پشت پرده تخفيف‌هاي ويژه كالاهاي لبني در بازار



اخبار,اخبار اقتصادی , محصولات لبنی

 

اخبار اقتصادی -  پشت پرده تخفيف‌هاي ويژه كالاهاي لبني در بازار

برخي گزارش‌ها تاييد مي‌كند كه به دليل كاهش تقاضا و انباشت مواد لبني در كارخانه‌ها، صاحبان اين صنايع براي فاسد نشدن محصولات، فرآورده‌هاي انباري‌شان را پيش از پايان تاريخ مصرف، زير قيمت و با تخفيف مي‌فروشند تا از زيان بيشتر جلوگيري كنند

 گويا قرار نيست بازار بلبشوي محصولات لبني در ماه‌هاي پاياني سال ٩٣ نيز روي خوش به خود ببيند. توليد‌كنندگان محصولات لبني به تازگي به استناد كاهش قدرت خريد مردم قيمت محصولات خود را كاهش داده اند؛ حتي از سوي اين توليد‌كنندگان اعلام شده است كه اين تخفيف‌هاي ويژه تا پايان سال ادامه خواهد داشت.


بنا به گزارش‌هايي كه از بازار محصولات لبني منتشر شده است نشان مي‌دهد شركت‌هاي توليد‌كننده لبنيات به دليل كاهش قدرت خريد و انباشته شدن توليدات‌شان در انبارهاي كارخانه‌هاي لبني اين توليدات را با تخفيف پنج تا ٣٠ درصدي به فروش مي‌رسانند و حتي اين گروه قصد دارند تا براي افزايش مصرف تا پايان سال اين روال تخفيفي خود را ادامه دهند.


برخي گزارش‌ها تاييد مي‌كند كه به دليل كاهش تقاضا و انباشت مواد لبني در كارخانه‌ها، صاحبان اين صنايع براي فاسد نشدن محصولات، فرآورده‌هاي انباري‌شان را پيش از پايان تاريخ مصرف، زير قيمت و با تخفيف مي‌فروشند تا از زيان بيشتر جلوگيري كنند.


البته تخفيف مواد لبني در برند‌هاي مختلف يكسان نيست و مي‌توان گفت به‌طور متوسط انواع لبنيات همراه با تخفيف پنج تا ٣٠ درصدي به فروش مي‌رود. همچنين با وجود كاهش قيمت لبنيات در برخي فروشگاه‌ها، قيمت اين محصولات در مغازه‌هاي سطح شهر تغييري نكرده و با همان قيمت‌هاي قبلي فروخته مي‌شود.


اين روال تخفيفي كارخانجات لبني در حالي است كه در ماه‌هاي ابتداي سال جاري اين توليد‌كنندگان بارها خواستار افزايش قيمت محصولات توليدي خود با توجه به افزايش قيمت خريد تضميني شير بودند. موضوعي كه موجب شد بارها به جنجال‌هاي رسانه‌يي مبدل شود. هر چند كه دولت مخالف اين گراني بود و هربار هم مقابل توليدكنندگان مقاومت كرد اما در تابستان و زماني كه جنجال استفاده از روغن گياهي پالم در صدر اخبار رسانه‌ها قرار گرفت. اين توليد‌كنندگان بودند كه مورد اتهام قرار گرفتند و جلوي افزايش قيمت به صورت شفاف گرفته شد.


در همان زمان توليدكنندگان محصولات لبني كه با اتهام استفاده از روغن پالم در محصولات خود بازار توليدي‌شان را از دست رفته مي‌ديدند، به نوعي خود را مبرا از استفاده از اين روغن مي‌خواندند و با تبليغات خاص سعي كردند نام برند خود را از ليست متهمان استفاده از روغن پالم خارج كنند، در عين حال در آن زمان توليد‌كنندگاني كه به دليل ديد منفي مصرف‌كنندگان با كاهش قابل توجه خريد مواجه شده بودند مجبور به كاهش توليد محصولات خود شدند تا پس از بازگشت آرامش به بازار بر موج قبلي روال توليدي خود سوار شوند.


در آن زمان حتي برخي توليد‌كنندگان در عين حال كه خود را مبرا از استفاده از پالم مي‌دانستند تاكيد مي‌كردند اگر از پالم استفاده نكنند توليد محصولات به نفع شان نيست و متضرر مي‌شوند پس بايد يا دولت با افزايش قيمت لبنيات موافقت كند يا اجازه استفاده از پالم را بدهد. زماني كه دولت از موضع خود براي ثبات قيمت در اين بازار كوتاه نيامد پس كم كم توليد‌كنندگان روال جديدي را در توليدات خود در پيش گرفتند. 

 

از آن زمان بود كه گلايه مصرف‌كنندگان از توليدكنندگان به سبب كم‌فروشي بالا گرفته و برخي توليد‌كنندگان بدون اينكه با قيمت محصولات خود بازي كنند از گرم‌هاي نهايي توليدات‌شان كاستند. اين كاهش گرمي محصولات اگر چه در ديد اول اتفاق خاصي را متوجه اين بازار نمي‌كند اما با توجه به حجم محصولات توليدي رقم انتفاعي قابل توجهي را متوجه توليد‌كنندگان مي‌كرد.


بر اساس اين گزارش، البته شكايت‌ها و اولتيماتوم‌هاي دولتي هم نتوانست آنچنان اين روال را متوقف كند تا اينكه مجددا در آبان ماه خبرهايي از گراني مجدد محصولات لبني به گوش رسيد. ١٨آبان ماه سال جاري بود كه محمدرضا اسماعيلي، مديرعامل اتحاديه سراسري فرآورده‌هاي لبني در مصاحبه‌يي با خبرگزاري مهر از ‌گراني مجدد در بازار لبنيات خبر داد و گفت: «در صورتي كه كارخانجات شيرخام را ١٤٤٠ تومان خريداري كنند، حدود ۲۶ درصد به قيمت تمام‌شده توليد آن افزوده مي‌شود.

 

٧٠ درصد قيمت تمام شده توليد فرآورده‌هاي لبني وابسته به بهاي شيرخام است و در صورتي كه كارخانجات اين محصول را ١٤٤٠ تومان خريداري كنند، حدود ٢٦ درصد به قيمت تمام شده توليد آن افزوده مي‌شود. در حال حاضر شيرخام با كيفيت، با بارميكروبي زير ١٠٠ هزار و چربي ٢/٣ درصد ١٢٥٠ تومان از دامداران خريداري مي‌شود.»


وي البته در همان زمان به افزايش ١٥ درصدي قيمت پيش از اين محصولات لبني اشاره كرده بود و با تاكيد بر اينكه افزايش قيمت لبنيات به صلاح مملكت نيست، گفته بود: «اين محصولات سلامتي مردم را تضمين مي‌كنند. علاوه بر اين، ما ميان دامدار و مصرف‌كننده قرار گرفته‌ايم و درد هر دو گروه را مي‌فهميم. توليد بايد براي دامدار صرفه اقتصادي داشته باشد كه سرپا بماند.»


براساس گزارش منتشر شده توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، در ٢٠ سال اخير مصرف لبنيات و شير تنها يك دهم درصد رشد داشته و سرانه مصرف آن يك سوم استاندارد جهاني است. اين در حالي است كه در همان زمان كه زمزمه‌هاي گراني لبنيات به گوش مي‌رسيد بخش‌هاي تغذيه‌يي وزارت بهداشت با ارايه آمارهايي از زيان‌هاي كاهش مصرف لبنيات و شير خواستار ارايه يارانه دولت به لبنيات بودند تا جلوي زيان‌هاي تغذيه‌يي اين موضوع را بگيرند.


در آن زمان عنوان شد كه بالارفتن خطر شكستگي استخوان و پا درد و كمردرد تنها بخشي از عوارض سوءمصرف كلسيم به شمار مي‌رود و لبنيات نيز به عنوان اصلي‌ترين منبع تامين لبنيات براي بدن انسان به شمار مي‌رود.


آزادسازي قيمت شير و لبنيات از حدود دو سال پيش همزمان با هدفمندي يارانه‌ها كليد خورد. همان زمان هم بسياري از كارشناسان تغذيه معتقد بودند كه دولت بايد روي تعدادي از مواد اصلي غذايي همچنان يارانه پرداخت كند و مانع افزايش قيمت اين مواد غذايي شوند. نظرات كارشناسان اما ناديده گرفته شد و قيمت لبنيات نيز در كنار قيمت سوخت، حامل‌هاي انرژي و... افزايش پيدا كرد. در آن زمان وزارت بهداشت نيز به صف منتقدان پيوست و مخالفت خود را با افزايش قيمت لبنيات رسما اعلام كرد.


به عقيده مسوولان وزارت بهداشت گران شدن لبنيات شيب نزولي سرانه مصرف لبنيات را در كشور افزايش مي‌داد و شير، ماست، پنير و... را از سفره بسياري از خانواده‌ها حذف مي‌كرد. خانواده‌هايي كه خريد لوازم غير ضروري را به خريد و مصرف لبنيات ترجيح داده و به علت مقاصد اقتصادي و با بهانه صرفه‌جويي تصميم به حذف لبنيات از سبد كالاي خود گرفتند.


حال توليد‌كنندگان كه به دنبال افزايش قيمت بودند به يكباره مدافع مصرف‌كنندگان شدند و بدون اينكه دولت يارانه‌يي را به آنها اختصاص دهد خود به ارايه تخفيف‌هاي ويژه و افزايش زمان نگهداري محصولات خود شده‌اند روالي كه نشان از مصرف بيش از استاندارد مواد نگهدارنده دارد.


آمارها به خوبي نشان مي‌دهد كه در طي سه الي چهار سال اخير به دنبال افزايش‌هاي مكرر قيمت لبنيات حداقل شاهد افزايش بيش از ٢٢٠درصدي محصولات لبني بوديم.


حال اينكه توليد‌كنندگان با وجود اين افزايش قيمت‌ها، تا چندي پيش از زيان‌ده بودند توليد با اين قيمت‌ها صحبت مي‌كردند و حالا به دنبال كاهش قيمت و تخفيفات ويژه با نام دلسوزي براي مصرف‌كننده و افزايش سرانه مصرف لبنيات هستند جاي تعجب دارد.
اخبار اقتصادی - اعتماد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------