اثر ارز بر بازار مسکن؛ رواني يا واقعي؟



اخبار,اخبار اقتصادی ,بازار مسکن

 

اخبار اقتصادی - واسطه‌هاي ملكي بررسی کرد
اثر ارز بر بازار مسکن؛ رواني يا واقعي؟

در روزهای سکون بازار مسکن هر اتفاقی می‌تواند کمی شاخص‌های قیمت را جابه‌جا کند.

در قالب همين فرضيه كه واسطه‌هاي بازار و برخي مشاوران املاك آن را مطرح مي‌كنند، تحقيقات نشان مي‌دهد: در ماه آخر فصل پايیز نوسانات ارزي در بازار تاثیر اندکی بر بازار مسکن گذاشت؛ هر چند برخی از کارشناسان معتقدند تاثیر تغییر قیمت ارز بر بازار مسکن در دراز مدت خود را نشان می‌دهد اما دلالان مسكن مي‌گويند در آذر امسال ایجاد جو روانی ناشي از التهاب ارز، باعث شد متعاملين مسكن تصور كنند وقايع اقتصادي سال91 در شرف وقوع است.

 

در سال91، سوداگري در بازارهاي زود نقدشونده همچون ارز و طلا، باعث حباب قيمت دلار و سكه شد. آن زمان، در بازار مسكن نيز آثار رواني جهش قيمت ساير بازارها، بروز كرد و قيمت مسكن در شهر تهران به‌طور متوسط 50درصد افزايش يافت.

البته در حال حاضر، با توجه به فروكش شدن تبي كه ماه پيش در بازار دلار ايجاد شده بود، مجموعه بازارها در ركود نسبي قرار دارند. خسروی کارشناس بازار مسکن درباره میزان اثرگذاری رواني نوسانات بازار ارز بر بخش مسکن گفت: نوسانات قیمت ارز، اثرات طولانی مدت بر بازار مسکن دارد و در فاصله زمانی کوتاه اثري بر این بخش ندارد، بنابراین نمی‌توان گفت که افزایش یا کاهش جزئي قیمت مسکن در مدت اخیر به دلیل تغییرات قیمتی بازار ارز رخ داده است.

 

به گزارش «دنياي‌اقتصاد»، متوسط قيمت مسكن در آذرماه امسال حدود 5/0 درصد افزايش پيدا كرد. خسروي ادامه داد: 80 درصد مصالح ساختمانی مورد استفاده در ساخت‌وسازها تولید بخش داخل است بنابراین، بازار ارز اثرچندانی هم نمی‌تواند بر قیمت‌ها در بخش ساخت مسکن داشته باشد. این کارشناس بازار مسکن تصریح کرد: متغیرهای بازار مسکن برخلاف سایر بازارهایي همچون ارز، سکه و بورس، وابستگی به بازارهای جهانی ندارد؛ چراکه نهاده‌های اصلی ساخت مسکن شامل زمین و مصالح پرمصرف، بی‌ارتباط با واردات است.

 

خسروی اظهار کرد: بعد از مذاکرات اخير هسته‌ای برخی شیطنت‌هایی را در بازار مسکن آغاز کردند و منتظر بودند اتفاقاتی بیفتد تا قيمت‌ها را بالا ببرند که خوشبختانه چنین نشد. هر چند میزان مراجعه متقاضیان به بنگاه‌های املاک تا حدی افزایش یافت، اما پس از مدتی تمدید مذاکرات هسته‌ای منجر به خروج این گروه از جامعه خریداران مصرفی در بازارهایی همچون مسکن شد. این در حالی است كه یکی از فعالان بازار مسکن در شمال پایتخت معتقد است: افزایش قیمت ارز در قیمت فروش و اجاره خانه‌هاي مناطق شمالي پایتخت تاثیر زیادی می‌گذارد، زیرا بیشتر آپارتمان‌ها لوکس و دارای مصالح خارجی هستند، بنابراین با افزایش قیمت ارز ارزش این خانه‌ها در بلندمدت افزایش می‌یابد. 

 

از طرفي، چون اجاره‌بهاي برخي خانه‌هاي لوكس در منطقه يك كه به خارجي‌ها اجاره داده مي‌شود، با نرخ «دلار» محاسبه مي‌شود، افزايش قيمت ارز، باعث گرايش بيشتر موجران به اجاره دلاري مي‌شود. صالحی یکی از مشاوران املاک شرق تهران نیز در خصوص تاثیرات نوسانات ارز بر بازار مسکن گفت: این تغییرات قیمت بیشتر تاثیرات روانی داشت تا تاثیرات واقعي. برخي دلالان تلاش کردند وانمود کنند با گران شدن ارز قیمت مسکن نیز افزایش پیدا کرده بنابراین رفت و آمد به دفاتر مشاورین املاک بیشتر شد.

 

اما این تاثیر روانی کوتاه‌مدت بود و بازار دوباره به حالت عادی بازگشت. او درباره وضعیت بازار مسکن گفت: خریدهای شب عید در حوزه بازار مسکن آغاز شده و مشتریان واقعی بیشتر به ما مراجعه می‌کنند.  او افزود: به نظر می‌رسد در روزهای آینده وضعیت بازار مناسب‌تر شود.

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------