آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

دارندگان کارت سوخت حتما بخوانند/ خبر جدید رسانه دولت درباره سهمیه بنزین خودروها

۶۰ لیتر سهمیه بنزین اردیبهشت‌ماه خودروهای شخصی بدون هیچ‌گونه تغییری، ساعت ۲۴ امشب در کارت‌های هوشمند سوخت شخصی شارژ می‌شود.…

دولت کاهش قیمت نفت را به حذف یارانه های نقدی گره خواهد زد؟



اخبار,اخبار اقتصادی ,کاهش قیمت نفت

 

اخبار اقتصادی - دولت کاهش قیمت نفت را به حذف یارانه های نقدی گره خواهد زد؟

هرچه زمان می گذرد و امیدها نسبت به افزایش قیمت نفت کاهش پیدا می کند، زمزمه های کاهش نرخ قیمت نفت و احتمال کاهش تعداد یارانه بگیران در بودجه افزایش پیدا کرده است که در نهایت منجر به تغییرات گسترده در ارقام بودجه می شود.

دولت به وعده خود مبنی بر ارسال بودجه در سر وقت قانونی خود یعنی 15 آذر عمل کرد و بودجه را به مجلس رساند. اما این روزها شاید دولت و بعضی از مجلسی ها آرزو می کردند که دولت به قانون به مثابه گذشته عمل نمی کرد و کمی دیرتر بودجه را به مجلس می آورد؛ چرا که بعضی از موضوعات اساسی در بودجه با تغییرات اساسی مواجه شده است.

به گزارش«تابناک» ؛ موضوع قیمت نفت و وضعیت یارانه های نقدی در بودجه یکی از گزاره های اساسی است که تاثیر فراوانی در عددهای درآمدی و هزینه ای بودجه دارد. امسال دولت هنگامی که نوشتن بودجه را کلید زد، قیمت نفت بین 100 تا 110 دلار را تجربه می کرد. هنگامی که بودجه در هیئت دولت تصویب شد، قیمت نفت 70 تا 75 دلار بود. حال که مجلس می خواهد بودجه را بررسی کند نفت به قیمت زیر 45 دلار رسیده است.

از سوی دیگر یکی از موضوعات مهم دیگر در بودجه که نزدیک به 40 هزار میلیارد تومان به هزینه های جاری دولت اضافه می کند؛ یارانه های نقدی به همه مردم است. اگرچه دولت برای اجرای مرحله دوم یارانه ها تلاش فراوانی کرد که تعداد افراد یارانه بگیر را کاهش دهد اما در این راه به موفقیت چندانی دست پیدا نکرد.

با این حال هرچه زمان می گذرد و امیدها نسبت به افزایش قیمت نفت کاهش پیدا می کند، زمزمه های کاهش نرخ قیمت نفت و احتمال کاهش تعداد یارانه بگیران در بودجه افزایش پیدا کرده است.

بنابراین باتوجه به شرایط موجود به نظر می‌رسد؛ مهم‌ترین مشکل پیش روی لایحه بودجه، مساله قیمت نفت و وضعیت یارانه های نقدی می باشد. به‌عبارت دیگر هرچقدر درآمدهای دولت کاهش پیدا کند به همان اندازه از خدماتی که دولت پیش‌بینی کرده بود که یکی از آنها یارانه نقدی به مردم است، کاسته می‌شود و باید به امور ضروری‌تر پرداخته ‌شود.

در این میان به نظر می رسد که کاهش قیمت نفت و تصریح آن در بودجه نه‌تنها مشکلی ندارد، بلکه اگر مجلس موفق به انجام آن شود این امر حرکتی در راه کاهش هزینه‌ها و آسیب‌ها خواهد بود و بر اساس آن قیمت واقعی در بودجه جای می‌گیرد و بر اساس درآمدهای موجود مخارج درنظر گرفته می‌شود.

البته یکی از موضوعاتی که می تواند کمی در روند کاهش قیمت نفت در بودجه تاثیر بگذارد، بازتاب بین المللی کاهش قیمت نفت در بودجه ایران است که می تواند تعبیر به پذیرش قیمت کنونی نفت از سوی ایران است. در حالی که نمی تواند، این فرضیه تاثیر زیادی در یک تصمیم قطعی و عاقلانه از سوی تصمیم گیران در دولت و مجلس داشته باشد.

در همین حال امروز علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی امروز اعلام کرده است که:« لایحه بودجه بر اساس فروش نفت به قیمت 70 دلار تدوین شده است ولی اکنون در حال اصلاح این لایحه به 40 دلار هستیم» همچنین وی دیروز در اظهار نظر دیگری در مجلس شورای اسلامی در ارتباط با موضوع یارانه ها اعلام کرده است که « حذف یارانه ثروتمندان از شعارهای من هم بوده ولی رئیس جمهور و دولت با سرک کشیدن به حساب‌های بانکی مردم مخالف هستند ضمن آنکه رئیس مجلس هم با این موضوع مخالفت کرده است.»

با این حال شرایط کشور نشان می دهد که دولت به احتمال زیاد با توجه به فشار کاهش قیمت نفت در بودجه سال آینده و به تبع آن فشار درآمدی در بودجه، بر اساس سیستم خود اظهاری در ثبت نام مجدد در مرحله دوم یارانه ها، افرادی را که بیش از سه میلیون درآمد ماهانه دارند را حذف کند که تعداد این افراد بین 2تا 3 میلیون نفر می باشد. این کاهش می تواند در سال نزدیک به 2000 میلیارد تومان از یارانه نقدی بکاهد که احتمالاً حداقل کاهش یارانه نقدی در سال آینده باشد.

اخبار اقتصادی - تابناک

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------