انتشار آمار رسمی تولید و صادرات نفت ایران



اخبار,اخبار اقتصادی ,صادرات نفت

 

مقایسه آمارهای ده سال اخیر حاکی از آن است که میزان نقدینگی در ده سال اخیر تقریبا ده برابر شده است.

تازه ترین گزارش بانک مرکزی ایران برای اولین بار در دو سال و نیم اخیر میزان تولید و صادرات نفت ایران را به طور رسمی اعلام کرده است. این گزارش نشان می دهد همزمان تولید و صادرات نفت ایران در دو سال گذشته بعد از تشدید تحریم ها کاهش پیدا کرده است.

به گزارش بی بی سی، نماگرهای اقتصادی سه ماه دوم امسال نشان می دهد که تولید نفت ایران در سال گذشته از سه میلیون و ۷۳۲ هزار بشکه در سال ۱۳۹۱ به سه میلیون و ۴۸۱ هزار بشکه در سال گذشته کاهش پیدا کرده است.

صادرات نفت ایران نیز از سال ۱۳۹۱ بعد از تشدید تحریم های بین المللی کاهش پیدا کرده است اما میزان آن به حدی نبوده که قبلا مطرح می شد.

در سال ۱۳۹۱ میزان صادرات نفت ایران از دو میلیون و ۱۰۷ هزار بشکه در سال ۱۳۹۰ با حدود ده درصد کاهش به یک میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه کاهش پیدا کرده است. این روند در سال ۱۳۹۲ هم ادامه پیدا کرده به گونه ای که در سال گذشته این رقم به یک میلیون و ۶۸۵ هزار بشکه رسیده است.

در دوسال اخیر این اولین باری است که میزان صادرات نفت ایران به طور رسمی منتشر می شود. پیش از این به جای میزان صادرات نفت نقطه چین گذاشته شده بود.

البته میزان صادرات نفت در شش ماه اول همچنان نامشخص است و به جای آن نقطه چین گذاشته شده است.

تولید، صادرات و درآمد نفت ایران
نفت                                  سال۱۳۹۰     ۱۳۹۱     ۱۳۹۲     نیمه اول ۹۳
تولید نفت (هزار بشکه در روز)     ۳۶۱۹     ۳۷۳۲     ۳۴۸۱     ...
صادرات (هزار بشکه در روز)         ۲۱۰۷     ۱۹۰۰     ۱۶۸۵     ...
درآمد سالانه (میلیارد دلار)     ۱۱۸.۸۶۱    ۶۸.۱۳۶۵   ۶۴.۷۸۹     ۳۳.۶۳۱

پیش از این گفته می شد که متوسط صادرات نفت ایران در دو سال اخیر به دلیل تحریم‌ها به حدود یک میلیون بشکه در روز رسیده در حالی که آمار رسمی خلاف آن را نشان می دهد.

میزان درآمدهای نفتی از بیش از ۱۱۸ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۰، در سال گذشته به بیش از ۶۴ میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است. آمارهای تازه حاکی است که در شش ماه اول سال درآمد نفت بیش از ۳۳ میلیارد دلار بوده است.

با کاهش شدید قیمت نفت در بازارهای جهانی، پیش بینی کارشناسان این است که درآمد نفتی ایران در نیمه دوم سال به شدت کاهش پیدا کند.


خروج از رکود
اقتصاد ایران که دو سال پیاپی با رشد منفی رو به رو بود در شش ماه گذشته رشد مثبتی را تجربه کرده است. بنابر گزارش بانک مرکزی، در تابستان امسال همچون فصل بهار، رشد اقتصای مثبت سه درصد و نرخ بیکاری ۹.۵ درصد بوده است.

تازه ترین گزارش بانک مرکزی که هر سه ماه یک بار در قالب "نماگرهای اقتصادی" چاپ می شود، نشان می دهد که نرخ تورم در پایان شهریور امسال ۲۱.۱ درصد بوده است.

این گزارش نشان می دهد که چطور رشد بخش نفت و صنعت که تا آخر سال گذشته منفی بود در شش ماه اول سال مثبت شده و تاثیر آن در رشد اقتصادی ظاهر شده است.

ارزش افزوده بخش نفت از سال ۱۳۹۰ منفی بوده و این روند از زمستان سال گذشته مثبت شده و در شش ماه اول سال نیز ادامه پیدا کرده است. رشد ارزش افزوده بخش نفت در سال ۱۳۹۰ منفی یک درصد بوده و این رقم در سال ۹۲ به منفی ۳۷.۴ درصد و در سال گذشته به منفی ۸.۹ درصد رسیده بود.

در بهار امسال رشد ارزش افزوده بخش صنعت نفت ۷.۷ درصد و در تابستان به ۱۰.۷ درصد رسیده است.

رشد بخش صنعت نیز از سال ۱۳۹۱ منفی شده به گونه ای که در این سال منفی ۶.۴ درصد و در سال گذشته منفی ۲.۹ درصد بوده است. این روند در شش ماه اول امسال بالای ۷ درصد رشد داشته است.

در عین حال، گزارش تازه بانک مرکزی نشان می دهد که جواز تاسیس واحدهای صنعتی که در سال گذشته رشدی ۲۴ درصدی داشت در شش ماه اول سال، رشد منفی ۸ درصد داشته است. این یعنی از متقاضیان ایجاد واحدهای صنعتی به شدت کاسته شده است و سرمایه گذاران تمایلی به سرمایه گذاری در بخش صنعت ندارند.

بنابر این گزارش، میزان سرمایه گذاری در واحدهای صنعتی جدید نیز در شش ماه اول سال کاهش چشمگیری پیدا کرده است.

"تشکیل سرمایه ثابت" یکی از مهمترین شاخص هایی است که نشان می دهد وضعیت سرمایه گذاری چگونه است. در گزارش تازه بانک مرکزی تشکیل سرمایه ثابت که در سال ۱۳۹۱ منفی ۲۳.۸ درصد و در سال گذشته منفی ۶.۹ درصد بود در بهار امسال به ۳.۶ و در تابستان به ۲۶.۳ درصد افزایش پیدا کرده است.

تشکیل سرمایه ثابت متشکل از دو بخش ساختمان و ماشین آلات است اما در گزارش تازه بانک مرکزی فقط آمار کلی تشکیل سرمایه منتشر شده و به جای جزئیات آن نقطه چین گذاشته شده است.

ادامه رکود در بخش مسکن
تازه ترین گزارش بانک مرکزی نشان می دهد که رکود بخش مسکن در حال عمیق تر شدن است. بنابر این گزارش، تعداد پروانه های ساختمانی صادر شده در سال های ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ به ترتیب ۲.۴ و ۷.۶ درصد منفی بوده است اما این روند در بهار امسال به منفی ۳۰ و در تابستان به منفی ۳۹ درصد رسیده است.

رشد نقدینگی نیز که در دو سال اخیر رشدی ۳۰ درصدی داشت، در بهار امسار ۳.۹ درصد و در تابستان رشد ۹.۹ درصدی داشته است. آخرین آمار نشان می دهد که میزان نقدینگی در پایان شهریور ماه بیش از ۶۵۳ هزار میلیارد تومان بوده است.

مقایسه آمارهای ده سال اخیر حاکی از آن است که میزان نقدینگی در ده سال اخیر تقریبا ده برابر شده است.

اخبار اقتصادی - عصر ایران

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------