مشكل بزرگ‌تر از «قيمت» براي خريداران مسكن + جدول



اخبار اقتصادی - چرا بازار ملك هنوز در ركود است؟
مشكل بزرگ‌تر از «قيمت» براي خريداران مسكن

بسیاری از کارشناسان مسکن معتقدند حباب‌های قیمت بازار مسکن تخلیه شده و قیمت‌ها به کف رسیده است.

فروشندگان واقعی ملک برای به فروش رسیدن آپارتمان‌هایشان انعطاف بیشتری به خرج می‌دهند. بسیاری از بساز و بفروش‌ها نیز برای خرید زمین، آپارتمان‌های نوسازشان را به حداقل قیمت می‌فروشند، اما با این وجود هنوز نقدینگی لازم برای استفاده از شرایط به وجود آمده، وجود ندارد. در حال حاضر، اگرچه قيمت مسكن به‌عنوان دغدغه اصلي و هميشگي خريداران مسكن، رام شده و كاهش نسبي پيدا كرده است، اما «نبود قدرت خريد» به‌عنوان مشكل بزرگتر، مانع بهره‌برداري خريداران از شرايط كنوني بازار مسكن شده است.


بیشتر فعالان بازار مسکن معتقد هستند با توجه به کاهش قیمت‌ها، خریداران رغبت بیشتری برای خرید دارند.


برخی سهم خانه‌های کوچک را در رونق بازار بیش از سایر بخش‌های موجود در بازار مسکن می‌دانند زیرا هنوز نقدینگی خریداران به اندازه افزایش جهش دو سال پیش نرسیده است و هنوز هم خرید خانه برای بسیاری دست نیافتنی است.


به همین دلیل با وجود اظهار نظرهایی که در خصوص خروج بازار مسکن از رکود می‌شود ازنگاه برخي مشاوران املاک در تهران بازار همچنان راکد است. براساس آمار در مجموعه شهري تهران حدود 8 تا 9 هزار مشاور املاک ثبت شده وجود دارد و با توجه به حجم معاملات تهران در آذرماه كه 14 هزار مبایعه‌نامه توسط اين بنگاه‌ها تنظیم شده است، به طور میانگین سهم هر کدام از بنگاه‌ها حدود 5/1 فقره قرارداد است و اين يعني بدترين وضعيت كسب‌و‌كار واسطه‌هاي بازار مسكن.


به گفته یکی از مشاوران املاک؛ بازار مسکن هنوز از رکود خارج نشده است. وقتی گفته می‌شود بازار مسکن در حال خروج از رکود است و 20 درصد افزایش معاملات صورت گرفته است  در مقایسه با سال گذشته دارای رشد محسوب می‌شود. بازار هنوز به وضعیت ایده‌آل نرسیده است، وقتی می‌توان گفت بازار نفس کشیده است که به جای 14 هزار قرارداد، 36 هزار قرارداد تنظیم شود.


حسام الدین عقبایی رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران اما اعتقاد دارد بازار برای خرید و فروش، وضعیت مناسبی دارد و می‌گوید: به تمام سازندگان مسکن توصیه می‌کنم از فرصت ایجاد شده در بازار شب عید مسکن استفاده کنند و با فروش واحدهای نوساز و آماده خود، منابع مالی لازم برای شروع و ساخت پروژه‌های جدید را حاصل کنند.


عقبایی با بیان اینکه هم اکنون فرصت خوبی برای فروش واحدهای نوساز است، اضافه می‌کند: سازندگان با شروع فصل گرم به نقدینگی بیشتری برای تکمیل پروژه‌های خود نیازمندند، بنابراین به آنها پیشنهاد می‌کنم با جلوگیری از فوت وقت، منتظر افزایش قیمت و بازگشت حباب به بازار فروش واحدهای نوساز نباشند و هر چه سریع‌تر نسبت به تزریق واحدهای آماده خود به بازار فروش و نقد کردن سرمایه خود اقدام کنند، چرا كه به این زودی، بازار مسكن با رشد قیمت مواجه نخواهد شد.


وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر قیمت مسکن به سطح واقعی رسیده است، می‌گوید: این تصور که احتکار مسکن در شرایط فعلی می‌تواند باعث افزایش قیمت و سود بیشتر برای سازندگان شود کاملا اشتباه است و ما شاخص‌های مربوط به این افزایش را که نتیجه احتکار باشد در حال حاضر در بازار مسکن رصد نمی کنیم.

اخبار,اخبار اقتصادی , قیمت مسکن

 اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------