چرا بازار سرمایه مثبت نمی‌شود؟



اخبار,اخبار اقتصادی ,بازار سرمایه

 

اخبار اقتصادی - چرا بازار سرمایه مثبت نمی‌شود؟

حال بورس این روزها خوب نیست و افت شاخص همچنان ادامه داد. در چند روز گذشته ورود شاخص بورس به کانال 65 هزار واحد، نه تنها بزرگترین افت زمستانه بورس را رقم زد که نشان داد بازار سرمایه به جای سوار شدن بر ریل صعود به سوی سراشیبی سقوط پیش می رود.

به گزارش ایرنا، این حجم کاهش در بازار سرمایه بسیاری از افرادی را که بدون داشتن اطلاعات کافی اقدام به حضور در بازار سرمایه کرده بودند با زیان زیادی مواجه کرد.

این شرایط سبب شد تا با وجود جذابیت قیمت بسیاری از سهام بورس اما سرمایه گذاران جدید و خرد چندان رغبتی به حضور در بازار نشان ندهند.

از طرفی پرداخت های پایان سال و کمبود نقدینگی هم مزید برعلت شده تا شرکت های بزرگ هم توان خرید سهام را نداشته باشند.

شرایط رکودی حاکم بر کشور و تلاش های دولت برای کنترل تورم و خروج از رکود با کنترل حجم نقدینگی در جامعه، بورس را هم به عنوان بازاری نیازمند نقدینگی تحت تاثیر قرار داد هرچند به اعتقاد فعالان بازار این شرایط تداومی نیست و با خروج کشور از رکود بورس هم شکوفا خواهد شد.

شرایط رکود و کمبود نقدینگی از یک سو و افت بی سابقه قیمت نفت از سوی دیگر در کنار نرخ سود بانکی مناسب و اطمینان سرمایه گذارن به سیستم بانکی سبب شده تا بورس این روزها رونق گذشته خود را از دست دهد.

ایجاد خطر اعتباری خرید سهام، ترسیم افق های بلندمدت برای توسعه بازار، تغییر نحوه انجام معاملات، تشویق شرکتهای حرفه ای و فعال برای ورود به بورس، اعلام سریعتر و شفاف برنامه ها مانند نرخ خوراک پتروشیمی و بهره مالکانه معادن از جمله مهم ترین اقداماتی است که از دیدگاه کارشناسان برای رونق بازار بورس باید انجام شود.

یک فعال بازار سرمایه تغییرات بازار بورس را متاثر از برخی عوامل درونی و بیرونی می داند و می گوید: از مهم ترین عوامل بیرونی می توان به سیاست انقباضی دولت و بانک مرکزی در کنترل حجم پول و نقدینگی برای کنترل نرخ تورم و خروج از رکود ذکر کرد.

حسین خزلی خرازی در گفت و گو با ایرنا، اظهار داشت: با توجه به افت30 تا 60 درصدی قیمت ها در یک سال گذشته بسیاری از سهام از قیمت مناسبی برخوردارند، با این حال منابع و پول کافی برای خرید سهام وجود ندارد.

وی ادامه داد: کمبود نقدینگی و پرداخت های سنگین برخی از بزرگترین شرکت های بورسی مانند تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی در پایان سال، دیگر پولی برای خرید سهام باقی نمی گذارد و بسیاری از این شرکت ها خود نیاز به نقدینگی دارند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در کنار این عوامل با ادامه دار بودن مذاکرات و افت شدید قیمت نفت و کاهش درآمدهای دولت در سال 94، این شبهه میان سرمایه گذاران به وجود آمده که دولت مجبور است برای تامین مالی درآمدهای خود به بخش های دیگر فشار بیاورد بنابراین سرمایه گذاران چندان میل و رغبتی برای ورود به بازار سرمایه از خود نشان نمی دهند.

خزلی خرازی با اشاره به عوامل درونی سازمان بورس، خاطرنشان کرد: تغییر رئیس سازمان بورس و شفاف نبودن برنامه های رئیس جدید از دیگر عوامل بیرونی تاثیرگذار بر بازار سرمایه است.

وی با بیان اینکه نباید از رئیس سازمان بورس انتظار افزایش قیمت ها را داشت، افزود: بسیاری از سرمایه گذاران بخصوص حقیقی ها بیش از اندازه از بورس و رئیس سازمان بورس انتظار دارند در حالی که نمی توان از رئیس سازمان بورس توقع داشت بازار را مثبت کند.

خزلی خرازی درباره راهکارهای مناسب برای رونق دوباره بازار بورس، تصریح کرد: بهتر است تصمیماتی که قرار است در بازار بورس اعمال شوند مانند نرخ بهره مالکانه معادن و یا نرخ خوراک پتروشیمی ها سریعتر از طرف دولت اعلام شوند.

وی با بیان اینکه حتی اگر خبرها بد هم باشند باید به صورت شفاف اعلام شوند، گفت: برای رونق بازار سرمایه ایجاد یک خط اعتباری جدید برای خرید سهام به بانکها و سپس دادن آن به سرمایه گذاران از سوی بانک مرکزی ضروری است تا از این طریق عرضه های دیگر در بورس کاهش یافته و افراد از طریق اعتباری اقدام به خرید سهام کنند.

این فعال بازار سرمایه در باره آینده بازار بورس خاطرنشان کرد: به نظر می رسد تا روشن شدن تکلیف بودجه و باز شدن دوباره نماد پتروشیمی بازار سرمایه همچنان با حجم معاملات کم منفی است مگر اینکه نتیجه مذاکرات ژنو مشخص و تحریم ها برداشته شده و یا مشوق هایی از طرف دولت برای باز خرید سهام و مثبت شدن بازار داده شود.

اخبار اقتصادی - ایرنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------