آخرین اخبار اقتصادی

اقتصاد ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد

یک اقتصاددان با بیان اینکه اقتصاد ایران در شرف سائوپائولویی شدن است، گفت: این سائوپائولویی شدن اقتصاد اتفاق افتاده و اکنون…

دوئل ریسک‌گریزان با ریسک‌پذیران



اخبار اقتصادی - بورس پس از یک صعود، برگشت
دوئل ریسک‌گریزان با ریسک‌پذیران

شاخص کل بورس تهران روز گذشته در شرایطی با 71 واحد کاهش روبه‌رو شد که روز دوشنبه دماسنج بازار سهام توانسته بود بعد از 12 روز کاهش یک روند افزایشی موقت را حدود 487 واحد تجربه کند.

این در شرایطی است که به عقیده کارشناسان بازار سهام، در حال حاضر مسیر حرکت بورس تهران متاثر از تقابل دو نگاه «ریسک‌گریز» و «ریسک‌پذیر» رقم می‌خورد و تحرکات این دو گروه در نتیجه نوع نگاه آنها به شرایط مختلف اقتصادی، سیاسی و بازاری بر جهت و میزان تغییرات شاخص کل موثر است؛ به‌طوری‌که تقویت نگاه «ریسک گریز» به کاهش شاخص منجر شده است.

شاخص کل بازار سهام به مدار 65 هزار واحد برگشت
 به‌رغم آنکه انتشار اخبار حمایتی مجلس و دولت از بازار سرمایه موجب شد بورس تهران روز دوشنبه را بعد از 12 روز ریزش مداوم با رشد به پایان برساند اما دیری نپایید که شاخص دوباره وارد مدار نزولی شد به‌طوری که روز گذشته با افت 71 واحدی خود دوباره به کانال 65 هزار واحدی نزول کرد. به گزارش «دنیای اقتصاد» در ابتدای معاملات روز گذشته، روند بورس مثبت بود و شاخص کل افزایش 100 واحدی را نیز تجربه کرد اما فشار عرضه و افزایش فروش شرکت‌ها موجب شد تا شاخص بورس در نیمه دوم معاملات روند کاهشی به خود بگیرد تا پیش‌بینی کارشناسانی که روند مثبت روز دوشنبه را پایدار نمی‌دانستند، محقق شود.

کارشناسان معتقدند هر چند حمایت‌های مجلس و دولت می‌تواند زمینه‌های رونق بورس را فراهم کند اما نباید از این حمایت‌ها انتظار معجزه داشت، زیرا بورس در حال حاضر، محل تقابل دو نگاه ریسک‌گریز و ریسک‌پذیر بازار است و تحرکات این دو گروه، تعیین‌کننده روند حرکتی بازار سهام است.


 به اعتقاد کارشناسان در حالی که دلایل ریزش شاخص هنوز به قوت خود باقی است، انتظار اینکه حمایت‌ها بتوانند روند نزولی بورس را متوقف کنند و بازار سهام را با رونق مواجه کنند، انتظار غیر‌معقولی است.


در این رابطه حجت‌الله صیدی، مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی، روند شاخص کل بورس در دو روز گذشته را طبیعی دانست و گفت: افت و خیزهای شاخص در روز گذشته ناشی از بازی حرفه‌ای و تعامل بین سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر و ریسک گریز است؛ به‌طوری که سرمایه‌گذارانی که ریسک گریزند با نگاه کوتاه‌مدت برای جلوگیری از زیان بیشتر و ترس از اینکه قیمت سهامشان افت کند، اقدام به عرضه سهام خود می‌کنند اما سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر با تجزیه و تحلیل، قیمت سهام را به لحاظ بنیادی برای خرید قابل توجیه می‌دانند و در نتیجه، کنش این دو دسته از سرمایه‌گذاران موجب می‌شود شاخص روزهای متفاوتی را تجربه کند. صیدی ادامه داد: حجم معاملات در روزهای گذشته نسبت به دوسال قبل حجم قابل قبولی است، بنابراین جای نگرانی خاصی وجود ندارد.

 

این کارشناس بازار سهام حمایت‌های دولت ومجلس را اقدامات مناسبی دانست و گفت: حمایت‌های مجلس و دولت سیگنال مثبتی برای سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز است؛ به‌طوری که با اعتماد بخشی و ایجاد دلگرمی، زمینه ماندن این سرمایه‌گذاران را در بورس فراهم می‌کند هر چند که این حمایت‌ها بیشتر تسکین‌دهنده هستند.


این کارشناس بازار سهام با اشاره به گزارش‌های پیشین «دنیای اقتصاد» در رابطه با ریشه‌یابی ریزش شاخص بورس گفت: عواملی چون برآورده نشدن انتظارات بیش از واقع و بسیار خوش‌بینانه سرمایه‌گذاران از مذاکرات هسته‌ای، افت شدید قیمت نفت در هفته‌های اخیر (که موجب افت بورس‌های منطقه نیز شده است)، ارائه بودجه انقباضی و البته تا حدود زیادی منطقی از طرف دولت با تاکید بر اینکه ابهام‌های مهمی نیز در آن وجود دارد، موارد تعیین تکلیف نشده مهمی مانند سیاست‌های خصوصی‌سازی، وضعیت پالایشگاه‌ها و قانون مالیات‌ها، سیاست‌های پولی بلندمدت و کوتاه‌مدت و از همه مهم‌تر رکود شدیدی که همچنان در اقتصاد وجود دارد، از جمله دلایل افت شاخص است.


وی ادامه داد: از آنجا که دلایل ریزش شاخص همچنان به قوت خود باقی است و تغییرات خاصی در آن رخ نداده است بنابراین اگر انتظار داشته باشیم در این شرایط، صرف این حمایت‌ها حال بورس را خوب کند، خطا کرده‌ایم. این کارشناس بازار سهام به عواملی که می‌توانند در کوتاه‌مدت و بلند‌مدت موجب توقف روند نزولی شاخص شوند، اشاره کرد و گفت: اگر حمایت‌های مجلس و دولت از بازار سرمایه جدی و دائمی صورت بگیرد و مذاکرات هسته‌ای نیز به نتیجه برسد، در کوتاه‌مدت تحت تاثیر این شرایط با رشد شاخص مواجه خواهیم شد.


وی ادامه داد: در بلندمدت نیز رشد بازار منوط به ثبات قیمت نفت، تعیین تکلیف سیاست‌های خصوصی‌سازی و نرخ سود بانکی، رفع ابهام علل افت شاخص و ارتقای شفافیت شرکت‌ها است.


این کارشناس بازار سهام در پایان بر لزوم روشن شدن فضای سرمایه‌گذاری اشاره کرد و گفت: تصمیم‌گیران دولتی اعم از دولت و مجلس در کنار تصمیم‌های حمایتی خود که می‌تواند نسخه شفابخشی برای کوتاه‌مدت باشد، به شفافیت فضای سرمایه‌گذاری که آثار بلندمدتی برای اقتصاد کشور به همراه خواهد داشت، توجه ویژه‌ای مبذول کنند.

 

اخبار,اخبار اقتصادی , بازار سرمایه

 اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------