آخرین اخبار اقتصادی

اقتصاد ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد

یک اقتصاددان با بیان اینکه اقتصاد ایران در شرف سائوپائولویی شدن است، گفت: این سائوپائولویی شدن اقتصاد اتفاق افتاده و اکنون…

آن روی سکه زنجانی‌



اخبار,اخبار اقتصادی , بابک زنجانی‌

 

متاسفانه در سالهای اخیر شفافیت در اقتصاد ایران کمرنگ شده و امثال بابک زنجانی‌ها محصول همین عدم‌شفافیت هستند.

در دوره پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، سیستم اقتصادی کشور یک سیستم رانتی و بیشتر وابسته به دربار و شاه بود و در سالهای اول انقلاب که روزنامه‌ها آزاد شدند مشخص شد که یک اقلیتی پول‌های میلیاردی مملکت را از راههای مختلف به خارج از مرزها منتقل کرده و بخشی از امرای ارتش و درباریان و صاحبان قدرت در اقتصاد فساد کرده بودند که البته به دلیل باز بودن فضای رسانه‌ای کاملا افشا شد.

 

در سالهای اول انقلاب و بخصوص در سالهایی که کشور درگیر جنگ تحمیلی بود، تقریبا مشکل فساد در حال کاهش بود که دلیل آن را می‌توان حضور جدی رسانه‌ها در اوایل انقلاب و دوران جنگ دانست؛ در نتیجه فساد در آن سالها به شدت کاهش یافت.

 

بعد از دوران جنگ یکی از دلایلی که فساد دوباره در ساختار اقتصاد ایران لانه کرد وجود اقتصاد دولتی و رانتی بود که به شدت در حال گسترش بود و همچنین مهمترین دلیل این اقتصاد رانتی در دوران بعد از جنگ، عدم وجود شفافیت لازم در اقتصاد عنوان می‌شود. در واقع اتاق اقتصاد ایران آنقدر باید شفاف باشد که اگر کسی کوچکترین تخطی از قانون و کوچک‌ترین سوء‌استفاده‌ای از منابع بیت‌المال کرد به اشد مجازات برسد. چرا که اولین دادگاه، افکار عمومی است.

 

متاسفانه در سالهای اخیر شفافیت در اقتصاد ایران کمرنگ شده و امثال بابک زنجانی‌ها محصول همین عدم‌شفافیت هستند.

 

با کمی توجه به اعداد و ارقامی که درباره تخلف بابک زنجانی منتشر شده است یعنی حدود دومیلیارد و 200میلیون دلار این سوال پیش می‌آید که «وقتی به‌زعم محاسبات سازمانهای جاسوسی با یک عدد 50میلیون دلاری می‌توان در یک کشور کودتا کرد، چگونه می‌شود که یک فرد دومیلیارد و 200میلیون دلاراز پول نفت یک مملکت را به جیب بزند؟» دلیل این حجم از تخلف چیست؟ اگر فردی به عنوان کارشناس بخواهد به وزارت نفت برود قطعا ساعتها باید پشت در بماند، حال چطور است که برخی از جمله بابک زنجانی به راحتی پول نفت را ‌خوردند و حاضر به پس دادن آن نیستند.

 

با کمی دقت می‌شود دست‌هایی که پشت امثال بابک زنجانی وجود دارد را دید. نقدی که در این باره به آقای روحانی می‌شود این است که دولت نباید کوچکترین تعارفی در زمینه افشای فسادها داشته باشد بلکه باید به صورت کاملا شفاف اعلام کند که چه کسانی پول بیت المال را به جیب زده‌اند و اگر شخصی پشت بابک زنجانی بوده افشا شود. اگر این شفافیت به وجود بیاید و مردم بدانند که زنجانی به تنهایی به این کارها دست نزده، آنگاه از تکرار اینگونه تخلفات جلوگیری خواهد شد. شفافیت اقتصادی و افشای تخلف براساس قانون قطعا ریشه فساد اقتصادی را خشک می‌کند.
مهدی پازوکی کارشناس اقتصادی
اخبار اقتصادی - آرمان

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------