چین بار دیگر منجی می‌شود؟



اخبار,اخبار اقتصادی , صنعت خودرو چین

 

پنج پیش‌‌بینی برای صنعت خودرو چین

فروش خودروهای سواری چینی در سال 2014 نسبت به سال پیش از آن 9/9 درصد رشد کرد، اما این رشد در سال 2013 میلادی 16 درصد بود.

اکنون این پرسش مطرح است که آیا خودروساز شماره یک جهان، همچنان یک منبع قابل اعتماد رشد فروش خودرو در جهان خواهد بود؟ اکنون نه تنها برندهای داخلی، فشار ناشی از رکود را متحمل می‌شوند؛ بلکه نام‌های معتبر خارجی همچون فولکس‌واگن و فورد نیز شاهد کندی روند فروش خود در این کشور هستند.

آیا این رکود در صنعت خودروسازی چین ادامه خواهد یافت؟
برای پاسخ به این پرسش، وال‌استریت ژورنال به پنج پرسش کلیدی در مورد روندهایی که طی سال پیش‌رو، انتظار صنعت خودرو چین را می‌کشند، پاسخ داده است و آنها را پیش‌بینی کرده است. این پنج پیش‌بینی به شرح زیر است:


1- کندی فروش
آیا خریداران چینی، با همان سرعتی که طی سال‌های اخیر خودرو می‌خریدند، به خرید خود ادامه خواهند داد؟ احتمالا خیر. رشد کند اقتصاد چین یک دلیل مهم است، اما محدودیت‌های روزافزون مالکیت خودرو برای مقابله با ترافیک در این کشور هم نقش مهمی را به‌ویژه در بازارهای بزرگ‌تر واقع در شهر‌های ساحلی چین ایفا می‌کنند.

 

شهر جنوبی شنزن آخرین مورد از این دست است. برخی تحلیلگران می‌گویند احتمالا نخستین ماه‌های سال نشان‌دهنده کندی فروش خودروهای چینی خواهد بود، اما در ماه‌های بعد به مدد سطح بالای درآمد مصرف‌کنندگان و خطی مشی دولت برای تبدیل اقتصاد چین به یک اقتصاد متکی بر مصرف، شاهد افزایشی در نرخ رشد فروش خودرو در چین خواهیم بود. این افزایش ممکن است نرخ رشد را به یک نرخ بالای تک رقمی یا یک نرخ پایین دو رقمی برساند.


2- افزایش عرضه
با توجه به اینکه کندی رشد تقاضا، خیلی هم وضعیت فاجعه‌باری نداشت، احتمال می‌رود که افزایش عرضه در سال پیش‌رو اوج گیرد. برخی از خودروسازان عمده، از جمله فولکس‌واگن و فورد موتور آلمان، در برخی از ماه‌های سال 2014، محدودیت ظرفیت تولید را مقصر اصلی افزایش نیافتن فروششان دانستند. به بیان ساده‌تر آنها اعلام کرده‌اند که نمی‌توانند متناسب با تقاضای مشتریان چینی خودرو تولید کنند. چند کارخانه و خط مونتاژ که قرار است ظرف 12 ماه آینده وارد خط تولید شوند، می‌توانند مشکلات کمبود ظرفیت را کاهش دهند. برخی خودروسازان هم در این میان از افزایش ظرفیت سایرین، متضرر خواهند شد که البته فولکس واگن در میان آنها نخواهد بود. در عوض تحلیلگران بر این باورند که این افزایش ظرفیت موجب ریزش سهم برندهای ژاپنی و چینی در بازار خواهد شد.  


3- نارضایتی فروشندگان
در شرایطی که خودروسازان خودروهای جدید روانه بازار می‌کنند، این وظیفه به فروشندگان خودرو در چین محول می‌شود که مصرف‌کنندگان بیشتری را به پرداخت پول‌هایی که به سختی به‌دست آورده‌اند، تشویق کنند. این وظیفه‌ای است که انجامش در سال جاری بیش از هر زمان دیگری در چین دشوار شده است و بنظر می‌رسد که در سال 2015 حتی چشم‌انداز نگران‌کننده‌تری داشته باشد. نارضایتی فروشندگان هم در فروش خودروهای تولید انبوه مشاهده می‌شود و هم در فروش خودروهای لوکس. به‌ویژه فروشندگان بی‌ام‌و در سال 2014 با نارضایتی اعلام کردند که اهداف این خودروساز آلمانی با واقعیت‌های بازار منطبق نیست. انتظار می‌رود فروشندگان سایر برندها هم همین اعتراضات را ادامه دهند.


4- مقررات سختگیرانه
همزمان با آنکه بازار خودرو چین به رشد خود ادامه می‌دهد و بر تقاضاهای مصرف‌کنندگان افزوده می‌شود، انتظار می‌رود که در 12 ماه پیش‌رو شاهد تحولی در مقررات باشیم طوری که این تحول به کمک فروشندگان و مصرف‌کنندگان خواهد آمد. به‌عنوان مثال با تسهیل قوانینی که فروشندگان را ملزم به اخذ مجوز برای فروش برندهای خودرو می‌کرد، اکنون فروشندگان چینی قادر خواهند بود آزادانه برند خودروهایی را که در زمینه فروششان فعالیت می‌کنند، تغییر دهند. گرچه بعید به‌نظر می‌رسد فروشندگان خودرو برندی را که در زمینه فروش آن تا کنون فعالیت می‌کرده‌اند، تغییر دهند، اما به هر حال چنین قوانینی به خودروسازان، به‌ویژه خودروسازان خارجی علایمی نشان می‌دهد مبنی‌بر اینکه می‌توانند رویکرد خود در مواجهه با فروشندگان را مورد بازبینی قرار دهند. علاوه بر این، بازرسی‌های مقامات چینی برای مبارزه با انحصارگرایی برخی برندهای خودروهای خارجی هنوز به پایان نرسیده است و تعجبی نخواهد داشت اگر دور جدیدی از این بازرسی‌ها در سال پیش‌رو آغاز شود.


5- موج خودروهای سبز
سال جدید، سال حرکت به سمت خودروهای الکتریکی و هیبریدی-برقی و محبوب‌سازی آنها است. این نوع دوم، خودروهایی هستند که هم با برق کار می‌کنند و هم با بنزین. فروش خودروهای برقی اکنون کمتر از یک درصد کل فروش خودروهای سواری را به خود اختصاص می‌دهد. اما تولیدکنندگان قصد دارند تلاش کنند تا مدل‌های مقبول‌تری را به‌ویژه در بخش خودروهای کوچک برقی تولید کنند، اما دولت نیز هدفی را در این زمینه تعیین کرده است. چین قصد دارد نیم میلیون دستگاه از این خودروها را تا پایان سال 2015 روانه جاده‌ها کند. از قبل نیز اعلام شده است که خریداران چنین خودروهایی خواهند توانست از یارانه‌های دولتی و در برخی از شهرها دستیابی آسان‌تر به گواهی‌نامه برخوردار شوند.
اخبار اقتصادی  - دنیای اقتصاد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------