آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

لوازم خانگی گران خواهد شد؟

محمود سیجانی اظهار داشت: برخی تولیدکنندگان لوازم خانگی درخواست افزایش قیمت ارائه کرده‌اند که در دست بررسی است و هنوز تایید…

گرانی نان گریبان دولت را می‌گیرد؟/ نان خیلی راحت گران شد اما یارانه ثروتمندان، همچنان پابرجا



اخبار,اخبار اقتصادی ,هدفمندی یارانه ها

 

دولت حاضر است که نان را گران کند اما یارانه ثروتمندان را قطع نکند در حالی‌که نان این روزها به دلیل کاهش قدرت خرید مردم، به قوت غالب بسیاری از آنها تبدیل شده و شاید همان 100 تومان یا 200 تومان تغییر هم، بر روی مصرف آنها تاثیرگذار باشد.

به گزارش اقتصادی، اگرچه دولت مدت‌ها است حرف از اصلاح قیمت نان و آرد می‌زند، اما به نظر می‌رسد نان اکنون قوت غالب بسیاری از مردم است، آنهایی که شاید قدرت خریدشان طی سال‌های گذشته علیرغم گفته های دولت برای کنترل تورم، روز به روز کاهش یافته است.

اما شاید دولت کمترین توجهی به این عامل در گرانی نان کرد که یکی از اثرات نامطبوع افزایش قیمت این کالای حساس و استراتژیک در سبد مصرفی مردم، فشاری است که به قشر کم درآمد جامعه وارد می شود. هر چند که دولت به راحتی افزایش نرخ 30 درصدی را عنوان می‌کند و به نظرش، این افزایش قیمت شیب ملایمی داشته است.

در این میان، برخی دولتمردان بر این باورند که این افزایش قیمت، تاثیری در لایه‌های میانی خانوارها ندارد ولی وقتی دهک‌های سه یا چهار درآمدی را بررسی می‌کنیم، مشاهده می شود که فشار مضاعفی از این بابت به آن‌ها وارد شده است.

بنابراین برخی تحلیگران بر این باورند که گرانی نان، گریبان دولت را خواهد گرفت، بنابراین دولت نمی‌تواند نسبت به قوت غالب این اقشار کم‌درآمد بی تفاوت باشد، چرا که اقتضای قانون اقتصادی اسلام بر این مبنا است و قانون هدفمندی یارانه ها نیز بر این اصل صحه گذارده است.

حال دولت در حالی افزایش قیمت 100 در صد یا شاید بیشتر را برای نانوایی های آزادپز در نظر گرفته است که حاضر است ریسک افزایش قیمت نان را بپذیرد ولی یارانه ثروتمندان را که مطابق با قانون مجلس باید حذف شود، را حاضر نیست ریسک کند و دوشنبه عصر هم وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد که خطای حذف یارانه پردرآمدها بالا است و ممکن است تبعات برای دولت داشته باشد.

به هرحال، به نظر می رسد دولت تا دیر نشده باید برای نان و گرانی آن در برخی مناطق فکری بکند، به خصوص اینکه نظارت در بسیاری از مناطق ضعیف است و هنوز چتر نظارتی بر روی نانوایی‌ها باز نشده که اجازه ندهد عده‌ای به بهانه آزادپزی، آرد دولتی دریافت کنند و در مقابل، نان گران به دست مردم بدهند.

اخبار اقتصادی - اقتصادی

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------