شترهای چینی هم وارد بازار ایران آمدند/ گوشت شترهای چینی در سفره‌ ایرانیان!



اخبار,اخبار اقتصادی ,شترهای چینی

 

اخبار اقتصادی - شترهای چینی هم وارد بازار ایران آمدند/ گوشت شترهای چینی در سفره‌ ایرانیان!

چینی‌ها هر روز جاي بيشتري براي خود در بازارهای جهانی باز مي‌كنند اما شاید کمتر کسی می‌توانست فکرش را کند که این چشم بادامی‌ها شتر هم تولید و صادر کنند! اما این موضوع واقعیت دارد، چراکه به تازگي شترهايي در شرق كشور مشاهده شده‌اند كه بر روي صورت و گردنشان داغي همچون اتيكت كالاها به زبان چيني حك شده است

به گزارش تابناک، دیگر همه می‌دانند چيني‌ها كارگاه تامين انواع كالا، "از شير مرغ تا جان آدميزاد" را در سراسر جهان راه‌اندازی کرده‌اند؛ تنوع تولیدات آنها به حدی است كه امروزه در بيشتر كالاهاي موجود در بازارهای جهانی، اتيكت "ساخت چين" به چشم مي‌خورد.

چینی‌ها هر روز جاي بيشتري براي خود باز مي‌كنند اما شاید کمتر کسی می‌توانست فکر کند که این چشم بادامی‌ها شتر هم تولید و صادر کنند! اما این موضوع واقعیت دارد، چراکه به تازگي شترهايي در شرق كشور مشاهده شده‌اند كه بر روي صورت و گردنشان داغي همچون اتيكت كالاها به زبان چيني حك شده است.

به اين ترتیب، اگر تاكنون عبارت ساخت چين را بر روي انواع و اقسام كالاها از قبيل لباس و كيف و كفش مشاهده مي‌كرديم، امروز بايد به اين سياهه، شتر را هم اضافه كنيم.

اگر چه پيش از اين نيز گفته مي‌شد شترهاي چيني گاها وارد استان‌هاي شرقي كشور مي‌شوند اما افزايش قيمت گوشت شتر در كشور، بازار واردات شتر چيني را داغ كرده است و اكنون اين شترها از چين به افغانستان و سپس از مناطق شرقي كشور گذر كرده و به مركز نزديك‌تر می‌شوند.

اين در حالي است كه در ایران سه نژاد شترهاي دو کوهانه، یک کوهانه و آمیخته - که این نژادها دارای تیره‌های متعددی‌اند – وجود دارد و علاوه بر داغ، از نظر رنگ و شكل نيز با نژادهاي ايراني و حتي افغاني و پاكستاني متفاوت است.

بر روي گردن، صورت، پاها و يا بدن اين نوع شترها داغي كه نشانه مالكيت اين شترها است، به زبان چيني حك شده و علاوه بر آن، اين شترها از نشانه شترهاي چيني نظير قد و هيكل بلند و چهره بسيار كشيده برخوردارند.

اين نشانه‌ها، شترهاي وارداتي چيني را از شترهاي منطقه ايران، هند، پاكستان و افغانستان متمايز مي‌كند؛ این نوع شتر كه معمولا به رنگ قهوه‌ای و از تیپ گوشتی هستند، از طریق افغانستان به ایران آورده شده و اكنون به وفور در استان سیستان وبلوچستان به چشم مي‌خورد.

قاچاق بیش از واردات
به گفته يك مقام مطلع، قاچاق شتر نيز همچون قاچاق دام‌هاي ديگر همواره از طريق مرزهاي شرقي وارد كشور و به خصوص مناطق بيرجند، نهبندان، زهك، زابل، بيرجند، ايرانشهر، خاش، ميل 75 در خراسان جنوبي مي‌شود و افزايش قيمت دام از يك طرف و سختگيري در مجوز واردات از طرف ديگر، قاچاق شتر به كشور را گسترش داده است؛ به گونه‌اي كه گفته مي‌شود در برخي ماه‌ها بيش از پنج هزار نفر شتر وارد كشور مي‌شود.

وي ادامه مي‌دهد: پرواضح آنكه، واردات شتر چيني به صورت قاچاق علاوه بر اينكه در بازار پرورش‌دهندگان شتر اختلال ايجاد مي‌كند، تحفه‌اي ديگر با خود به همراه دارد كه چيزي نيست جز ورود بيماري‌هاي دام و حتي بيماري‌هاي مشترك بين انسان و دام.

رئیس سازمان دامپزشکی نيز در اين ارتباط، بابیان اینکه ترددها و قاچاق غیرمجاز احتمال افزایش بیماری‌های مشترک را زیاد می‌کند، گفت: افزایش قیمت دام در داخل و کاهش قیمت آن در کشورهای همسایه زمینه‌ قاچاق دام به کشور را ايجاد كرده است. ترددها و قاچاق غیرمجاز خطرات زیادی را در حوزه بهداشت دام و بهداشت انسانی به دنبال دارد و احتمال افزایش بیماری‌های مشترک را بیشتر می‌کند.

خرید هاشی‌ها از قاچاقچیان
با توجه به خطراتي كه قاچاق دام از مرزهاي مختلف كشور به دنبال خواهد داشت، بعضي از چوبداران، هاشي‌ها (شتر تازه متولد شده) را از قاچاقچيان براي پرورش خريداري كرده و بعد از اينكه شتر دوساله يا سه ساله شد، آن را براي مصرف گوشت مي‌فروشند. اين شترها بعد از دو تا سه سالگي به كشتارگاه‌ها انتقال و ذبح و سپس براي عرضه به بازار انتقال داده مي‌شود.

شتر، علاوه بر اینکه وسیله اصلی رفت و آمد ساکنین صحرا است، مي‌تواند در تامين گوشت و شير در تامين غذا نقش داشته باشد. علاوه بر اين، پشم شتر در توليد پتو، فرش، ‌لباس‌های پشمی، ‌طناب و ریسمان به کار گرفته مي‌شود و همچنين پس از کشتار، می‌توان از پوست آن برای توليد کفش و اقلام چرمي ديگر استفاده کرد

اخبار اقتصادی - تابناک

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------