آخرین اخبار اقتصادی

تعطیلی پنجشنبه‌ها,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی

هشدار رییس اتاق بازرگانی؛ خطر حذف ایران از نقشه تجارت جهانی با تعطیلی پنجشنبه‌ها

نایب رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی تهران گفت: تصمیم مجلس مبنی بر تعطیلی پنجشنبه‌ها نتیجه‌ای جز افزایش مشکلات…

دستاوردهاي ايران در داووس



اخبار,اخبار اقتصادی ,داووس

 

روستايي كوچك در ارتفاعات آلپ حالا به بزرگ‌ترين مركز رايزني مقامات اقتصادي و سياسي جهان تبديل شده است.

حالا نام داووس مشهور‌تر از نام اصلي نشستي است كه اين دهكده را بر سر زبان‌ها انداخته است. بسياري اجلاس داووس را مي‌شناسند و نام مجمع جهاني اقتصاد را چندان آشنا نمي‌يابند. برخي از اين اجلاس به عنوان اجلاسي براي تعيين رهبران آينده زمين نام مي‌برند اما هر چه هست، اجلاس داووس در ذات خود، براي گردانندگان و تاثيرگذاران اهميت ويژه‌اي يافته و موقعيتي فراهم كرده است كه مضرات غيبت در آن با مزاياي حضور چندان برابري نكند. آن قدر كه كشورها از غيبت در داووس متضرر مي‌شوند از حضور در آن منتفع نخواهند شد.


 ميهمان ويژه اجلاس داووس امسال رييس‌جمهور ايران نبود. او كه سال گذشته مذاكرات هسته‌اي ايران و مساله سرمايه‌گذاري در صنعت نفت را محور رايزني‌هاي خود قرار داده بود و تلاش كرد با دعوت از اروپايي‌ها و امريكايي‌ها بر ديوار سترگ تحريم تركي بيندازد، امسال كار را به وزير امور خارجه و رييس دفترش سپرد.

 

ظريف و نهاونديان؛ ظريف درباره دستور كار خود در اجلاس داووس، هفته گذشته گفت هم من هم آقاي كري و هم تعداد ديگري از وزراي خارجه ١+٥ براي شركت در اجلاس مجمع جهاني اقتصاد در داووس خواهيم بود. هنوز برنامه‌ريزي قطعي صورت نگرفته، اما زمان حضور ما در داووس فرصتي هست كه بتوانيم مذاكره كوتاه -نه مذاكره هشت‌ساعته- داشته باشيم.


وي با بيان اينكه در دوران مجمع جهاني اقتصاد همه گرفتار جلسات متعدد، سخنراني، ميزگرد و... هستند، عنوان كرد: بنده هم حداقل در سه ميزگرد شركت مي‌كنم و البته حضور ما در آنجا خيلي طولاني نيست و همزماني حضور من با آقاي كري مدت كوتاهي است. لذا احتمال اينكه با آقاي كري يا با ساير اعضاي ١+٥ ملاقات كنم، وجود دارد.


وزير خارجه در عين حال يادآور شد: الزاما محور همه مذاكرات هسته‌اي نخواهد بود. در داووس در يك جلسه ويژه سوريه شركت خواهم كرد و درباره وضعيت ژئوپولتيك جهاني من و خانم موگريني صحبت خواهيم كرد. لذا زمينه‌هاي حضور و مذاكره و گفت‌وگو در اجلاس داووس زياد است. گفته‌هاي ظريف نشان مي‌دهد هر چند مذاكره‌اي اقتصادي مانند سال قبل در دستور كار نيست اما اگر در سياست به توفيقي دست يابد اقتصادي كه زير سايه‌اش نفس مي‌كشد با گشايش روبه‌رو خواهد شد.


 تاكنون دو رييس‌جمهور از ايران در اين اجلاس شركت كرده‌اند. اولي سيدمحمد خاتمي بود كه يك بار در دوران رياست‌جمهوري‌اش در داووس حضور يافت و بار ديگر پس از پايان دوران رياست‌جمهوري‌اش. ديگري روحاني كه در نخستين سال استقرار دولتش در اين نشست حضور يافت. همواره پيام ايران در اين نشست‌ها پيام صلح و دوستي بوده است و اعلام رسمي دوري ايران از سلاح‌هاي هسته‌اي. آيا حضور در داووس براي ايران دستاوردي داشته است؟ بسياري معتقدند دستاوردهاي سياسي حضور در داووس براي ايران بسيار بيشتر از دستاوردهاي اقتصادي كشور بوده است. اين وضعيت را بسياري از شركت‌كنندگان در داووس تجربه كرده‌اند.


تولد، ١٩٧١
مجمع جهاني اقتصاد براي نخستين بار در ژانويه سال ١٩٧١ ميلادي و در شهر داووس سوييس متولد شد. در آن سال گروهي از رهبران تجاري تحت نظارت كميسيون اقتصادي و اتحاديه صنعتي اروپا با يكديگر ديدار كردند.


كلاوس شواب آلماني تبار كه بعد از تشكيل اين مجمع جهاني به عنوان استاد دانشگاه ژنو در رشته سياست‌هاي تجاري مشغول تدريس شد، رياست اين گردهمايي را در اين سال‌ها بر عهده دارد.


هر چند در آغاز جلسات داووس بر چگونگي برقراري رابطه اقتصادي كارآمد بين شركت‌هاي اروپايي و امريكايي متمركز بود اما با گذشت زمان دامنه موضوعات را گسترده‌تر كرد. آنچه در سال ١٩٧٣ ميلادي اتفاق افتاد موجب تغيير جهت‌گيري داووس شد و گستره آن را اروپا به تمام جهان افزايش داد. در اين سال فروپاشي مكانيزم نرخ تبادل ارز و آغاز جنگ اعراب و اسراييل در فلسطين سبب شد تا مركز توجه اجلاس داووس از حوزه مديريتي به سمت مسائل سياسي، اقتصادي و اجتماعي تغيير كند. 

 

با اينكه اجلاس داووس عنوان مجمع جهاني اقتصاد را بر خود نهاده است اما شاهد تحولات سياسي مهم و تاثيرگذاري در جهان بوده است. مذاكره تشكيل يك كشور يكپارچه آلمان با تلفيق دو كشور آلمان غربي و شرقي، امضاي پيش‌نويس تفاهمنامه نوار غزه و توافق صلح تركيه و يونان از فعاليت‌هاي سياسي مهم و مشهور در داووس است. حاميان اين بنياد معتقدند مجمع جهاني اقتصاد مكاني ايده‌آل براي گفتمان و مباحثه درباره مهم‌ترين مسائل و مشكلات اقتصادي و اجتماعي زمين است، چرا كه نمايندگان بزرگ‌ترين سازمان‌هاي اقتصادي و بانفوذترين نهادهاي سياسي جهان در آن شركت مي‌كنند اما منتقداني سرسخت نيز همواره ماهيت اين اجلاس را نشانه مي‌گيرند.


به اعتقاد اين عده، مجمع جهاني اقتصاد در واقع امر، يك مجمع تجاري است كه مرفه‌ترين تجار به راحتي مي‌توانند درباره معاملات خود با يكديگر به بحث و گفت‌وگو بنشينند و با رهبران سياسي پرنفوذ جهان لابي كنند از اين رو منفعت‌طلبي هدف نخست چنين اجلاسي خواهد بود و نه حل معضلات اقتصادي همچون فقر.


و اما ٢٠١٤
چهل و پنجمين اجلاس داووس در سوييس امروز به كار خود پايان مي‌دهد. سوييس، بين‌المللي‌ترين كشور قاره اروپا كه به واسطه مقر ژنو و اجلاس داووس هر ساله شاهد حضور مهم‌ترين مقامات اقتصادي و سياسي كشورهاست، پذيراي ٢٥٠٠شركت‌كننده بود كه ٣٠٠تن از آنها از سران سياسي كشورها بودند.

 

چهل و پنجمين اجلاس مجمع جهاني اقتصاد در داووس با شعار «رويكرد جديد جهاني براي حل چالش‌هاي بين‌المللي» برگزار شد. موضوع نشست نشان‌دهنده تغييرات عميق سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فناوري است كه دنيا بدان وارد شده و اين ظرفيت را دارد كه به عصر ادغام اقتصادي و مشاركت بين‌الملل كه از سال ۱۹۸۹ آغاز شده، پايان بخشد. 

 

  براساس گزارش‌هاي رسمي بيش از ٤٥٠٠ سرباز ارتش سوييس تدابير امنيتي چهل و پنجمين مجمع جهاني اقتصاد داووس را در سوييس برعهده دارند. ژان مارك هالتر، فرمانده عمليات حفاظتي داووس اعلام كرد هزينه تدابير امنيتي اين همايش بين‌المللي هشت ميليون فرانك سوييس (٩٠/٧ميليون يورو) است.

 

همه اعضاي دولت سوييس نيز در مجمع جهاني اقتصاد داووس شركت مي‌كنند و دولت اين كشور اعلام كرده كه بيش از ٦٠ديدار دوجانبه با مقامات ديگر كشورهاي شركت‌كننده در اين همايش برنامه‌ريزي شده است.


«كلاوس شواب»، بنيانگذار مجمع جهاني اقتصاد داووس پيشتر اعلام كرده بود كه سال ٢٠١٥سال سرنوشت ساز براي بشريت خواهد بود و از مهمانان شركت‌كننده در اين نشست خواست كه از فرصت براي استحكام اعتماد، همكاري و همبستگي استفاده كنند.
اخبار اقتصادی - اعتماد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------