تشدید ناپایداری قیمتی در بازار نفت



يكي از روش‌هاي پيش‌بيني قيمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر اين اساس در این صفحه روندهاي قيمتي بازارهای مهم ایران و جهان به نمايش گذاشته شده‌اند. همچنين در متن مربوط به هر قسمت روند آتي قيمت‌ها براساس شواهد موجود پيش‌بيني شده‌اند.

بازار سهام

اخبار,اخبار اقتصادی ,بازار سهام

 
توقف شاخص در مرز 65 هزار
در پایان معاملات هفتگی، شاخص کل بار دیگر روند نزولی خود را ادامه داد و با افت 4/1 درصدی در این مدت، در مرز 65 هزار واحدی متوقف شد. سقوط بورس در شرایطی اتفاق افتاد که در ادامه سیگنال‌های مثبت در هفته گذشته، گزارش‌های 9 ماهه شرکت‌های بورسی حاکی از پوشش مناسب سودآوری (EPS) است و پیش‌بینی‌های سودآوری برای سال مالی آتی نیز روند خوبی را نشان می‌دهند.

 

در این رابطه، حتی می‌توان به تعدیل مثبت بعضی از بزرگان بورسی مانند نماد‌های «خودرو» و «فارس» اشاره کرد. با این وجود، پتانسیل در بازار سرمایه در اثر کاهش شدید قیمت‌ها بیشتر شده است و به نظر می‌رسد در نگاه بلندمدت بتواند سود‌دهی مناسبی را ایجاد کند. با این حال، همچنان هیجان و کاهش قیمت جهانی کالا‌ها عامل نگران‎کننده‌ای است که موجب افت شاخص با شیب تندی شده است.

بازار ارز

اخبار,اخبار اقتصادی ,بازار سهام

 
هفته آرام دلار با ابلاغیه جدید
در هفته گذشته، هر دلار آمریکا تغییرات اندک یک دهم درصدی را به ثبت رساند و در نهایت به قیمت 3 هزار و 465 تومان معامله شد. آرامش نسبی در بازار ارز به موازات برگزاری مذاکرات هسته‌ای، در اوایل هفته گذشته مشاهده می‌شد.

 

با توجه به اینکه مذاکرات هسته‌ای به پیشرفت قابل توجهی دست نیافت و ادامه روند مذاکرات به ماه‌های آینده موکول شد، افزایش سفته‌بازی در بازار ارز، رشد قیمت دلار در اواسط هفته را سبب شد. در ادامه اما مسیر معکوسی در پیش گرفت؛ عامل موثر در کاهش قیمت دلار در پایان هفته، ابلاغ قوانین معاملاتی جدید به صرافی‌ها از سوی بانک مرکزی بود که به نظر می‌رسد با هدف کاهش معاملات غیرواقعی (کاهش سفته‌بازی) و سوق دادن بازار به سوی معاملات واقعی است. به این ترتیب، بازار آرام و کم‌نوسانی برای ارز انتظار می‌رود.

بازار سکه

اخبار,اخبار اقتصادی ,بازار سهام

 
رکورد 17 ماهه رشد هفتگی سکه
در پایان معاملات هفتگی، هر سکه طرح جدید با رشد قابل توجه 4/4 درصدی به قیمت یک میلیون و 42 هزار تومان معامله شد که بیشترین رشد هفتگی سکه از شهریور سال 92 محسوب می‌شود. در این هفته به‌رغم ثبات نسبی قیمت ارز، جهش 47 دلاری طلای جهانی سبب شد تا سکه نیز با رشد قیمت مواجه شود.

 

در این شرایط، در بازار ارز که با کاهش قابل توجه سفته‌بازی‌ها همراه شده، احتمال نوسانات شدید قیمت کاهش یافته است. از سوی دیگر، بازار طلای جهانی به علت نگرانی از اوضاع اقتصاد جهانی و انجام سیاست‌های انبساطی در حوزه یورو با افزایش تقاضا همراه است؛ با این وجود، سقف 1300دلاری برای اونس طلا قدرتمند ظاهر شده که در کوتاه‌مدت عبور از این محدوده را دشوار کرده است. بنابراین، ثبات نسبی قیمت سکه در این روزها سناریوی محتمل‌تری محسوب می‌شود.

بازار طلای جهانی

اخبار,اخبار اقتصادی ,بازار سهام

 
مقاومت جدی سقف 1300 دلاری اونس
پنج‌شنبه در حالی معامله‌گران در انتظار تصمیم بانک مرکزی اتحادیه اروپا (ECB) بودند که قیمت طلا به کف 1280 دلاری نیز رسید، اما با اتخاذ سیاست تسهیل کمی (QE، تزریق نقدینگی 60 میلیارد یورویی به مدت 19 ماه (در مجموع 1140 میلیارد یورو) توسط ECB، بار دیگر نگرانی‌ها در منطقه یورو و تقاضای افراد محافظه‌کار را برای طلا افزایش داد؛ به این ترتیب، طلای جهانی به کانال 1300 دلار وارد شد.

 

این محدوده که سطح مقاومتی جدید اونس طلا محسوب می‌شود، روز گذشته به دنبال رشد شاخص دلار آمریکا و بازارهای سهام اروپا بار دیگر از دست رفت؛ به‌طوری که اونس طلا در لحظه تنظیم این گزارش به قیمت 1295 دلار معامله می‌شد، اما این هفته، نشست فدرال رزرو رویداد مهمی برای بازار طلا است (سیگنالی درخصوص زمان افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی آمریکا).

بازار اوراق مسکن

اخبار,اخبار اقتصادی ,بازار سهام

 
هفته مثبت، اما آرام «تسه»ها
در پایان معاملات هفتگی، اوراق تسهیلات مسکن فروردین 92 (تسه 9201) رشد 4/2 درصدی را تجربه کردند و در نهایت به قیمت 82 هزار و 926 تومان معامله شدند. این در حالی است که اوراق مزبور، ماه گذشته را برای چهارمین ماه متوالی با افت قیمت سپری کردند (زیان 3/1 درصدی).

 

گرچه کاهش تقاضای فصلی مسکن باعث شده است قیمت اوراق تسهیلات نیز کاهش یابند، اما سیگنال‌های بازگشت نرخ تورم ممکن است رشد قیمت‌ها را نیز به همراه داشته باشد. به عبارت دقیق تر، اگر دولت و بانک مرکزی نتوانند با اعمال سیاست‌های مناسب، شوک تورمی ناشی از کاهش قیمت نفت را کنترل کنند، این مساله ممکن است به بازار مسکن که عموما با نرخ تورم رشد می‌کند نیز وارد شود. این موضوع می‌تواند بار دیگر با افزایش تقاضای مسکن، رشد قیمت «تسه»ها را نیز به همراه داشته باشد.


بازار نفت

اخبار,اخبار اقتصادی ,بازار سهام

 
رشد ناپایدار با مرگ «پادشاه»
بازار نفت، پنج‌شنبه را نیز مشابه ماه‌های اخیر با افت قیمت ناشی از مازاد عرضه ادامه داد، اما به نظر می‌رسد قیمت‌ها در محدوده 50-40 دلاری محبوس شده‌اند. در این میان، میزان موجودی نفت خام در آمریکا، هفته گذشته به بیشترین مقدار خود در بیش از 80 سال اخیر رسید (تضعیف تقاضا).

 

در این شرایط، مرگ ملک عبدالله، پادشاه عربستان نگرانی‌ها درخصوص تداوم سیاست اخیر عربستان (عدم کاهش عرضه) را افزایش داد و موجب رشد آرام قیمت نفت در روز گذشته شد؛ کارشناسان این موضوع را «عدم قطعیت» جدیدی برای بازار نفت می‌دانند که سبب ناپایداری بیشتر قیمت‌ها می‌شود. در این رابطه، عبدالعزیز، جانشین عبدالله اعلام کرد سیاست‌های عربستان در حوزه نفت تغییری نمی‌کند (پیش‌تر به ثبات سیاست‌های نفتی عربستان و فردمحور نبودن آن اشاره شده بود) که این امر تداوم رشد قیمت نفت را دشوار می‌کند.
اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------