آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

خرید حلقه طلا برای عروس و دامادها آرزو شد / یک‌جفت حلقه ساده ۲۳ میلیون آب می‌خورد!

قیمت طلا از مرز سه میلیون و ۸۰۰ هزار تومان عبور کرده تا خرید نیم‌ست ۱.۸ گرمی طلا نزدیک ۹ میلیون تومان هزینه داشته باشد. به…

فقط یک خبر خوب است که می تواند حال بورس ایران را جا آورد!



اخبار,اخبار اقتصادی ,سازمان بورس

 

اخبار اقتصادی - فایننشال تایمز:
فقط یک خبر خوب است که می تواند حال بورس ایران را جا آورد!

نگرانی های سرمایه گذاران ایرانی درباره آینده مذاکرات هسته ای با قدرت های بزرگ جهانی، به همراه سقوط بهای نفت، موجب سقوط هرچه بیشتر شاخص سهام در بازار بورس تهران شده است.

به گزارش تیک، شاخص اصلی بازار بورس تهران(تدپیکس)، روز چهار شنبه-آخرین روز کاری هفته جاری- با رقم 66،902 بسته شد که این رقم حدود 11 درصد پایین تر از رقم 75949 ، در 24 نوامبر بود، یعنی هنگامی که سرمایه گذاران انتظار داشتند مذاکره کنندگان هسته ای به نتیجه برسند، به ویژه در مورد کاهش تحریم های بین المللی مربوط به برنامه هسته ای تهران.

این کاهش پس از آن صورت می گیرد که در سال 2013، بازار شاهد افزایش 130 درصدی، عمدتاً به علت انطباق بازار با نرخ تورم 40 درصدی و سقوط 50 درصدی ارزش پول ملی ایران، به سبب تحریم ها، بود.

با وجود این، از ژانویه تا اکتبر 2014، این بازار دورانی را سپری کرد که تحلیلگران آن را مرحله تصحیح توصیف کردند، دوره ای که شاهد سقوط طولانی شاخص ها بود. اما از آنجا که ضرب الاجل نوامبر،برای مذاکرات هسته ای در حال نزدیک شدن بود، بازار بورس نشانه هایی از هیجان بر اثر انتظار دستیابی به توافق هسته ای از خود نشان داد.

رامین ربیعی، مدیر کل "شرکای ترکوایز(فیروزه)"، که بخش اعظم سرمایه گذاری اوراق بهادار خارجی را، در بازار بورس تهران مدیریت می کند گفت:« تمدید مذاکرات هسته ای( در 24 نوامبر) همانند آب سردی بود که بر سر بازار سرمایه ریخته شد. آن بد بینی، همراه با سقوط بهای نفت، به عدم قطعیت ها دامن زده است، در حالی که متغیر های نشناخته بی شماری بر بازار حکمفرما شده اند.»

تحریم¬های بین المللی نه فقط ایران را از نیمی از درآمدهای نفتی اش محروم کرده، بلکه همچنین دسترسی به نظام بانکداری جهانی را تقریباً ناممکن ساخته است. وارد کنندگان عمدتاً به مبادلات غیر رسمی متوسل می شوند، مبادلاتی که پر هزینه و زمان بر هستند.

تحریم ها موجب تشدید رکود اقتصادی شده اند، که بدواً توسط سیاست های عوام گرایانه تشدید شده بود و به ورشکستگی بسیاری از فعالیت های تجاری کوچک و متوسط کمک کرد، در حالی که بخش اعظم دیگر فعالیت های تجاری زیر 50 درصد ظرفیت خود فعالیت می کنند.

در ضمن، سقوط بهای نفت میزان فشارها بر بازار سهام را افزوده است و علت آن انتظار اندک درباره رشد اقتصادی، و نیز آسیب دیدن مستقیم شماری از شرکت ها، به ویژه در بخش پتروشیمی،- یعنی برخی از بزرگترین شرکت هایی که سهام آنها در بازار بورس تهران عرضه می شود، از سقوط بهای جهانی محصولات خود و پیش بینی کاهش بیشتر بهای این فراورده هاست.

چندین شرکت عمده نیز که سهام آن ها در بازار سهام تهران عرضه می شود، از سقوط بهای جهانی مواد معدنی و فلزات، به ویژه آهن،طلا، فولاد و مس، آسیب دیده اند.

در ضمن، شرکت های خودروسازی ایران نیز که سهام آن ها در بازار سهام تهران عرضه می شود، از عدم پیشرفت مذاکرات هسته ای و کاهش تقاضا آسیب دیده اند. در قرارداد موقت،که در نوامبر 2013 میلادی امضاء شد، تحریم ها در مورد بخش خودرو، لغو گردید و به این بخش شکوفایی ناگهانی بخشید. اما بازار های خودرو انتظار یک توافق جامع را داشتند، توافقی که آنها امید داشتند سرمایه گذاری خارجی را در این بخش مرتبط با نقدینگی تشویق کند. در حال حاضر، این امیدها از بین رفته اند.

متغیر های دیگر در این بازار، شامل سیاست هایی است که به وسیله آنها دولت میانه رو حسن روحانی برخورد با تورم بسیار بالا را مقدم بر تلاش برای فعالیت های مربوط به بازگشت به رشد اقتصادی قرار داده است.

پس از به قدرت رسیدن این دولت در تابستان 2013 ، میزان تورم از حدود 40 درصد به حدود 17 درصد رسیده است که این تا حدودی به یمن اتخاذ سیاست هایی است که نرخ سود بانکی را بالای نرخ تورم نگهداشته است تا بتواند نقدینگی را جذب کند.

بانک ها و مؤسسه های اعتباری ایران بین 22 تا 27 درصد به سپرده ها سود می دهند، که این میزان به مراتب بالاتر از نرخ تورم است. این امر بسیاری از سهامداران را به انتقال سرمایه های خود از بازار بورس به سپرده های بانکی، به منظور حفاظت از پول خود در برابر نوسانات بهای سهام، تشویق کرده است.

حسین خرازی، مدیر کل شرکت مالی اعتباری«انوار نور» ، گفت:« نرخ های بالای بهره به مفهوم آن است که بسیاری از سهامداران، از جمله مدیران صندوق های بازنشستگی، شرکت های سرمایه گذاری، و شرکت های بیمه ترجیح می دهند پول خود را در بانک ها نگهدارند، که این امر به فرار سرمایه از بازار منجر شده است. »

چشم انداز این بازار چندان نوید بخش به نظر نمی رسد. بدبینی در مورد مذاکرات هسته ای حکایت از آن دارد که تا قبل از ضرب الاجل تعیین شده بعدی برای دست یابی به توافق، در ماه ژوئن، هیچ امیدی وجود ندارد.

بازار های سرمایه این کشور نومیدانه در انتظار خبر های بین المللی خوب، و سیاست های دوستانه داخلی جدید نسبت به بازار بورس هستند.

خرازی اضافه کرد:« خبر های خوب برای این بازار می تواند کاهش بیشتر تحریم ها،حمایت بانک ها از بورس و رشد اقتصادی با دوام باشد.»

اخبار اقتصادی - تیک

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------