بازار پول و نظام بانکی نیز عهده دار تامین مالی و سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و رفع نیازهای کوتاه مدت شرکت های کوچک است.

رییس کل بانک مرکزی گفت: معتقدم اقدامات اولیه مناسبی در بازار سرمایه کشور شکل گرفته و علاوه بر ایجاد نهادهای مناسب، ابزارهای اسلامی مطلوبی نیز ایجاد شده، بنابراین زمینه های رشد بازار سرمایه فراهم شده است.

او گفت: اقتصاد ایران نیاز به افزایش کارایی در تامین مالی فعالیت های مثبت اقتصادی دارد بنابراین هم نظام بانکی و هم بازار سرمایه باید به صورت برنامه ریزی شده و منسجم در کنارهم فعالیت کنند.

رییس کل بانک مرکزی گفت: در شرایط فعلی براساس هدف خروج غیرتورمی از رکود به جای اتخاذ سیاست انبساطی و با پرهیز از سیاست های انقباضی روش اعمال سیاست انضباطی را در بانک ها اعمال کرده ایم و اولویت اول را در نظام بانکی تخصیص حداکثر تسهیلات برای تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی داده ایم.

او ادامه داد: آثار مثبت این اقدام در بازار سرمایه خود را نشان می دهد چرا که شرکت هایی وجود دارند که علیرغم وجود خط تولید آماده و نیروی انسانی کافی اما به دلیل کمبود سرمایه در گردش نمی توانند تولید داشته باشند.

رییس کل بانک مرکزی گفت: جهت گیری نظام بانکی در تعیین اولویت اول برای سرمایه در گردش باعث می شود این شرکت های تولیدی فعال شوند و لذا توقعات سهامداران این شرکت ها در ارتباط با سود مناسب در پایان سال را تامین کنند و این اقدام مثبت و موثری است که می تواند باعث قوام گرفتن بازار سرمایه شود.

او گفت: البته بانک ها می توانند به صورت مستقیم برای خرید سهم هم در بازار حضور یابند اما محدودیت هایی در این رابطه برای نظام بانکی کشور وجود دارد و آن نیز حد نصاب های مقرر متناسب با سرمایه پایه بانک ها است.

سیف گفت: حضور بانک ها با روش مستقیم می تواند در بازار سرمایه تاثیرگذار باشد، هرچند بانک ها اقداماتی را در این زمینه انجام داده اند.

اخبار اقتصادی - ایرنا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------